Lukaisin läpi kaikki edelliset viestit ja oli kirjoitettu kokemuksia että syksyllä siirrettäessä juurakot saattavat mädäntyä. Kai joku on saanut onnistumaan näinkin? Muuten, Onko joku/tietääkö/tunteeko parsaa “ammatikseen” kasvattavia?
Hanttu. Voi onnistuakin,jos on kokonaiset taimet siirretty. Itse siirsin jakopaloja syksyllä. kaikki mätänivät. kasvupaikka oli kylläkin huono.
Siis voiko parsan juurakon pistää palasiksi ja saada yhdestä monta? Tämä oli kyllä ihan uusi idea, miten on onnistunut keväällä tuo jakaminen? Siinähän sais tuplamäärän taimia nopeasti. Mitenkäs kasvu, häiriintyykö miten pahasti sadon tuotto?
onnistuu, kun ei kovin pieniksi palasiksi silvo (keväällä niin kuin mummi sanoo). - en ole jaetuista satoa leikannut ens keväänä, vaan jättänyt varret keräämään juurakolle voimaa.
kiitos mummi ja mai-lee tiedoista, pitää kokeilla sitten keväällä tuota jakamista. Voisi kuvitella että sillä tavalla voisi myös pitkittää juurakon elinikää
Mä olen vallan kasvattanut taimet kasvihuoneessa ja syksyllä istuttanut lopulliselle kasvupaikalleen. Pääsääntöisesti istutukset ovat onnistuneet ihan hyvin, toki aina joukossa on muutama joka ei talvesta selviä.
Meillä on savimaa. Sen vuoksi olen istuttanut taimet melko pintaan eli vain muutaman sentin syvyyteen ja kattanut juurialueen kypsällä kompostilla. Käytännössä eka talvi menee n 5cm syvyydessä. Lisään vuosittain kompostia ja maatuvaa tavaraa juurialueille.
siemenistä kasvatetut elävät minulla purkeissa "lastentarhassa" kesät. talvella valeessa pellonlaidalla. kolme vuotta noin aina isommassa ja isommassa ruukussa. taimen voikin istuttaa syksyllä ihan turvallisesti, niin kuin mummikin sanoo "jos on kokonaiset taimet siirretty". jakopalojen kanssa en kyllä riskeeraisi…
tuo kasvihuone olisi kyllä tässäkin hommassa ihan ehdoton, aivan huippu olisi taimet kasvattaa siemenestä siinä. Jos ens vuonna olisi aikaa/ rahaa rakentaa sellainen niin voi että. Sitten voisi aloittaa vaikka juurakoiden myymisen, laittaisi kerralla aina isomman satsin siemeniä itämään.
Mulla ne ovat olleet ekan vuoden kasvihuoneessa lähinnä siksi kun mies rakensi aikanaan “liian ison” huoneen ja pari laaria jäi tyhjäksi, niihin tuli lykättyä sitten parsansiemenet.
Tänä vuonna ei ylimääräsitä tilaa enää ollut ja parsojen paikkotaimet kasvatin ihan vaan taimikasvatusastioissa, osan istutin juhannuksen jälkeen jo lopulliselle kasvupaikalle ja hyvin ne näyttävät siellä porskuttavan.
kasvihuone taisi löytyä, jee! Eli jos joku tarvitsee ensi kesästä eteenpäin parsan yksivuotisia taimia niin tiedätte mistä niitä saa
Onko kellään ylimääräisiä parsan marjoja? Juurakkojakin kaipaisin, mutta niitä tuskin kellään on ylimääräisiä. Ehkäpä tilaan niitä esim. Exotic Gardenista. Vai onko suosituksia?
Pitää nyt kokeilla parsaa, kun surullisen kuuluisa valkosipulikasvatukseni ei ole vieläkään onnistunut. Viherpeukalo keskellä kämmentä kenties?
Muistaakseni tarjouskaupoissa ja marketeissa myynnissä oleva siemenmerkki “Hortus” myy myös parsansiementä, lajike Arganteuil joka ainakin mulla III-alueella on menestynyt ihan mukavasti. Pussukka maksaa ehkä noin euron ja siemeniä siinä on yli oman tarpeen. Itävyys tuntuu säilyvän kyllä pitkään.
Inachis, joko sait marjoja? Kävin läpi siemenlaatikkoa ja täällä olisi ylimääräisiä jos vielä tarpeen.
ihan pieni 3 sentin parsa oli uskaltautunut pinnalle. huomasin, kun kannoin kompostimultaa penkiin. sinne sai peittyä toistaiseksi syntymättömien kanssa. yhtään en usko, että yöpakkaset vieläkään ovat ohi tältä keväältä…
parissakin ketjussa siellä sun täällä näyttiin jutusteltavan parsasta niin että laitetaan juttu nyt sitten tänne parsa-ketjuunkin. …eilen olivat parsat uskaltautuneet nostamaan versojaan kompostimultakerroksen alta. viikonloppuna syödään ensimmäiset:-) voita vein jo mökin jääkaappiin. (kurppa, vaikka tuore oma parsa ei voita tarvitsekaan ollakseen hyvää, niin kyllä se voin ansaitsee:-))
ystävän kasvimaalla, joka ei ollut saanut multalisäystä, olivat ensimmäiset jo korjattavissa.
pakkasettomia öitä nyt sitten jatkossa, kiitos
edit - jep, vauhdilla ne tulevat sitten kun aloittavat. ei ole yhtään harvinaista, että parhaimpana satokautena "joutuu" korjuutöihin aamuin illoin:-)
Parsat nousivat täälläkin 5 cm yhden päivän aikana, kastelin heidät kunnolla kun paikka on kuiva. Eli kohta kevään suurin juhla-ateria luvassa: tuoretta parsaa ja voita hollandaisekastikkeessa.
Parsaa on jo muutaman kerran syöty, huomenna taas ruokalistalla.
Täällä kolmesti, joka kerran yhtää suuri onnen aiha. Että se voi olla sitten herkkua:)
Yhyy minä haluan parsaa. Ostin tänään kaupasta. Mutta unohdin voin. (Kävisköhän Ingmariini korvikkeeksi…?)
Olen huolissani, miten mökillä oleva parsa mahtaa jaksella. Kestän sen, jos versot on paleltuneet viime yönä, mutta miten itse kasville käy? Osaako kukaan sanoa, kuoleeko se siihen kokonaan, jos näin kävi?