Kyllä vaan ja saa minua hätyytelläkin ! Vaikka tällä palstalla !
Kaisamaaria, miten olisi se pärskisten vaihto?
Valkopärskäjuuri
Todella kaunis pärskäjuuri ! Hitsi, mun piti ostaa tuollainen Tyristä mutta unohtui kiireessä joten ensi vuonna aion tuollaisen ihanuuden hankkia.
Voiskohan tuossa pärskäjuuren keskellä olla nuppu, tämä on vasta kolmas vuosi ja sanotaan että kestää monta vuotta ennenkuin se kukkii.
Oliko se, että seitsämäntenä vuonna kylvöstä kukkisi, vai onko tämä vaan legendaa?
Kibu tuolla sanoi “pärskäjuurella menee taimettumisesta se klassinen seitsemän vuotta kukintaan”.
Mutta mikä ihmeen ‘nyppy’ tuolla keskellä sitten vois olla, odotellaan sen kasvamista
RitvaL, kuinka vanha tuo omasi on, onko kukkinut ?
Ostin sen pari vuotta sitten Latviasta ja silloin oli ainakin parivuotinen. Eli vielä kolmisen vuotta kukintaan. Joka vuosi on kyllä kasvanut lisää korkeutta.
OK, nyt sitten odotellaan mitä tuo tekee,jos nyt kukkii, 7 v ei pidä paikkaansa
Kaisamaaria, tulivatko pärskikset perille?
Nyt on sitten tummapärskäjuuri kukkinut ja siemenet tänän otin talteen. Mistä ihmestä sen tietää, onko siemen kypsynyt vai maho??? Kovin pulleita ja komeita siementähkinäkin olivatten, hurjan luontoni karaisin ja taikinakulhoon poimin…
Hyvä vatsu että muistit ottaa talteen. Minulle meinas käydä kurjasti , katselin kerran ettei ole vielä kypsiä, sitten kun katsoin myöhemmin, suurin osa oli tippunut maahan.
Sain minäkin sentäs jokusen siemenen talteen.
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta eikös se ole valmis jos siemen irtoaa hyvin pois, vai mitä tarkoitit
Vieläkös Kaisamaarian pohjoisesta pärskäjuuresta irtoais yks jakotaimi? Oon tilannu tummapärskäjuuren siemeniä, jotka aion uudelle pihalleni. (Joo, oon varautunu siihen seittemään vuoteen.) Mutta tuo limenvihreä versio himottais!!! Kaisamaaria, en tiedä, millä korvaisin, mutta eiköhän jotain keksittäis. Turussa asun, vaikkakin Lapista oon kotoisin.
Onko kellään tietoa, millainen on pärskäjuuren siementaimi?
Viime vuoden kylvöpurkista puskee kapeita lehtiä.
Kurppa, juuri tuollainen kapoinen, pienissä lehdissä on jo selvät "uurteet". Tässä vähän huonossa kuvassa vasemmalla olevassa purkissa viime vuotiset pärskäpienokaiset, jotka ovat tuosta kuvan ottohetkestä (toukokuun) jo kasvaneet. Minulla iti siemenet todella hyvin, kylmäkäsittelya seuraavana kesänä ja kaikki rääpäleet selvisivät myöskin talvesta
Kiitos Välke, juuri tuon näköisiä pukkaa purkista:)
Kyllä kannatti odotella.
Sain viime syksynä pärskäjuuren juurakon ja istutin sen mielestäni ihan normaalisti, samaan syvyyteen jne. Onko kellään kokemusta miten äkkiä pärskäjuuren “siirre” kotiutuu?
Minä siirsin viime kesänä valkopärskäjuuren, kun se meinasi jäädä purkutyömaan alle. Sen ainoa lehti katkesi ja olin ihan varma, ettei se selviä. Nyt kuitenkin bongasin terhakkaan piipan nimilapun vierestä. Näemmä selvisi siirrosta, vaikka saikin siipeensä.
Hyvä tietää että jollakin on noin nopeasti lähtenyt liikkeelle. Penkissäni ei näy vielä piippoja, mutta ehkäpä se sieltä sitten aikanaan.
Tummapärskäjuuret putkahtaneet pintaan.