parvekeviljelijöiden oma palsta!
No hellurei.
Kirjoitin juuri kysymykseni myös kesäkukkaosastolle, mutta:
Minulla on ensimmäistä kertaa itäparveke, ja myös ensimmäistä kertaa lasitettuna. Mitä ihmeen kasveja voin valita? Onko kokemuksia tomaateista, auringonkukista, päivänliljoista parvekkeella, ja nimenomaan itäisellä? Aurinko paistaa aurinkoisimmalle seinälle n puoleen päivään. Olin ajatellut humalaa, muratteja, keijunmekkoa ja kuunluljija. Oletteko talvettanut perennoja lasitetulla parvekkeella?
Kevättä ilmassa, Jonsku
Mulla on lasitettu suurehko parveke. Viime kesänä siellä kukki vain yksi puutarhalta ostettu valkoinen miljoonakello, mutta tänä vuonna sinne on tulossa ainakin basilikaa, tinjamia, mäkimeriamia ja paprikaa. Ja kierrätyskeskuksesta ostin vanhan hyllyn rähjän, jonka sijoitin parvekkeelle. Tulisipa nopeasti lämpimät säät niin saisi ikkunalautoja sisältä tyhjennettyä :D
Vähän on vielä parvekkeista täällä tekstiä. Minulla oli viimetalvi ensimmäinen parveketalvi ja syksyllä oli pakko saada sinne jotain vihreää. Ostin syksyllä tuijan viherkasviksi isoon ruukkuun. Olihan kyllä lauha talvikin, mutta hyvin se talvehti. Murattikin kesti juurella tammikuun pakkasille hyvän näköisenä.Jouluna siinä oli pienet tuikut, kävi joulukuusesta ja nyt pikkunarsissit kukkivat sen juurella. Esikko on kukkinut pöydällä jo ainakin kuukauden. Ajattelin laittaa myös muutaman amppelitomaatin herkuttelua varten. Katsotaan mitä tulee.
Kirjoitin kysymyksen jo ruukkupuutarhakeskusteluun, mutta lisätään tännekin:
Olisiko ehdotuksia, mitä köynnöskasvia laittaisin kasvamaan lasitetulle parvekkeelle? Ostin kierrätyskeskuksesta halvalla vanhan "huonon" (paitsi tähän käyttöön) kaapin, jonka laitoin parvekkeelle toiselle seinustalle ja sille aion laittaa yrtit sun muut kasvamaan myöhemmin kunhan lämpö vain riittää. Parvekke on kolmannessa kerroksessa ja siihen paistelee aurinko enimmäkseen aamupäivän ja siinä on pari koivun latvaa jonkin verran varjostamassa. Niin ja parveke sijaitsee Rovaniemellä
Lisään myöhemmin kuvia kaapista ja parvekkeesta.
Tässäpä kuvia tämänhetkisestä sekaisin olevasta parvekkeesta. Pitäisi laitella kesäkuntoon pikkuhiljaa jo.
Voisikos eteläparvekkeella, lasien takana kasvattaa ampeleissa suikeroalppia ja/tai hopeahärkkiä? Olivathan nämä kuumuuden ja kuivuudenkestäviä? Tokihan niitä vähintään kerran päivässä kastellaan, mutta partsi on kesäisin tosi kuiva ja kuuma. Sitten vielä että mistä saisin kyseisiä kasveja? Ihan taimikauppaan en aijo mennä, nuo on aikas yleisiä ja osa pitää niitä melkein rikkakasveina....
Kommentteja palstalle ja privaa jos aijot harventaa alppejasi ja/tai härkkejäsi. Jos täällä ei tärppää niin tungettelen perennapalstalle.
Muuten Beluga asiasta toiseen, on käynyt tuuri jos olet saanut Roin maalaiskunnan kyltin! Nehän on vissiin yhdistyneet aikoja sitten? Ihan niinkuin Rauman maalaiskuntaakaan ei enää ole. Ei kuitenkaan parane kannustaa nykyisiä kylttejä katselemaan sillä silmällä, voipi tulla virkavalta ja valtio vastaan jos hoksaavat...... Tuttavapiirissä on hurjapäitä, jotka oikein tekivät tosi-tv-videon kyseisestä huostaanotosta.... "Sallittu mopoille"-sai kunniapaikan kirjahyllyn päältä
Tuunasin parveketta lähemmäs kesäasuaan:
Käänsin edellisvuotisen köynnöstuen ylösalaisin uudelle viiniköynnökselle väliaikaisratkaisuksi
Toiseen kulmaan tulee köynnöstämään valkoista avomaankurkkua ja kiinalaista käärmekurkkua.
Oikealle alas meinasin laittaa pelargoni-timjamiasetelman. Mittailen sopiiko iisoppi samaan asetelmaan.
Ikkunalaudalle meinasin pariin tuommoiseen pitkulaiseen ruukkuun laittaa iisoppia.
Nuo muoviruukut joutavat toivottavasti vinnille kesäksi, tomaatin viljely on meidän taloudessa toistaiseksi lopetettu. Isoon puiseen nelikulmaiseen ruukkuun tulee yrttiasetelmani, toistaiseksi luvassa on ainakin persiljaa, kuukausimansikkaa, salviaa, lipstikkaa...
Hei, mistä kohtaa hakupuusta, minkä otsikon alta tämä Parvekkeet pitäisi löytyä? En löytänyt tätä kun tein uutta tuonne ; parvekepuutarha osioon? En löytänyt vieläkään vaan tulin tänne tuosta uudet viestit hausta. (ja minulla ei ainakaan -hakusana- toimi). Ois kivempi kirjoittaa samaan ketjuun kun löytäis vaan .
Itse en löydä hakupuusta en löydä minäkään mitenkään: klikkaan auki jonkun keskustelun, sitten klikkaan sanaa puutarha otsikossa. Eli kun otsikko on Puutarha: puut: omenapuu, niin klikkaan sanaa puutarha, niin saan sitten tämän otsikon melkein alimmaisena. Ihan hirveen mutkan kautta siis edetään.
Ompa muuten outo, en minäkään löydä tätä hakupuusta tai tuosta etusivun hakemistosta. Siis että tämä ei ole minkään alakategorian alla vaan suoraan Puutarha:Pervekkeet eikä niinkuin esim. Puutarha:Huonekasvit:Lajittain jne...... On tämä vielä hämärää, tämä uusi pentti...
Se muuten johtuu ihan siitä, että huisa on avannut palstan suoraan Puutarha -otsikon alle, eli tämä palsta ei ole ylläpidon tekemä, niin kuin nuo muut esimerkit.
Nyt taitaa olla vaan paras etsiä palsta tulla huisan konstilla, tai sitten laittaa Hae -kohtaan tuo otsikko Parvekkeet. Yritetään joskus myöhemmin siirtää se sellaiseen paikkaan, että löytyisi helpommin.
Suoritin äsken koe-etsinnän ja löysin kohdan Pihasuunnittelu-parvekepuutarha, minkä alla oli useita parveketta koskevia uusia otsikoita. Tähän otsikkoon löysin hakusanalla Parvekkeet.
No nyt sain ripusteltua pienen sahailun jälkeen tuonkin paikalleen.
Juu ostin tuon Rovaniemen maalaiskunnan tiekyltin huutokaupasta, joka pidettiin muutama kuukausi kuntien yhdistymisten jälkeen. Meinasin käydä pöllimässä tien laidasta jo uutena vuotena, mutta se jäi sitten. Rovaniemen kaupungin kylttejä oli kuulemma kadonnut teiden varsilta aikas monta. Näin entisenä maalaiskuntalaisena on kiva omistaa tuo kyltti. Hieman isohko se kuitenkin on... ...leveys 2,70 m ja korkeus 90 cm. Mutta parvekkeelle se sopi kuin nakutettu
Olen uusi tällä sivustolla ja uusi oikeastaan koko puutarha harrastuksessa. Motivaatio oppia on kova ja nyt askarruttaisi parvekepuutarha talvisin.
Onko lasitetulla, lähes koko päivän auringossa kylpevällä parvekkeella mahdollista kasvattaa jotain kasveja talvisin? Yritin katsella tuota kortistoa läpi, mutta se ei oikein auennut.
Voiko jotain hyötykasveja, yrtteja tms. kasvattaa talviparvekkeella? Onko jotain kukkia, jotka viihtyisivät ympäri vuoden parveketta viihdyttämässä?
Onni3mk, tervetuloa mukaan! Millainen lämpötila parvekkeellasi talvisin on? Meneekö pakkaselle, osaatko arvioida minkä asteista n. olisi?
Pakkaselle menee, mutta ei tietoa kuinka paljon. Parvekelasien välissä on kyllä sen verran rakoa, että taitaa se aika monta astetta pakkasen puolella olla.
En tiedä oliko kovin kiinnostunut tuijista, mutta tuija menee parvekkeella talvisin, samoin kanervat (ehkä liiankin tyypillistä ajatelmaasi). En ole koettanut, mutta voisihan sitä koettaa mm. ruokosipulia ja persiljaa (2. vuotinen), jotka nyt kestävät normaalia Suomen talvea. Ruukun koon tarvitsee olla hiukan isompi. Tuo pakkaselle meneminen on se probleemi, tietääkö joku mikä menestyisi noissa oloisssa, onko kokemusta?
Olen ollut koko kesän poissa kotoa ja nyt kun olen palaamassa sinne, olen suunnitellut kantavani puiset lattialaatat ja kalusteet parvekkeelle, sillä kyllähän siellä syksylläkin voi vielä istuskella. En taida jaksaa laittaa mitään parvekelaatikoihin, mutta johonkin isoon ruukkuun voisi tehdä syysistutuksen. Mitä kasveja suosittelisitte? Koristekaalit viehättävät itseäni, mutta jotain siihen ruukun reunallekin olisi kiva pistää kaalin viereen. Toiveena että kestäisivät pakkasiin asti.
Haaveilen myös pienestä puusta parvekkeella, mutta tuo talvenkestävyys tietysti huolettaa, vaikka ruukun suojaisi superhyvin. Kyse on vyöhykkeestä V, eikä parvekkeella ole lasitusta. Törmäsin eilen netissä aivan ihanaan puuhun, japaninverivaahteraan, mutta se täytynee kestävyytensä puolesta karistaa jo heti alkuun mielestä. Mietin myös riippapihlajaa, mutta tulisiko teillä muita sopivia mieleen?