Minä kylvin keväällä parsan siemenet ja hyvin kasvoivat, en tiedä itääkö jos kylvää suoraan maahan.
Heksu, parsaa on kasvatettu paljon ihan vaan koristekäyttöön, jolloin ei ole niin tarkkaa lannoitusten ja kasvupaikan suhteen - komea puska kasvaa vähemmälläkin vaivalla. Syötäväksi kasvatettaessa täytyy olla tarkempi, koska kasvista syödään nuoret versot useampaan kertaan - se köyhtyy ja kuihtuu nopeasti ellei saa hyvää hoitoa:)
Itää hyvin itsekseen tippuneista marjoistakin. Tulee silloin vaan sellaisia pikku tupsakkkeita joissa on paljon taimia. Joskus kesäkuussa muistaakseni ilmestyvät näkyviin.
kylväytyvät myös itsekseen eli nyt syksyllä (en itse ole koskaan kokeillut kevätkylvöä, mutta onnistuu sekin). jos kylvät marjan, joudut sitten keväällä/kesällä irrottemaan mahdollisen useamman pikkutaimen toisistaan ja koulimaan ne erikseen. on minusta helpompaa niin kuin erotella siemeniä. - taimettuvat muuten hyvin eri aikaan; saattaa putkahtaa taimia vielä yli kuukauden päästä ensimmäisten ilmaantumisen jälkeen. kärsivällisyyttä.
Mä kasvatan vuosittain parsantaimia siemenestä, kylvö keväällä kasvihuoneeseen jossa saavat laarissa kasvaa syyskuulle saakka.
Syyskuussa siirrän taimet avomaalle lopulliselle kasvupaikalleen.
Vain muutama taimi on ekana talvenaan kuollut. Syynä on yleensä meidän ikiongelmainen savi. Se saattaa reilusta kompostilisästä huolimatta routia niin että taimet nousevat pintaan joko paleltuen pakkasilla tai kuivuen kevään ahavilla.
Kovin suurta eroa en ole huomannut hede- ja emikasvien sadon suuruuden suhteen. Marjomista enemmän vaikuttaa lannoitus ja valo, osin myös lajike.
Meillä parhaiten satoa tekevät Jersey Knight (F1) ja Purple Gigant (joiden taimet ovat myös vanhimmat), sitten eri Washingtonit ja heikoin on Arganteuil. Jännityksellä odotan miten uusimmat lajikkeet (Tsarskaja, Fiolettavaja sekä Early Arganteuil) toimivat.
kiitti neuvoista!luulen että laitan vähän nyt ja jätän kevääksi !molempi parempi!
Sain viime vuonna Annakselta parsan. Odottelen vesikielellä nousevia versoja. Milloin parsa lähtee kasvuun ja tuolla ylhäällä mainittiin, että syötävän kasvin hoito on vaikeampaa, koska köyhtyy ja kuihtuu nopeasti ellei saa hyvää hoitoa? Eli kovaa lannoitus? Voiko kaikki taimet aina poikkasta vai pitääkö jättää osa kasvamaan vai miten olette tehneet?
Sirreni2, olen ilonpilaaja mutta kerron kuitenkin että parsan pitää antaa kasvaa uudessa paikassaan 2-3 vuotta ennenkuin satoa aletaan kerätä. Tylsä kasvi, vaatii kärsivällisyyttä mutta toisaalta se tuottaa sitten satoa seuraavat 30 vuotta jos sitä viitsii vähän helliä.
Sitten parin vuoden kuluttua satoa kerätään niin että keväällä nousevat versot syödään ja kesäkuun puolivälissä viimeistään lopetetaan sadonkorjuu kokonaan ja annetaan versojen kasvaa. Kunnon lannoitus jotta kasvi saa lyhyestä kasvukaudesta kaiken hyödyn irti.
Ja kärsivällisyyshän ei ole paras puoleni Viime kesänä jo punki ylös varsia. Ei auta kun toivoa, että ei pillastunut, kun siirsin toistamiseen paikkaa… Pionit ainakin alkoi heti seuraavana kesänä kukkimaan, vaikka niidenkin kerrotaan olevan nirsoja.
Minä kylvin jo kuukausi sitten parsaa sisälle esikasvatukseen. Ois pakko saada kylvös pian kasvihuoneeseen, kun kasvu on aika laihanläntää ja hailu värikin. Sinnittelisi nyt vielä jonkin aikaa, niin saatan saada siitä jonkinlaisen taimen.
Minulla parsat taitavat olla väärässä paikassa, kun on neljäs vuosi menossa ja aina vain ylös nousee yksi ainoa varsi, jota en raaski pistellä poskeeni.
parsapenkisäni taitaa olla liian vähän multaa. Suuttuukohan juurakko siirtämisestä?
Juurakko suuttuu siirtämisestä, ellet saa sitä kokonaisena siirrettyä. Parsapenkkiin voi lisätä reilusti maanparannusta sivuille ja päällekin. Hiekan sekaista kompostia hevon hyvällä tai kanankakalla höystettynä. Parsakin kasvaa paremmin penkissä parsa vaatii lämoimän kasvúpaikan ja alkukesällä kuivana aikana kastelukin olisi hyväksi.
Ai niin se mun parsa tuolla koivun juurella Siinä kasvaa kaiken maailman risua vieri vieressä, enhän saa sitä sieltä kokonaisena mitenkään. Kokeilen tuota mummin neuvoa minäkin.
Kiitos tiedosta, Mummi.
Parsani on istutettu rauhalliseen, valoisaan ja aurinkoiseen paikkaan, mutta epäilen, että liian ohuen multakerroksen alla on suurta, lohkareista sorakiveä. Kokeilen penkin parantamista kasaamalla siihen lisää hyvää multaa ja kompostia, ehkä sitten rupeaa tulemaan satoakin! Siihen mahtuisi neljän parsan väleihin jotain muutakin perennaa, mutta en ole saanut päätettyä, että mitä…
Koivun juurella parsa ei menesty, ellei ole kasvualusta eristetty hyvällä juurimatolla. Koivu vie kaiken kosteuden ja ravinteet.Ei ne sorakivet haittaa, jos päällä on reilusti multaa. Ei ainakaan myyrät viihdy.parsan väleihin tuskin kannattaa mitään istuttaa, koska siihen on hyvä lisätä kesällä sitten ruohosilppua ym sopivaa. parsan varret kasvavat korkeiksikin.
Sillä sen siirtoa olen suunnitellutkin sieltä koivun alta. Se taitaa olla jäänne ties mistä kaukaa, tässä on joskus -40-60-luvuilla asunut innokas hyötykasvattelija, tuskin kukaan muu olisi tänne parsaa laittanut.
Koitan kaivella sitä varovasti sieltä, onkohan iso juurakko parsalla yleensä?
Niso. Ota oksasakset avuksi. Niillä saat koivun juuret poikki. Ne ei kärsi siitä.
Juurakko jonka sain Annakselta oli sellainen 50 cm halkasijaltaan, joten iso on. Minäkin istutin sen ensin liian korkealle kukkapenkkiin ja sitten jouduin siirtämään sen kasvimaalle. Tein sinne kummum. Hitsi, jos se ei nyt sitten halukaan tänä kesänä kasvaa.
Kasvaa .Ainoa asia, joka voisi ha,tata ob liika kuivuus. Onko sivuilla reilusti mehevää kasvualsutaa. parsa tykkää tuhkastakin kohtuullisesti.
Teinköhän nyt ison mokan. Kaivoin ylös keväällä tiheään kylvämäni Mary Washintonit ja istutin ne uudelleen oikeille paikoille. Kaivoin syvät, n.25 cm kuopat, istutin juurakot ja peitin noin 10 cm. Ajattelin kun pakkaset tulee niin täytän kuopat loppuun.
Kun jostain luin että olis syksyllä voinut istuttaa, märkäneeköhän ne kaikki. 150 juurakkoa, saattaa itku päästä jos ei onnistu.
Miksei tuo onnistuisi?