Mulla oli kanssa viikonloppuna ensimmäinen piippa noussut pintaan, mutta peitin sen vielä uudella kerroksella hiekkamultaa. Pian päästään herkuttelemaan oman maan sadolla. Ah nam.
Jee,melekeen kaikki parsan taimet selevinneet talavesta
Epätasasesti ovat kasvaneet,osa on jo kymmenen senttiä ja osa vasta muutaman sentin,mutta kyllä net siitä topevoituu.
Laiton ruohosilippua niillekki katteeksi.
Huomenna herkuttelen.
Wautsi Kurppa, sulla on siellä selkeesti kevät pidemmällä kuin mulla täällä. Tänään näin tänään omista parsoistani ekoja alkuja mullan päällä, ei vielä pääse maistelemaan. Ne mun parsathan on vielä nuoria, muutaman vuoden takaisista siementaimista. Viime vuonna pääsin syömään jo pikkuisen, ne söin ihan tuoreeltaan. Namia !
Tämmösiä nousee,joko nämon niitä joita voi syyä?
Ok,kiitos Kurppa
Kitkin taas parsapenkin ja istuttelin viime vuonna kylvetyt piuhat.
Parsapenkkiin on levinnyt tyrninjuuria ja mietin, että onnistuisikohan parsanjuurakkojen ylös kaivaminen ja siirto? Ja milloin se kannattaisi tehdä?
Näinköhän vappuna pääsee herkuttelemaan.
Hitsi,tänään sain ekaa kertaa maasta suoraan parsaa.On muuten herkkä maku ku on just nostettu
Ehottomasti,ei taijja enää kelevata kaupan puumaiset parsat
Kotimainen parsa kaupasta on ihan muuta toista, kuin tuontitavarana päiviä matkannut kalliimpaa mutta sen arvoista.
Kotona kasvaa useitakin hiekkapohjalla hyvässä maassa ja tekee aikaisin satoa. Ohuita ja paljon kuivuus kai vaivaa, ei kastella kuin sadevedellä.
Mökille istutin emikasvin rantaan, kasvulaatikko savimaan päälle ja on lisätty kompostia ja katetta vuosittain. Tekee paljon komeita pötkylöitä juhannukseen asti. Pohjakosteutta riittää, on korkea alati laajeneva kasvusto. Tänään siirsin siementaimia ja laajennan aluetta.
Mä syön omat parsani tuoreena suoraan maasta napsaistuna. Se on niin hyvää. Jos ei ole tuoretta nuorta parsaa päässyt maistamaan vaan pelkästään kaupan hyllyltä tuontiparsaa ostanut, ei ole mitään aavistusta siitä mille parsan kuuluu maistua !
Tänne muutin 2018 , muistaakseni silloin syksyllä istutin pienet siementaimet isoon kasvulaatikkoon. Liian kuiva on se paikka niille, pitäis olla maassa. Kummiskin tulee mukavasti satoa vaikken nyt sapuskaa niistä oo vielä päässytkään tekemään. Herkkuna syön nuoret varret ja isoiksi päässeet jätän kasvamaan.
Neuvvokaa minua,pitäs siirtää yks parsantaimi toiseen paikkaan.Millon olis paras aika siirtää?
Kiitos Iltatähti,tää lähtee siirtohommiin
Wau,Kurppa,herkkua tiiossa
Tässä tilanne minun parsapenkissä,ei vissiin äitienpäiväksi saa vielä
Nam,nam