Komppaan täältä. Satoa voi kerätä huoletta juhannukseen asti, siis kaiken mikä nousee. Mutta juhannuksen jälkeen annetaan parsan kasvaa ja kerätä voimia seuraavaa vuotta varten. Kävin kerran kuuntelemassa luennon parsan kasvatuksesta, ja luennoitsijan mukaan juhannuksen jälkeen kasvavat versot jätetään koska ‘parsa tarvitsee keuhkot joilla hengittää’. Sitten vaan paksu kerros tuoretta ruohosilppua, tuhkaa ja lannoitetta.
Suurkiitos teille kaikille vastanneille! Vielä tässä samalla varmistan, että kun lannoituskerros laitetaan vasta silloin sadonkorjuun loputtua, niin onko nuorelle satoa antamattomalle parsalle jotain haittaa jos se saa jo nyt kunnon annoksen hevonpeetä päälleen? Vai lannoitellaanko sitäkin sitten vasta myöhemmin?
Kyllä minä oon ihan heti keväällä tunkenu kanankakat sille suoraan samalla ku muillekin. Ja hyvin kasvaa, ei oo mittään kiukutellu tai muutakaan. Muuten en sit oo mittään enää sille laittanu kesemmällä, muutaku ruohosilppua katteeksi.
Älä ihan vielä laita peekerrosta, maa on tosi kylmä ja uusi kerros pinnassa hidasta vanhan lämpenemistä. Etenkin savessa.
(Nuu käyttää tietääkseni kuivikkeineen kompostoitua hevonpeetä jota laitetaan paljon paksumpi kerros kuin esim kanankakkaa, siksi tällainen kielto.)
Eli jahka sieltä ensimmäiset reippaat versot ovat nousseet, niin niille noin viiden sentin kerros peekompostia. Ja sitten kesäkuussa, jussina viimeistään, ruohosilppukate ja toinen samanlainen heinäkuussa.
Lantavesikastelunkin voit siinä juhannuksen hujakoilla parsoille tarjoilla. Kai niilläkin on oikeus kuplivaan juhlajuomaan
Jatkan vielä että keväisen työmääräpiikin tasaamiseksi levitän jo syksyllä kompostien käännön yhteydessä parsamaalle reilun pee-kompostikerroksen, n kottikärryllinen 7 juurakon riville. En tiedä onko tämä oikea tapa toimia, mutta viikonloppupuutarhurille sopiva ainakin.
Meillä myös tuppaa halla viemään aina kevään ensimmäiset parsat (punainen brittilajike) ja syksyllä levitetty kerros on saanut ne aloittamaan kasvunsa nyt hieman myöhemmin. Sadonkorjuu siis myöhästyy viikolla parilla tämän syyslevityksen vuoksi mutta toisaalta mielummin myöhemmin omaan suuhun kuin aiemmin hallan purtavaksi.
Hieman myöhäisemmillä lajikkeilla ei eroa tunnu olevan kompostilisäyksen ajankohdan osalta.
…ja minä jääräpää otan vihdoinkin opikseni tuon sinun “aikataulusi” - ihan liian monena keväänä on sato nyykähtänyt yöpakkasiin. sopivasti sulanutta kompostia on parsapenkin viekossa. ylihuomenna teen.
OK, lisäkiitokset! Hyvin Ritterina muistaa meikäläisen maan laadun ja sen parannusaineen
parsapenkki (tarkistin, että oli sentään sulanut juurakoiden syvyydeltä asti) sai eilen viiden sentin kerroksen kompostia (se kasa ole vieläkään kokonaan sula). ajoitus ei olisi voinut olla parempi; kuistin ikkunalaudalla viime yönä meni -1.1°C, mikä merkitsee, että parsapenkin pinnalla pakkasta on ollut viiden asteen tienoilla:-(
mai-lee on siis viettänyt täydellisiä vapunaaton bileitä! Kuten myös täällä vietin kasaamalla tuhdin turvekerroksen parsapenkin päälle kaiken pakkasen varalta! Parsaveitsenkin löysin lopultakin tavaratalosta, edellisen jouduin luovuttamaan vuosia sitten siskolleni, hänen muuttaessaan parsamaahan ranskaan.
On muuten tehnyt älyttömän paljon marjoja parsani, vieläkin on kiinni versoissa. Silppuan oksasaksilla kuihtuneet katteeksim ja jos marjat suvaitsevat itää siirtelen heidät sitten mökille lihomaan.
Huono kuva, mutta kyllä pisti jo hymyilyttämään.
Tarkoitus pyhittää keinot - tuohan on mitä kaunein kuva!
Ei mitään eloa parsassa. Viime syksynä valtavan juurakon laitoin. Onkohan toivo jo mennyt??
Samoin täällä tuijotellaan tyhjää mullan pintaa siinä kohdin missä vielä viime kesänä kasvoi edellisvuonna istutetut parsat. Muistelen että ne nousi kyllä viime kesänäkin tosi myöhään, joten elän vielä toivossa Istutin ne silloin -07 syvälle kuten ohjeissa käskettiin, joten niillä on pitkä matka noustavanaan. Jos Tipi olit myös perusteellinen istuttaja, niin ehkäpä ne sieltä ajallaan
Minä olen jo kaksi kertaa ottanut syötävää parsapenkistä ja asun paljon pojoisemmassa teistä niin kyllä minusta teillä jo pitäisi näkyä jotain
Parsaparat taitavat olla täälläkin mennyttä. Kummastakaan juurakosta ei ole noussut ainoatakaan alkua. Ovat jo noin viisi vuotta vanhoja ...
Perusteellisen kuopan(haudan)kaivoin parsoilleni. Peittelin hellästi kompostilla, hiekalla ja savisella maalla. Peittelin vielä lehdillä.
Vanhassa parsapenkissä nyt vasta näkyy hieman eloa ja siemenvauvoja ei vielä yhtään. Aurinkoisessa uudessa penkissä on jo liki puolimetriset kasvustot.
Onkkohan pahasti mennä kaivamaan? Nimim… poistuu ottamaan bearnaisekastikkeen liedeltä ja huokaisee syvään…
Täälläkin on pari kertaa maisteltu jo. Voihan siitä varmaan varovasti paljaalla kädellä kapsuttaa josko jotain olisi melkein pinnalla?
Minulla kaksi parsaa puski esiin vasta eilen! Mielestäni tosi myöhään tänä vuonna. Olin kanssa jo varma, että myyrät on tuhonneet juurakot. Älkää vielä heittäkö toivoa, tosiaan mullakin oli tyhjää vielä toissapäivänä penkissä!