Pärskäjuuri, Veratrum

kuva

Myskis, onks sulla toi kukkinu ennen? Jättikö välivuosia?

Ei kun nyt kukkii vasta ensmäistä kertaa.

Ok. Mulla kukki muutama vuos sitten ekan kerran ja sen jälkeen ei ole kukkinut. Jotenkin se on kasvanu heikompana sen jälkeen.

Mulla tuo kasvaa nyt aika heikkona. Taitaa olla liiallisen pöheikön vallassa, kuten kuvasta näkyy.

Mulla saatto vesimyyrä tehdä tuhojaan siinä penkissä, missä pärskis on. Ehkä se söi sen juuria. Sieltä hävis kanadanlilja sen siliän tien.

Jotain tarttis tehdä, tumma- ja vaaleapärskäjuuri kasvavat toistensa syliin, oikealla se blondi. Tilanpuutteesta ei ennenkään ole mitään hyvää seurannut.

Aika dramaattinen kukka. Pitää vain katsoa läheltä. 

Tummapärskäjuuri.

Aina vähän lehdet syötynä.

Lehtokotiloiden suosikkikasvi nro 1. 
Yksi ainoa rääpäle löytyi. Pian on  ruokottoman näköiset lehdet kuten joka ikinen kesä.

Hamppukatetta levittelin suojaamaan kotiloilta. Villakatetta kokeilen seuraavaksi, Ruotsissa näin kasvien tyvelle laitettua pesemätöntä lampaan villaa jo 15 vuotta sitten ja ihmettelin miksi ihmeessä? Enää en ihmettele.

Tää on se blondi versio.

Hihat palaa, keräsin 15 kpl tästä, toissapäivänä samoin. Tuolla oikealla nököttää iso, loput lehtien alapinnoilla ja tyviruusukkeiden katveessa

Kuin hentoa pitsiä ja vasta ensimmäinen sade :snail::snail::snail::snail:. Poikasen irroitan ja vien karanteenin kautta mökille turvaan.

Lehdet olisivat upeat jos…
Pari kotiloa vaan löysin.
Täytyy ferramolia kylvää.

Toisen valkopärskäjuuren kaivoin lehtokotiloilta mäntysuopalylvyn kautta mökille lätäkköön. Tummapärskäjuuren siementaimia tusinan verran myös.

Miinoitin ferramolilla isot kasvit, nyt en löytänyt yhtään. Sateen jälkeen invaasio saapuu muualta. Kukkanuppuja pukkaavat jo isosti eikä lehdet ole enää ehjinä.

Pärskäjuuri, Veratrum

Pärskäjuuriin kuuluu 25 lajia, joita esiintyy Amerikassa ja Euraasiassa, varsinkin lauhkealla vyöhykkeellä. Pohjoismaissa tavataan luonnonkasvina pohjanpärskäjuurta (Veratrum lobelianum , syn. V. album subsp. lobelianum) Koillis-Norjassa ja Suomessa Utsjoella. Lisäksi etelänpärskäjuurta eli valkopärskäjuurta (Veratrum album ) ja tummapärskäjuurta (Veratrum nigrum ) kasvaa harvoin villiintyneinä koristekasveina.

Pohjoismaiden pärskäjuuret ovat 0,5–1,5 metriä korkeita ruohoja, joilla on leveät, varressa kierteisesti sijaitsevat lehdet ja kukintona runsaskukkainen kerrannainen latvaterttu. Pärskäjuuret ovat myrkyllisiä.

Pärskäjuuret (Veratrum) ovat suurikasvuisia ja komeita lehtiperennoja, joiden kukinto on upea. Kukat ovat pieniä, mutta niitä on runsaasti kerrannaisissa latvatertuissa. Pärskäjuuret viihtyvät puutarhassa tuoreessa, kosteassa ja ravinteikkaassa maassa. Luonnossa ne kasvavat kosteilla niityillä.

Kuva: Valkopärskäjuuri

Wikipedia

Nuppuinen pärskäjuuri lehtitötteröineen. Valitettavasti on lehtokotiloiden herkku, ilmestyvät herkuttelemaan juuri kukat aukeavat. Hamppukatetta katteena suojaksi, ehkä onhelpompi poimia kasvien tyveltä vaaleaa maata vasten.

Tummapärskäjuuri kiitää kasvuun vaaleaa nopeammin keväällä, vaalea varsinkin koteloiden herkkua. Molempien sivulta lisääntyneestä pieniä alkuja tai siementaimia löytyy, niiden siirto ei millään tahdo onnistua.

2 tykkäystä

Muutama vuosi takaperin kaivoin tutun pihasta pärskäjuurta. Se oli valkoinen jossa muistaakseni tummia pisteitä. A-i-v-a-n ihana ! Nopsis sen tunnisti ja kertoi nimen mutten muista mikä pärskäjuuri se oli.
En osunut lapiolla oikeaan kasviin tai en osannut paakusta ottaa istutettavaksi juuri sen juurta koska sitä ei ainakaan lähtenyt mun pihassa kasvamaan. Jonkun muun olin onnistunut saamaan, mikälie. Harmittaa edelleen :face_with_raised_eyebrow: