Parsa, Asparagus officinalis

Jennij.J. Mistä ostit parsajuurakot?. Mitä laatuja oli tarjolla?

Minulla on 50v sitten siemenestä kylvettyjä tanskalaisia. Hyvin ovat tehneet satoa, kunhan muistaa lanoitta ja lisätä kompostia ym. Nyt olisi tarkoitus lisätä parsamaata ja saadda sinne jotain paksuja valkoisia varsia tekevää lajiketta. Ostin kerrrna Markettapuiston puutarhasta yhden ruukullisetaimen ruukussa ja se oli tosi paksu versoita ja myöhäist. Myöhäisyys on etu, sillä siloin ei versojen paleltumisesta oli vaaraa.

Bauhausista löytyi, yhtä laatua, jokin Gijnlim tai muu vastaava (en jaksa nousta katsomaan pussista nimeä kun ristipistot niin näppärässä vaiheessa :wink: ) Tuo ainakin pussin mukaan sopii sekä vaalean että vihreän parsan kasvattamiseen. Ja mummi, minullakin vaihtuu sitten vappuna tuo asuinkunta samaan kuin sinulla :wink:

joko bauhaus ehti myydä kaikki? eivätkö saa uusia?

Tammistossa oli ainakin ennen viikonloppua vielä jäljellä.

Olisiko kenelläkään parsaa pientä alkua. Sain joskus mai-leeltä kauan sitten siemeniä ja ne kukoistivat mulla ainakin 5 vuotta mutta kun rakennettiin niin miehet ajoivat traktorilla kaiket maan syvyyksii.

parsasta suositellaan viljeltäväksi urospuolisia lajikkeita, joiden katsotaan olevan pidempi ikäisiä ja myös huomattavasti satoisampia.

Parsapenkki multia vaille valmis! Laitanko juurakot heti sinne kun penkki on valmis vai myöhemmin?

Heti vaan kasvamaan!

Joko parsapenkeissänne näkyy eloa? (Olen huolissani viime keväänä perustetusta parsapenkistä, kun viime talvi vei niin paljon kaikenlaista.)

Ensimmäiset parsat tänään nautittu. kasvusto on 50v. uusimmissa lajikkeissa ja toisesssa paikassa ei mitään näkyvissä. Sitähän voi vartovasti/hellästi käsin kopeloida, josko mitään näkyy. parsat yleensä paleltuu silloin kun versot on maan päällä ja tulee hallayö.

Mie olen napsinut herkkuja jo viime viikosta lähtien.

Täällä ei vielä mitään näkyvissä ja hyväkin niin kun kylmää yötä on luvattu.

Melkoisen hyvin ovat parsat jo pinnalla heikosta talvesta huolimatta.

Voi surkeus, aika onnettomalta siis vaikuttaa. Täytynee käydä vielä kopeloimassa.

Toissa viikolla maistoin ekaa kertaa parsaa. Ei se nyt kovin herkkua ollu

Täällä muutama vasta pilkistää mullasta. Onhan ne yleensäkin aika myöhäisiä nousemaan, joten elä vielä vaivu epätoivoon. Toisinaan on mennyt kesäkuullekkin.

Kyllä minun mielestä parsa on tosi herkkua!

Mun mielestä paras tapa valmistaa parsaa on uunissa grillaamalla tai paistinpannulla. Tippa öljyä, suolaa ja vähän sitruunanmehua. Parmesaani tietysti kruunaa tämänkin herkun.

Mä panin öljyä, suolaa ja himpun verran mustapippuria ja sit työnsin uuniin suunnilleen vartiksi.

Toissapäivänä teimme samaan tapaan horsmanversoja. Hyviä oli nekin :slight_smile:

Heh, minä söin eilen keitettyjä horsmanversoja ensimmäistä kertaa. Ei pahoja mutta liian ohuita ruuaksi valmistettavaksi, en usko että käytän niitä enää parsan korvikkeena vaan odotan rauhassa sitä oikeaa herkkua :slight_smile: