Pärskäjuuri, Veratrum

sinulla lienee automaattinen sivun päivitys päällä, onko

Aivan oikein, se se on ! Taas toivoni herää! t. kaisamaaria

Kaisamaaria, mitä ihmettä sä teet noilla lehdettömillä oksanpätkillä.

Mai-lee, missä on automaattisen päivityksen pikakuvake? Ei ainakaa mulla oo aavistustakaan, mikä sellainen on.

Kaisamaaria, nyt mulla raksuttaa, kun aloin tarkemmin tutkia asioita.

Tämän Korpipaatsamapensaan puu on kovinta kaikesta!? liekö sittenkään, kommentoin minä itse, vaan näin joku toinen väittää. Lisäksi se palaessaan tuottaa erittäin vähän tuhkaa ja paljon hiiltä, joka soveltuu piirtämiseen. Taitelijoiden hiilet ovat perinteisesti olleet nimenomaan paatsamaa. <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:42.55pt 42.55pt 36.55pt 42.55pt; mso-header-margin:35.45pt; mso-footer-margin:35.45pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Paatsamasta on myös tehty parhaita tynnyrien ja kimpisaavien vanteita, virkkuukoukkuja sekä kaikenlaista mikä tarvii suurta lujuutta.

Paatsamasta on aikaisemmin tehty mm. piipun varsia. Paatsamasta saatavaa
hiiltä on käytetty hienoimman ruudin valmistukseen.

Paatsamalla on ollut myös rohtokäyttöä. Kuori on tunnetuin paatsaman osa lääkekäytössä. Paatsamankuori on hyvin tunnettu ulostuslääke. Keski-Euroopassa paatsamankuorta on käytetty kansanlääkkeenä sappivaivoihin, peräpukamiin ja kuumeeseen sekä syöpään, maksan ja pernan kovettumiin, vesipöhöön, kihtiin, reumatismiin, matoihin, ulkoisesti ihovaivoihin, haavoihin ja syyliin.

Paatsamaa on käytetty myös värikasvina. Paatsaman kuoresta saadaan
keltaista, marjoista vihertävää väriä… Sävyt löytyvät kuivuneesta
lyijynharmaakuorisen paatsaman oksasta.

Tarvitsisin sellaisia oksia joissa kuori on harmaa, puuosan keskus= sisin johtosolukko-osa on vielä punertavaa, silloin niistä saa melkein mitä vaan edellä kerrottua.

<o:p></o:p>

Just noin. Tätä arvelinkin ja varsinkin kun luen sinun avataren tekstin. Mutta mulla ei ole vaihdokiksi tarjota tuota paatsamaa, ikävä kyllä. Olisikin. Minkähän vuoksi noita mielenkiintoisia käyttötapoja ei ole huomioitu laajemmalti? Kasvi on nimittäin hyvin harvinainen.

Meilläpäin kasvaa paatsamaa, taitaa olla meitin tontillakin tuolla puron varressa. Minä voin kyllä sulle lähettää jos tahdot. En kyllä ole varma tunnistanko sen ilman lehtiä, siellä kasvaa myös nuoria tuomia… Pitäisikö odottaa kevääseen?

Meilläpäin kasvaa paatsamaa, taitaa olla meitin tontillakin tuolla puron varressa. Minä voin kyllä sulle lähettää jos tahdot. En kyllä ole varma tunnistanko sen ilman lehtiä, siellä kasvaa myös nuoria tuomia… Pitäisikö odottaa kevääseen?

…ja mä panin syksyllä paatsamapusikkoa nurin ihan urakalla!

kaisamaaria, olisin myös halukas vastaanottamaan tuota sinun pärskäjuurtasi. Saisit valkoista- ja tummapärskäjuurta, tai muuta, mitä haluat. Jos olet jo luvannut jakopaloja tarpeeksi, niin jäisin mielelläni jonottamaan. Lupaan hoitaa sitä hyvin ja kertoa tarinoita Inarinjärven rannoista.

Täytyy tieten nyt odottaa ja toivoa, että lepokausi olisi koitunut voimavaraksi ja kasvuunlähtisi entiset ja uudetkin versot. Tarkkaillaan tilanne monelleko olisi mahdollista lähettää, uskon, että Olgalle nyt ainakin piisaa, kun niin nuita toisia färejä alkuunsakin vaihdossa kyselin(ellei käy täysi tuho, ei saa kehua ennen aikojaan ja on koputettava maalaamatonta puuta, koputan otsaani), toki myös tähän mennessä tähän vastanneille pyrin postittamaan vaihtarina, jos on mitä postitella.

Wautsi ! Ilmoitelkaa sitten kun oksa / tikku / keppilähetys on ajankohtainen vaikka tällä palstalla. Nyt pehkuihin saunapuhtoisena ja odottamaan uusia paatsamaunia nukuttaa

Täytyypä pitää silmät auki kun pöpelikössä kulkee. Kunnan ukot siistivät jus tossa meidän rajan takana joutilasta pöpelikköä siellä kasvaa paatsamoita , uskoisin ne talviasussakin löytäväni homman heikkous on vain siinä kun kuskaavat risut pois niin siinä menee sitten paatsamatkin.Enkä ehdi kun ensiviikolla katsomaan

mut hei eihän tämä olekkaan paatsama palsta vaan pärskis palsta, mun viesti on väärässä paikassano-jaa olenkohan nähnyt unta kun tänne kirjoittelen,höh

Kaisamaaria, mä funtsailen, mitä mulla olis tarjota vastaehdokkaaksi. Miten olis esim Angelica gigas? Mietitäänpä tässä kevään mittaan.

Fiia, sese olisi minun putkinotkooni aivan ihana, ostin jo sen siemeniä aiemmin, mutta ei ole tuottaneet taimia — vielä ! Elikkä se se vaihtarina on aivan ihana ! kevääseen Kaisamaaria

Kiurunkannus, pärskiksen vaihtarina jutut paatsamasta ovat ihan

o i k e a s s a ketjussa, tykkään mie …

Perennat: Annetaan, vaihdetaan, etsitään postimaksua vastaan kai olisi vaihtojutuille se oikein paikka

Nuu, olet oikeassa, pitäis siirtyä vaihtarin puolelle.

Kesken jutunko olisi hypittävä palstalta toiselle... No jo on, etten sanoisi , sitä. hymyävoi,voi teitä ja teidän kanssa ei oikein voi kun nauraa. Tässähän on kuitenkin pärskäjuurista jutunjuuri ja toki kasveista koko ajan on kyse ja toisekseen vaihtopalstalla kyselyni ja yksityisviestittelyni ei tuottanut tulosta ! Ymmärtäisin yskän jutustelun poikkilyömiseen, jos lörpöttelisimme kissoista, koirista, ihmelapsistanne tai yms. omista tekemisistämme!

Eipä sitten muuta, pärskäjuuriasia tuli jo kuntoon ja siirrelkää vaan nyt rauhassa ihan minne vaan, sillä kopioin itselleni koko keskustelun tästä osasta, että voin palata asiaan ja lunastaa lupaukseni hankien sulamisen jälkeen!

Nyt taas on olo kuin patsaalla~ kuinkas minä aina jouvunkin tekemisiin pulujen kanssa. Kaisamaaria

kaisamaaria, viestitelkäämme siis keväällä:)