jep, oikeassa olette. Ei parsapenkkiin juuriestettä. Taidan siis suunnitella loppuviikon ja toteuttaa viikonloppuna tuon siirron. Pitää vähän mittailla paikkaa vielä. Ja jos sunnuntaina sataa niin lauantai olisi hyvä siirto-ilta.
Oliko muuten kokemusta kannattaako varsia katkoa siirron yhteydessä (esim puolesta välistä) vai onko parempi olla mahdollisimman ehjänä? Miten olette tehneet?
Mies tuossa pohti, että miksi parsa keitetään, tai että voiko sitä popsia “raakana” ? Mä en osannut vastata joten käännyin viisaampien puoleen Hjälp!
on liljakasvi, ei maistu edes hyvältä raakana, ja on sitkeän kuituinen. Mutta kesälehdyköitäkin voi käyttää esim. teen joukossa hauduttaen: poistaa nesteitä siinä missä tankoparsakin!
Ahaa Ollaanpa taas viisaampia Milleen parsa kasvaa, tai siis jos ens kesänä haaveilen kerääväni satoa silloin valmistuvasta kasvimaasta niin elänkö ihan pilvilinnoissa? Tai siis toisin sanoen, saako siitä heti ekana vuonna kerättyä satoa?
Enyone?
Ekana vuonna mistä? Itse kasvatin aikoinaan siemenestä ja taisi olla neljäs vuosi, kun varovasti maistelimme ensimmäisiä versoja. Mutta jos olet istuttanut isot jakotaimet, saatat päästä seuraavana keväänä istutuksesta maistelemaan. Sato lisääntyy vuosi vuodelta.
Ahaa… Näin mä vähän aattelinkin… Täytyy sitten jakotaimia pyytää ens keväänä, kun ollaan saatu kasvimaakin ensi tehtyä (pari kantoa tarttis vielä nyppiä + sitten tietysti se hirmuinen juuriverkosto, mikä tuosta vanhasta sademetsästä jäi jäljelle…)
Mut onneks tää kasvien viljely kasvattaa niitten kasvien lisäksi kärsivällisyyttä
Tänään vihdoin sain parsapenkin kuntoon. Viime syksynä potteihin kylvetyillä siemenkasvatusparsoillani oli jo hyvät juuret, toivottavasti ehtivät vielä juurtumaan paikoilleen. Harmillisen myöhään meni tämän asian kanssa . Laitoin taimille harsoa päälle, jos se vähän auttaisi.
kastele, mie kuivatin joskus omia pieniäni siirron jälkeen, elokuussa
Yleensä minulla noi hyötykasvit tulee hyvin hoidettua ja kasteltua, ja nyt syksyn puolelle käännyttäessä on jo paahtavat helteet takana ja taivaaltakin alkanut tulemaan sadeapua silloin tällöin “kiitoshymiö”
Sanokaas kokeneemmat mitä tein väärin kun meidän parsat pyrkivät aukaisemaan nuput jo todella lyhyinä? Maku on kyllä raakanakin upea ja kuituisuutta tulee vasta jos antaa kasvaa reilusti korkeutta mutta olisi ihan taloudellistakin saada vähän korkeampia kuin kymmensenttisiä versoja… Saako ne liikaa valoa, auttaisko harso? Lajikkeena ‘Gijnlim’
Parsat kerätään päivittäin, 15 cm on jo pitkä, äkkiä ne mokomat pyrkivät avautumaan. Kaupassa myydään valkoista parsaa, joka mötköttävät ja leiktaankin maan/hiekan alla, eikä siellä avauduta. Herrasmiehet motkottivat muinoin piioille, että olivat liian pitkään aamulla makoilleet, jos ei parsat olleet nuppuisia. Eli alahan kömpiä aikaisemmin ylös, kerää päivittäin ja sopeudu siihen, että aina joku menee överiksi, ihan hyviä ne ei enää ihan nuppuisetkin ovat. Lajeissakin tietysti voi olla eroja, en nyt muista mitä lajia minulla on mutta hyötykasviykdistykseltä siemenet on peräisin ei ehkä ole kovin herkkä nuppuisuuttaan hukkaamaan.
Mulla on Gijnlimiä, eikä ole yhtään liian aukinainen vaikka kasvais liian isoksikin. Kasvaa muovihuoneen länsipuolella. Kerään varret taittamalla, jolloin se katkeaa rapeasta kohdasta eikä ole vielä sitkeä syötäväksi. Pieneksi pilkottuna ja öljyssä paistettuna, tai mahdollisesti omeletissa, parasta parisuhderuokaa…
Juu, pari kertaa päivässä parhaimmillaan kerättiin, illalla ja päivällä. Pitäisköhän sitten ihan oikeasti siirtyä siihen aamukeräämiseen, jos ne yön aikana pysyis paremmin kiinni. Jotenkin vaan epäillytti kun täälläkin oli jollain kuva nipusta jossa parsat oli vihreitä alas asti ja silti ainakin 15 cm pitkiä. Meillä oli pakko kerätä ne valko/vihreinä että saatiin imhimillisen pituisia.
Parsapenkin voi mullata. Siis laitetaan penkin keskelle ainakin 10cm kerros esim turvetta, joka sitten juhannuksen jälkeen tasoitetaan sivuille. Jos on hallanarassa paikassa niin multaus viivästyttää satoa, eikä parsan versot palellu.Kyllä yksi aamukeräys pitäisi riittää.parsa hyötyy myös kastelusta jos on kuivaa
Ania, omat parsakylvökseni tein muistaakseni siten että syksyllä kylvin potteihin jotka jätin ulos. Sitten keväällä siirsin potit kasvihuoneeseen ja pidin kosteana. Itivät hyvin. Kasvatin niitä koko kesän kasvihuoneessa ja vasta syksyllä istutin maahan. Kasvoi minusta aika hitaasti eikä vienyt paljoakaan tilaa eli et sen kanssa pulassa ole vaikka nyt hetikin itäisi, ei kevääseen niin kamalan kauaa enää ole.
Missä vaiheessa parsan marjat kannattaa laittaa itämään? Siemenkirjeestä löysin noita ja ajattelin kokeilla josko saisi itsellekin joskus parsaa kasvamaan.
Avomaalle olen heti alkukeväästä kylvänyt, voi sitten elokuussa siirtää harvempaan.
Mä laitoin parsaa jo itämään 4.2 ja itikin jo toissapäivänä…
Ihan on pikkuruisia ja ohuita pikkuparsoja n. 2cm pitkiä
Kuuluuko niitä koulia? Tai siis kun siirrän ne tuosta idätysastiasta isompaan purkkiin jossain vaiheessa, niin istutanko syvempään kuin missä ne on nyt?