Parsa, Asparagus officinalis

Meillei näy vielä mitään.

Yllätys,yllätys,tänään syyään tuoretta parsaa.
Nämon tullu kyllä varkain,enoo huomannu mittän ku vasta nyt aamulla.

4 tykkäystä

Minkä näkönen on parsan siementaimi?
En muista,nyt mullan pinnalla mahoton jotaki pikku tainta.

Yksi näkyi, huono kuva.
Yleensä jos marja itää, niin tulee tukko tuollaisia.

Joo se on sellanen ohut pysty heinä jonka päähän aukee sitten sellanen töyhtö. Alussa se on vaan kuin ohut pysty heinänvarsi.

Joo,eioo sitten parsaa.
Eiku pois vaan.

Elokuun viimeisenä tyynenä harmaana päivänä parsat sateisen yön jäljiltä

Vain muutama punainen marja, normaalisti paljon.

4 tykkäystä

Voiko nuita leikata ennenku ne lakastuu?
Mulla näyttää olevan palijon siemenpallukoita,mutta en muistelen etteioo ehtinny koskaan muuttua punasiksi.

Voi niitä leikata. Mä otan kukkakimppuihin mukaan useesti parsan varsia, sopii hyvin niihin. Varsinaisesti en noita isoja varsia leikkaa, mua ei häiritse vaikka ne sade painaa alas. Niiden kasvulaatikko on marja- ja hedelmätarhan alueella eli ei pihassa.

1 tykkäys

Haluaako joku kokeilla kasvattaa parsaa?
Auvoin muutaman pallukan ja siemenet sisällä mustia.

Onkohan ne kypsiä :thinking: Se marjahan on kypsänä kirkkaan punanen. Mä oon kerännyt siemenet vasta siinä vaiheessa, ja ne on mustia. Onko ne mustia sit ihan alusta saakka vai sit kun ne on kypsiä, onks kukaan koskaan avannut ihan alussaan olevaa marjaa ?

En tiiä,nuot 9n mustia.
Muutama on menny ihan pehemiäksi ja purskahtaa ku puristaa.
Aion kokeilla tuleeko nuista mitään.
Eihän tuossa menetä mitään :blush:

1 tykkäys

En ole poistanut marjovia versoja. Taimia löytyy nyt peruna- ja perennapenkeistä, yrttimaalta ja ihan missä vain on paljasta multaa.

Leikkaakko talaveksi muut varret pois?
Mullon tämmönen pöheikkö.

2 tykkäystä

Mullon samanlainen. Oon leikannut vasta keväällä, muttei sille mitään kummempaa perustetta taida olla.

Ok,täälä ainaski talaven jäläkeen eioo juurikasn keikattavaa.Keräileepi pois vaan.

Tykkään kun on niin kaunis huurteisena ja lumisena. On vähän kuin ikivihreä ennen kokonaan lumeen hautautumista, viimetalvena ei lunta ees paljoa.

Muistan vanhan perinteisen hoito-ohjeen: “Leikellään syksyllä pätkiksi ja katteeksi kasvin päälle”.
-parsahan on alunperin rantakasvi ja aallot tuo kasvipitoista ryönää katteeksi, humuksen määrä lisääntyy.

Kiitos valtsu,tuon teen ku pakkanen on käyny ja ennen lunta :+1:t3: