Juurakot hyvässä kasvussa.
Myös siementaimet pääsi pari viikkoa sitten multiin.
Kauhian ryteikön juurakot ovat lykänneet.
Luulin tähän parsa-ketjuun kirjoittaneeni parsakylvöksistäni muttei täällä mitään ollutkaan. Missä lie.
No tilanne siis sellanen että täällä uudessa paikassa jonne muutettiin vuosi sitten keväällä ei ole kasvamassa parsaa. Entisessä kodissa oli parsaviljelmä jonka olin perustanut siemenistä kylvämällä ja aikalailla harmitti jättää se sinne kun se tuotti satoa oikein kivasti. Täällä sitten kylvin viime lokakuussa omia parsan siemeniä n. 30 kappaletta rasiaan ulos. Nyt kesäkuun alussa rasiassa oli 6 kappaletta parsan taimia. Aika huono itävyys, olin aika pettynyt määrään mutta ruukutin ne vähät visusti talteen. Siirsin kylvörasian talon seinustalle syrjään odottamaan pois siivoamista ja siinä se on siitä saakka nököttänyt itekseen. Eilen aattelin että noukin sen pois ja tyhjään mullat johonkin ruukkuun tai penkkiin. Ja miten ollakaan, siellä oli noussut taimia vielä 7 kappaletta. Nyt alkaa jo olla yhteensä sellainen määrä mikä mulle riittää, aika voittajafiilis tällä hetkellä !
Nonniin, sain viime vuoden lopulla kylvetyt ja tämän kesän ajan kasvaneet parsan taimet tänään istutettua paikoilleen kasvatuslaatikkoon. 15 kappaletta taimia siellä nyt vakojen pohjalle istutettuina aloittelevat juurtumista. Myöhemmin syksyllä peitän vaot mullalla laatikon pintaan asti. Toi isossa kasvatuslaatikossa kasvattaminen on sopinut parsalle oikein hyvin, vanhassa kodissa mulla oli se systeemi käytössä.
Valtsu, paikka on eteläsuunnassa. Tosin etelän puolella siinä on metsän raja aivan lähellä joten varjostusta tulee sieltä, samoin länsipuolelta suuret kuuset blokkaavat suoran auringon aika tehokkaasti. Siinä mielessä paikka on kummiskin hyvä että oikeestaan vaan itä-kaakko- akselilta pääse ihan suoraan tuulemaan.
Katsotaan miten ne lähtee kasvamaan, oon ihan optimistinen
Nyt oli parsan uudet pienet kasvustot jo lakoontuneet ja pääsin peittämään niiden kasvuvaot mullalla. Keväällä voi vielä lisätä pari säkkiä jos siltä näyttää. Luulen että laitan vielä kerroksen haravointilehtiä pinnalle kunhan tää nyt tullut räntälumi on pois sulanut. Pitäis ennusteen mukaan ens viikolla jo olla päivät ja yöt plussan puolella.
Jossain lehdessä oli ruuassa parsaa ja siitä muistin, että keittiön hyllyssä on vieläkin syksyllä kerätyt marjat.
En jaksanut etsiä kylvöohjeita vaan kylvin siemenet pintaan sisälle ja vermikuliittia päälle. Jos ei lähde niin ei haittaa.
Mitä lajiketta teillon nuot parsat?
Tuotahan pitää kokeilla
Karvari, mulla on omien parsojen siemenistä kerätyistä siemenistä kasvatetut, alkuperäisestä hankinnasta on niin paljon aikaa etten laijkkeen nimestä tiiä. Mutta siemeniä on, 2018 kerättyjä, jos sulle tarve iski. Harmi ettei tullut puheeksi paria päivää aikaisemmin kun laitoin sulle postia tulemaan muissa asioisssa, olis tullut siinä samalla.
Parsa oli pihassa jo kun muutin tänne. Lajikkeesta ei ole tietoa.
Parsat alkavat nousta.
Miekin kastelin:)
Mulla ei vielä näy mitään. Mut antaa heiän rauhassa alotella, vastahan syksyllä maahan pääsivät pienet taimet.
Omalla parsalla herkuttelu on nyt muiston varassa, mutta hyvää kannattaa odottaa pari vuotta. Se on niin tautisen hyvää, napsaista parsa penkistä ja syödä rouskuttaa siltä seisomalta. Voi ah ja nam !
Kuinka syvään laitan parsan taimet jokkovat tänä kesänä siemenestä kasvatettu?Halutaanko kokonaan vai pitääkö jäähä se tupsu näkyviin?
Mie istutin samaan syvyyteen missä olivat.
Kurppa,väännäppä rautalangasta.Et siis istuttanut ”ojaan” vaan samallalailla ku esim. tavis taimi laitetaan maahan
Kiitos tyväret,nuin minäki teen
Minä täydensin parilla uudella juurakolla omaa parsapenkkiä alkukesästä ja sain taimistolta ohjeen, että laita ainakin parikymmentä senttiä syvempään kuin mullan pinta. Kun parsa joutuu nousemaan syvemmältä, niin tekee paksumpaa vartta.