Parsa, Asparagus officinalis

Viimein sain kuvan kamerasta tänne. Siis parsani on tässä 30.5.2007 tilanteessaan. Tällä hetkellä on saanut pituutta lisää, mutta muuten on aika pikkuinen huiskula. Lisään tämän kesän aikana juurelle multaa ja ruohosilppua ja yritän saada multatason rakentamani laatikon laidoille asti. Näitä huiskuloita tuli lopulta 6 n. 40 cm päähän toisistaan. Toivottavasti ovat tarpeeksi kaukana toisistaan, ettei tarvitse enää siirrellä? Kun eivät taida tykätä erityisesti tuosta siirtämisestä.

Sajoha, laitoin yksityisviestin. Haluan ehdottomasti mainitsemasi parsankasvattajan tiedot! Olen NIIIN onnellinen kun löysin viestisi ja ystävällisen tarjouksesi! KIITOS!

hymy vastaus lähtenyt ...

Parsantaimien myyjä hakusessa edelleen!  Sajoha antoi yhteystiedot yhdestä paikasta (kiitos vielä!), mutta siellä oli myyjä lopettanut ne hommat. Pahus!

Jos jollain on vinkkejä mistä parsaa voisi ostaa (keväällä varhain pitäisi kuulemma istuttaa että "kotiutuu" uuteen paikkaan) niin otan tiedon vastaan mielelläni. Jos vielä Kouvolan seudulla (kuntaseiskan alueella) sattuisi olemaan, aina parempi.

Nuu, missä päin Suomea asut? Minulla olisi pari ylimääräistä, mutta olen tehnyt päätöksen, etten enää lähettele kasveja. Toivottavasti et asu kaukana? Minä asustelen Lounais-Hämeessä.

Chardonnay, asun Kymenlaaksossa, tarkemmin Elimäellä. Missä tarkemmin asut, voisin katsoa karttapalvelusta sattuisiko se sellaiselle reitille jota kesällä tulee ajettua. Lounais-Häme ei vielä oikein minulle avaudu

Ihanko kasvattelet parsaa syötäväksi, vai pelkästään koristeeksi?

Nuu, privaattiviestiä laitettu

Nuu, uusi privaattiviesti lähti juuri sinulle!

Parsantaimia myyvä paikka löytyi, voin laittaa privana tietoa jos jotakin muutakin kiinnostaa

Laitoin parsalle metallisen kukkatuen, mutta se ei näköjään riitä, kun korkeutta on jo kohta 2 metriä maata kohti se vaan haluaa kurkottaa, voi pientä..

ropsu, sinullekin vastaus täällä parsa-ketjussa.
itse kasvattelen niin, että kylvän syksyllä, mutta sama ohje pätee varmasti nyt sisällä taimettuneisiin. kopioitu taas omasta jutustani vanhalta puolelta. - koko hyvän ketjun löydät, kun teet siellä haun *parsankasvatuksesta* keskustelunaiheista. tulee vain yksi hakutulos.

"pikkutaimet istutan noin 15 sentin välein parsalastentarhaan. ne voi tai pitää istuttaa syvään, ainakin kuvaannollisesti leukaa jos ei peräti alahuulta myöden."

Kiitos Mai-lee! Mistäköhän löytäisin niin syviä purkkeja, että pisimmät olisivat “leukaa myöden”… Palstalla viitataan usein vanhaan puoleen, minulle on vain epäselvää, miten sinne pääsee. Menen sinne oitis etsimään lisää parsa-tietoutta, kunhan vain löydän itseni sinne.

Rullaa ihan alas asti esim. keskustele-välilehdellä, sieltä lytyy parikin päivänmäärää. Vanha ja vielä vanhempi.

Siellähän ovat…, nolottaa (ja harmittaa!) kun en ole hoksannut kelata sivua alas asti. Ehkäpä se hätähousuksi kutsuminen ei ole liikaa. Kiitos neuvosta!

…maitotölkit, "harjakaton" kun vielä nostat pystyyn. - muista leikata parista kulmasta pala pois…

jatkuu: jos tölkit ovat liian kamalan epäsiistin oloisia sisätiloissa, niin pärjäävät ne nyt nämä muutamat kuukaudet matalammallakin istutuksella. sitten kun laitat ne pihalle toiseksi viimeiseen kasvupaikkaan, muista tuo syvään piilottaminen.

Meillä onkin nyt alettu juomaan entistä enemmän maitoa… Parsavauvani ovat venähtäneet pitkiksi ja ovat kovin honteloita vielä, joten aion tehdä niille “syväistutuksen” sitä mukaan kun maitopurkit tyhjenevät. Muuten makaavat kaikki pitkällään ennen ulospääsyä. Mutta muuten näyttävät hyvin terhakoilta ja voimakkailta aluilta. Olen jo luvannut muutamia taimia tutuille, kun itivät niin hyvin.

Kauppila mainostaa parsalajikkeita, joiden luvataan tuottavan satoa jo istutusta seuraavana vuonna. Kertokaapa kokeneemmat parsan viljelijät onko tämä liian hyvää ollakseen totta ... täh?

Jos juurakot ovat pari vuotta vanhoja ja F1-hybridiä niin ehkä niistä voi jo istutusta seuraavana vuonna hyvin kevyesti satoa korjata. Parsan kanssa vaan taitaa kuitenkin olla niin että kannattaa koettaa malttaa, hiljaa hyvä tulee.

:_) kerrottiinko siinä minkälaista satoa tarkoitettiin? oikein fiinien ruoka-annosten koristuksena olen nähnyt semmoisia parsanhuitukoita, että siemenkylvöstäkin saa jo seuraavana kesänä sen kokoisia.
unnika, keräänkö "rikkaruohot" purkiin sinua varten, vai ostatko valmiit kauppilasta?

Höö, lajikkeet ovat nimeltään Gijnlim ja Herkolim ja hintaakin pyydetään 5e/kpl. Tuo Gijnlim ainakin näyttäisi olevan F1-hybridi.

Puutarhailussa kannattaa olla varovainen uutuuksien kanssa. Mai-lee, otan kiitollisena vastaan "rikkaruohosi".

Hyötykasviyhdistyksellä on Mary Wahington -lajikeen siemeniä.
Jonkin juurakon saatan ostaa taimitarhastakin.