Karvari, siellä hienosti leikataan parsat. Mä vaan katkaisen käsin
Uskaltauduin ottamaan maistiaiset Pentin siemenkirjeestä peräisin olevista kaksi vuotta sitten kylvetyistä parsoista. Naposteltiin ihan tuoreena ja hyvää on. Ehkä loput annan kasvaa, että juurakot vahvistuvat.
Höh,löytyhän tämä.
Leikkaatteko parsasta naatit nyt syksyllä vaikkovat vielä vihiriät?
Leikkaan vasta keväällä.
Mä olen yleensä leikannut vasta keväällä mutta tänä vuonna leikkasin nyt jo. Yllätyin kun niiden isojen varsien alta paljastui uusia pieniä heiveröisiä parsan taimia. Ekana luulin että olivat vaan leikellessä varisseita lehtiä mutta kattia kanssa, kun otin kiinni niin varsi nousi juurineen.
Pitää yrittää keväällä muistaa ruukuttaa ne pois sieltä ja siirtää muualle. Tiedossa siis taas uuden istutuspaikan perustaminen. Ei se homma ikinä lopu, millon mitäkin täytyy saada aina istutettua…
On niin nätti syysväritys, että ei ehdottomasti kannata leikata. Pakkasella vesipisarat jäätyy timanteildi ja kerää kauniisti lunta.
Kitkeä kannattaa suksyllä. Ehkä isoilla viljelmillä syksyn leikkaus säästää aikaa kevään muille töille.
Miten,mullon vielä vihiriät 🫨
Mullakin oli ihan vihreät ne jotka leikkasin pois. Paikkakysymys.
Mitense paikka vaikuttaa,oonhan täälä pohojosessa
Mie annan siementen kypsyä.
Onhan täällä etelässä kasvun alkaminen reilusti aikaisemmassa.
Noo,joo,mutta onhan meillä täälä pohojosessa ollu jo monia pakkaspäiviä ja öitä.
Meillä ei oo vielä mitään näkyvissä
Nuo on minulla lavakauluksessa, missä on kennolevystä tehty kansi päällä, joten maa siinä on sulanut ja lämmennyt nopeammin kuin ne mitkä on ilman kantta.
Hyvä idea ! Mulla on myös puukehikossa.
Täällä kasvu pysähtyi kylmien tullessa.
Täälä vielä maa jäässä.