Mulla kans koko rivi parsaa, ollu siemenestä kasvatettua ja olis nyt 4 kesä menossa. Ei näy yhtään mitään, ei nouse ku rikkaruohoa “juurenniskasta”. No kun muillakin on myöhässä, täytyy kai sit itekin viel odottaa jokusen aikaa. Meinasin jo kyl kaivaa ne ylös…
Annakselta viime vuonna saamani parsa puskee kahta alkua. Ja olen niiiiin kiitollinen Annakselle tästä parsasta. Olemme grillanneet kaupan parsaa ihanalla ohjeella: nopea ruskistus grillissä, päälle pirskotellaan soijakastiketta, oliiviöljyä, viinietikkaa ja merisuolaa ja parmesan lastuja. Taivaallista!
Jee-ee! Vihdoin tänään tuli viherp-n paketti ja parsan taimet. Nyt ei kun istuttamaan. Ajattelin kyllä hieman syvempään laittaa kuin ohjeensa sanoo, etteivät täällä sitten palelluta itteänsä aina keväisin. Lajike on Gijnlim, mutta ajattelin kyllä sen seuraksi jotain vanhaa kantaa siemenistä kasvatella ensi kevväänä… kurpitsan kanssa unohtui ne diilaukset marjoista tänä keväänä sitten kuitenkin…
parsasesonki alkoi meillä lauantaina ja jatkui sunnuntaina. - keväinen kompostimullan lisäys hidasti kasvua niin paljon, että sain sadon itselleni, ei mennyt hra pakkaselle. - kiitos ritterinan ohjeille:-)
Ja mai-leelle jälleen vuosittaiset kiitokset. Nyt ovat siemenparsat jo kasvaneet jo niin isoiksi, että taidan päästä ensi viikonloppuna tekemään oikein mahtavat parsa-alkupalat helluntaiheilalleni . Josko jaksaisi jälleen yhden vuoden meikäläistä katsella .
Ai hitsi, onkos se helluntai jo sunnuntaina? Onneksi mulla on lauantaina treffit, tiedä vaikka helluntaiheila löytyisi =) Ja miten tämä parsaan liittyi? Ei mitenkään =)
Vihdoin! Tipilintu, maissihiiri... oliko muitakin vielä joilla parsat viivyttelee. Meilläpä tänään on näkyvissä 3 alkua. Polleena täällä ilmoittelen Sitä vaan ettei kannata heittää kirvestä kaivoon ihan äkkiä.
Ei mitään parsan päätäkään vielä…nyyyh…
Uskomattoman kokoisia parsoja tunkee penkistä. Kunnon kohopenkki, kompostimulta ja kastelu tekivät terää, juu syöty on ja kekkerit jatkuu.
Meillä n 150 parsantaimesta ehkä noin puolet lykkää jo kasvua, osalla on ohuet varret kerenneet jo oksienavaamisvaiheeseen.
Washington-lajikkeet ovat tänä vuonna hitaimpia, Arganteuil riippuu selkeästi kasvusyvyydestä. Purple Gigantit hautasin syksyllä tukevan kompostikuorrutteen alle ja ne alkavat nousta nyt hiljalleen, yleensä ovat paleltuneet kun ovat niin aikaisia. Jersey Knight aloitti tasalaatuisesti nousun viikko takaperin, kasvavat vain kooooovin hitaasti.
Viime syksynä istutetut sen kesäiset pikkutaimetkin vasta aloittelevat, siellä Arganteuil on ensimmäinen ja yksi Jersey Knight näyttäytyi. Venäläinen “Fiolettavaja” ja Mary Washington eivät vielä ole innostuneet. Toivottavasti nousevat…
Kävin vielä eilen kurkkimassa parsapenkissä. Leskenlehtiä näkyi olevan, ei alun alkua. Joko kaivan ylös?
Minä kaivoin koko rivin ylös edellispäivänä. Mitään ei ollu noussu. Valtavat juuripaakut, mut täysin kuolleita. NYYYH!!! Olis ollu neljäs kesä. En tiiä mikä on tuhonnu ne, mut kaikki oli täysin kuollutta!
Samma här, ei elonmerkkiä parsapenkissä. Laitoin pensaspavun taimet tilalle. Peli on jo menetetty, koska kesäkuuta jo eletään. Hattuni syön jos papujen joukosta vielä jotain ylimääräistä alkaa kasvamaan.
No eihän siitä ole kuin viikko aikaa kun ne minun muutamat parsani alkoivat kurkkimaan mullasta. Odotelkaahan vielä ainakin jonkin aikaa, mikäs kiire niitä pois kaivella.
Olen istuttanut Annakselta viime vuonna saamani parsan liian “ylös”. Kannattaisi nyt istuttaa syvemmälle vai sitten vasta syksyllä? Parsaa tulee kyllä ylös, mutta aika laihoja ja en pysty ko. kohtaan tekemään mitään kohopenkkiä.
Kerää juurelle lehtiä, kompostia ja kippaa vanhat kukkamullat. Kohopennkki ei niistä kerry, mutta juuret kasvaa syvälle muhevassa mullassa. Tällä lailla olen saanut lihavia parsoja. Parsat ei just tykkää siirrosta ja loppukesästä siirtämällä tapoin hyvät kasvit kesällä -03!
Taas on tullut pari uutta parsanpiippaa mullan pinnalle Sireeni2, alkuun ne näyttävät olevankin sellaisia hoikkeliinejä, laiheliineja suorastaan. Minulla on yksi varsi sen näköinen että kehtaisi parsaksi puhutella, muut on sellaisia heinänkorren oloisia. Luulen että vasta iän kanssa sieltä alkaa pukata kunnon tavaraa. Ja aivan varmasti on istutettu tarpeeksi syvälle nämä minun parsat
Tässä riittää jo syötävän kokoisia. Peukalon paksuisia vähintäin ja syöty on useaan kertaan.
Voi hitsi miten hienoja! Minulla on niitä heinäkorrenpaksuisia…
KAde kade kade kade, minäkö? Eeen sentäs…