Pärskäjuuri, Veratrum

Ainakaan tuota valkopärskäjuurta ei kannata siemenistä yrittää kasvattaa. Itse erehdyin sitä kylvämään, ja sitten jälkeenpäin luin että kasvattavat ensimmäisinä vuosina vain juuria; kukkivat vasta vuosien kuluttua. Lisäksi vielä siementen säilyvyys on kirjallisuuden mukaan kovin huono, korkeintaan muutama kuukausi ellei niitä säilytetä viileässä, kosteassa hiekassa.

Jaa-a. Näen sitten viiden vuoden kuluttua että ovatko kylvämäni itäneet…

Ystäväni pihassa kukki tämä. Aika hieno kukinta.

Kurpitsa, tiedätkö kuinka vanha se on, koska voisin odottaan kukintaa ? omani on vasta parivuotinen. Tuo on kaunis

Jos oikein muistan niin kolme vuotta sitten hankittu?

Kiitti, sitten mullakin on pian toivoa, nähdä kukintaa :wink:

pärskäjuurella menee taimettumisesta se klassinen seitsemän vuotta kukintaan

Tumma pärskäjuuri mulla on nupulla, mutta vaaleaa haikailen.

Tummapärskäjuuri kukkii. Tuoksu ilmeisesti kärpästen mukainen kun ovat sen löytäneet mutta ei miellytä minun nenääni.

kukkais pyöritystäKiinnostaisiko sinua pärskäjuuren vaihtokauppa ?

Valkoinen ja tumma pärskäjuuri olisi mielenkiintoista saada tänne Inarin rannallekin.

Minulla on tuo pohjoinen versio kukintansa jo lopuillaan. Kukinto on limenvihreä.Pärskäjuureni juurakossa on sellaisia kohtuukokoisia versoja. Sellaisen voisin lähettää vaihdokkaaksi pikkpakettina.

Miettisitkö, että ennättäisitkö ja ennenkaikkea raskisitko ottaa verson ja palan juurakosta verson mukana ja tehdä vaihtarit kanssani... kyselee Kaisamaaria

ps. koivut jo ovat alkaneet kellastua sateiden tuotua jonkun sienitaudin ... =(

Tämmöisestä Pohjoisen Jäämerenrantalehdon rauhoitetusta pärskäjuuresta tummaan ja vaaleaan eteläiseen pärskikseen olen yhä vielä vaihtokauppoja hieroskelemassa -Onnistuupiikonukuttaavai unohdanko mahdottomana koko toiveeni~ Kaisamaarianukuttaa

Eikö kukaan lue tätä viestiketjua ja eikö kukaan halua vaihtaa pärskiksen tainta ??? kyseleepii etelleen Kaisamaaria

Taitaa olla kotipihoissa vielä aika harvinainen.

Voi kun ei ole vielä? mitä vaihtaisno-jaa

Keväällä tuli Türin tuliaisina tumma pärskis, joka ei nyt mitenkään riehakkaasti ole lähtenyt kasvuun tai ei oikeastaan ollenkaan jos totta puhutaan mutta odotetaan ensi kevääseen jos vielä virkoaisi.

Palataan asiaan muutamien vuosien päästäkieli ulkoa nyt odotellaan kasvun ihmettäsilmän isku

Minullakin türiläinen pieni vaalea pärskis jurottaa. Tai nyt juuri alkaa vaikuttaa siltä, että on kotiutunut. Mitenkähän siemeniä on saatavissa? En muista nähneeni...

Kylvin viikolla valkoista tuoretta siementä.

Kaisamaarialle viesti “vaihdetaan osastolla”.

Kaisamaaria, vieläkös luulet, että sulla olis tänä keväänä pärskäjuurta vaihdettavana? Olisin kovin kiinnostunut. Jos, niin mietimmä vaihdokkeja.

Toivotaan että on vaihdokkeja=> talvi on pitkästä aikaa kova kuin ennetisinä aikoina ja sitä on piisannut jo yhtä soittoa kolmatta viikkoa, mutta lumipeitettä pärskiksillä on yli puoli metriä. Mutta kevään vesikelien ja pakkasen vaihtelut ne jäädyttävät kasvusilmuja jos pahasti tulevat vuorotellen.

Miten on tunnetko tämän? Tämän sormen vahvuisia tai lyijykynän vahvuisia ja pituisia oksan pätkiä ilman lehtiä olen jo viisi vuotta ellen enemmäkin pyydellyt sieltä ystäviltäni etelästä. Eivät tunnu tuntevan ihmiset tätä ja saatikka sitten löytävänkään. Tietenkin voisin yrittää kasvattaakin tätä, mutta sen luonnollinen pohjoisin kasvuraja kulkee Oulun seuduilla.

Mutta kyllä muutakin vaihdokkia voisin harkita. Ollaanpa kuulolla! t. kaisamaaria

Näyttää paatsamalta, Rhamnus.

Onko täällä jotkut asetukset muuttuneet syksyn aikana? Eli, mitä teen väärin, kun lähettämästäni viestistä häviää teksti. A u t t a k a a !