Pärskäjuuri, Veratrum

(Perennat)

Tein oman otsikon pärskäjuurelle. Tämä lienee sitten tumma pärskäjuuri. Olen sen kylvänyt joskus viime vuosituhannella, nyt kukkii ekan kerran. Tuommoinen siitä sitten tuli, en oikein edes tiedä, onko edes hiano.

On se hieno - ja erikoinen. Odotahan kuhan se ehtii pensoa isommaksi puskaksi. Silloin se varsinkin on erikoisen hiano!

Viherpeukalo, onhan se kukkakin upea, mutta pelkästään sen lehdetkin ovat kivan näköiset. Mulla vasta pieni alku ja osa siemenistä on maassa. Koskahan mahtaa olla tuon kokoinen, sitä odottelen. hymy

Titamiini, vai pensoo. HÄN tuppautui ihan itse kasvamaan syreenipuskan juuren, kahden puolen runkoa. naurua No, kippasin itämättömän purkin joskus v. 99 tms siihen ja niille main ja nyt sitten teki kukat, kaksi vanaa. Satues, tuolla aikataululla kun laskeskelet n. 9 vuotta tms.puhetta Eikä tuo taida joka vuosi kukkiakaan. Toinen pieni alku mulla on vähän edes väljemmässä paikassa, ostin taimen viime kesänä Ruissalosta, josta tuon kukkivan siemenetkin ovat kotoisin. Lehdet ovat hauskat laskoksiset.

No etpäs antanut hääppöstä aikataulua. Voipi olla että on henki lähtenyt jos siksi, kun pitäis nähdä se kukkivana ;))

Sieltä minäkin ostin taimen viime keväänä, mutta eipä ole paljoa kasvanut,on varmaan liian kuuma paikka, pitää muuttaa se varjoisempaan paikkaan.

Onko pärskäjuuri kovin yleinen perenna? Mun mielestä siinä on aivan ihanat lehdet, mutta en ole sitä kenelläkään nähnyt. Onko talvenkestävä näin V-vyöhykettä ajatellen?

Ei ole vielä miun silmiini taimistoilla sattunut. Siemeniä sain tänä talvena ketjukirjeestä, eli kylvää kokeilen.

Tummapärskäjuuri

Se toinen pärskäjuuri.

Kyllä pärskäjuuret menestyy v-vyöhykkeellä. Samalla vyöhykkeellä asustelen Metsätähden kanssa, ja kaikki pärskäjuuret on talvehtineet hyvin.

Kyllä kai se ihan kestävä perenna on, Jelitton mukaan menee ihan meilläkin…

Tommolan tilalla ainakin oli myynnissä sekä tumma- että valkopärskäjuurta, melkein osti viime kesänä :slight_smile:

Ei tainnut enää syksyllä olla kun siellä kävin:(

Tähän malliin on täällä kukkinut:

komea on korpikellon pärskä, mutta mikä kikka noissa yleensä pärskänjuuren siemenissä on kun en ole saanut niitä itämäänoho.

on minulla taas jotakin pärskänjuurta tuolla kylvöksissäni joten saas nähdä miten käy?hymy.

Kaikkia ihania juttuja korpikellolla pihassa. Kummallista tosiaan kun ei täälläpäin ole näkynyt kellään, vaikka kuuluu menestyvän noin hyvin. Voi olla niinkin, että alan olla jo innokas alan harrastaja…

Tummapärskäjuuren olen siemenestä kasvattanut, valko, ja jättipärskäjuuri on tullut taimena. Jätin tilasin ainakin viisi vuotta sitten, ei ole vielä päässyt kunnolla kasvun alkuun. Valkoinen näyttäs olevan vähän nohevampi. Tummapärskäjuuri iti kolmantena kesänä kylvöstä.

Olen kanssa lukenut perennakirjoista pärskäjuuren pitkistä itämisajoista. Onkohan sillä osuutta asiaan, miksei niitä ole ihan joka paikassa tyrkyllä. Toisaalta pionia on ihan mukavasti saatavilla ja sekin kait itää hitaasti.

Hei vaan teille sinne keväisen kasvun- kasvatuksen jo alottaneille... Miulla on ostettuna ilmeisesti kamtsatkanpärskäjuuren siemeniä, mutta kylvöohjetta ei ole minkäänmoista. Osaisiko ja ennättäisikös joku teistä hjelppiä minua. Pantanthera camtchaticum on kasvin nimi, mutta luulen sen kylvöön ja alulle saattamiseen käyvän noiden kotimaistenkin pärskäjuuren kasvatustietojen sopivan kokeiltavaksi.

Kiitos jo nyt avusta näin etukäteen ja otollista kasvun kevättä kaikille. (meillä on hanget korkeat nietokset ; ) n. 60 cm vielä ja jäät järvissä lähes metriset)...

t. Kaisamaarianukuttaa ps. minulla kasvaa luullakseni pohjoinen pärskäjuuri, jonka toin sukulaistemme pihasta Varangin vuonon rannasta muinoin...

Valkopärskäjuuri Latviasta, hinta 2,5 ekua. Miksen ostanut useampaa???