Parvekkeet

Muutin uuteen kotiin äskettäin, ja nyt suunnittelen ensi kesän kukkia parvekkeelle. Kyseessä on lasitettu eteläparveke, jota viereinen talo varjostaa alkupäivän. Haluaisin jotain nopeakasvuista peittävää köynnöstä, mikähän olisi hyvä? Lisäksi ajattelin pelargonia, samettiruusuja ja petuniaa, ne kai kestävät aika hyvin eteläparvekkeella? Mitenkäs yrtit, onnistuukohan niiden kasvattaminen? Lisäksi pähkäilen ruukkujen koon suhteen, kuinka isoja ruukkuja parvekkeelle kannattaisi laittaa, että kastelu on jotenkin hallittavissa?

Mulla on myös kuuma parveke ja edelliskesänä mulla kasvoi valtavaksi päivänsini.
Mulla oli ruukussa (n. 4l) 2 tainta. Sai kastella 2 kertaa päivässä.

Inhottavaa kun täällä ei ole vielä parveke kelejä. Varsinkin kun en omista lasitettua. Alkaa tulla jo tilanpuutetta sisälle, ja tekisi mieli jo laittaa parveke kesäkuntoon.

LM-H, onko sinun parvekkeesi lasitettu? Minä meinaan myös laittaa parvekkeelle päivänsineä. Parveke ei ole lasitettu. Luin jostakin, että päivänsini ei siedä tuulta.

Ihanaa, parvekesuunnittelu voi alkaa!! Lasitetusta kaakko-eteläparvekkeesta kokemuksia nyt toista parvekekesää suunnittelevalla.

Minulla myös oli viime kesänä täältä Mairelta saamistani siemenistä kasvatettu päivänsini. Kasvoi mieletöntä vauhtia ja oli todella kaunis, MUTTA ne lehdet joihin aurinko osui lerpatti kyllä aurinkoisina päivinä tosi rumasti, vaikka multa olikin kosteaa. Ruukkuna sinellä oli sellainen vanha salaojitettu sinkkiämpäri, mullan tilavuus riitti viidelle päivänsinen taimelle, kunhan kasteli päivittäin. (Ylösalaisin käännetyn 1,5 litran vesipullon kanssa selvisi viikonlopun yli) Viime kesänä päivänsini oli siinä nurkassa, johon paistoi pisimpään aurinko, ajattelin tänä vuonna kokeilla sitä nurkkaa, josta aurinko ekana kääntyy pois, jospa lehdet jaksaisivat paahdetta paremmin.

Toinen ongelma päivänsinen kanssa olivat kirvat: niitä oli AIVAN mielettömästi, myrkkypuikot täytyy ensi vuonna suosiolla laittaa heti kun alkavat kasvaa, eikä yrittää pärjätä pelkällä tolulla.

Kevään ihanuutena parvekkeella mulla oli lemmikkejä, ne kukki varmaan kuukauden silloin kun oli vielä pieniä yöpakkasia, selvisivät lasituksen turvin aivan ihanina pitkään.

Orvokit oli mulla myös eteläparvekkeelle kauniit; leikkasin niitä kesän mittaan aina tyvestä maljakkoon, kun venähtivät, ja koko kesän pysyivät kauniina kun lannoitti runsaasti!

Sen sijaan tuoksuherneet mulla ainakin kukki tosi laiskasti.

Koko kesän mittainen ihanuus, joka korvasi korissa nuo lemmikit, oli herkän valko-vaaleanpunainen riippubegonia (meniköhän nimi nyt oikein…?) - kesti aurinkoa loistavasti, ja sen juurella mulla oli sellaista kasvia, jonka nimeä en koskaan saanut selville. Isolla alustalla olisi ilmeisesti levinnyt rönsyämällä, nyt rönsyt vain levisivät pitkin korin laitoja aivan ihanasti. Teki hennon liloja villiorvokin näköisiä kukkia, jotka kasvoivat noin 6-senttisten hentojen kukkavanojen päissä, yksi kukka kussakin. Se oli sitten kaunis asetelma!

Muu kasvillisuus mulla oli sitten hyötypuolelta:

-herneitä kokeilin, kasvoivat hyvin ja olivat tosi suloisia, mutta ylikastelin ja homehdutin mullan heti kun olivat tehneet ensimmäiset pienet herneen palot

-mansikat teki ihania kukkia, ja muutaman tosi tosi pienen herkullisen marjan, ennen kuin heittivät henkensä. Homeeksi diagnosoin vaivan; liian vähäinen tuuli parvekkeella ehkä syynä? Sama vika sikäli että kaikki kukat ei selkeästikään pölyttyneet.

-pylvästomaatti pärjäsi hienosti, mutta

-itse kasvattamani tiny tom kirsikkatomaatti vielä paremmin - harmi vain että olin kylvänyt sen niin myöhään, että varmaan puolet tomaateista ei ehtinyt syksyllä kypsyä ennen kylmiä! (Pitääkin laittaa ensi kesäksi jo kohta tomaatit itämään!!)

-Itse kylvämäni yrtit ei jaksaneet yhtään innostua kasvamaan, mutta kaupan taimista sain yrttejä pitkälle syksyyn. (rosmariini, punainen ja vihreä basilika, minttu, sitruunamelissa) Ruohosipuli ja persilja mulla taas ei pärjänneet lainkaan.

-parvekelaatikossa kasvattamani retiisit oli alkukesästä hyviä, mutta kesän edetessä retiisi ei enää kasvanut kuin lehtiä. Turha siis yrittää toista satoa, nyt sen tiedän…

-salaatti: toivotonta, kirvat valtasivat aivan heti.

-paprika teki vain yhden pienen hedelmän.

-kurkun veivät kirvat ennen kuin ehdin väliin.

Huh… siinähän sitä oli muisteloimista, alkoi ihan sormet syyhytä taas parvekkeen kimppuun!

Eipäs kun riippu PELARGONIA tietysti. :slight_smile:

Tavallinenkin pelargonia oli, molemmat varsin kauniita ja kestivät tosiaan paahdetta loistavasti.

Berino, kyllä, mulla on lasitettu parveke.

Lienee viisainta pitää ne päiväsinet sisätiloissa. Ajattelin jotta jos sun partis ei olis ollut lasitettu ja päivänsinet olis menestyny tuulesta huolimatta…

Kylä mulla on kesällä kaikki lasit auki, kun muuten lämpötilat hipoo saunan lukemia :slight_smile: Eli partsilla kävi kyllä tuuli ja viihtyi tosi hyvin silti.

Niinkö, no voipi olla että miekin uskallan (tulevan )päivänsineni ulos laittaa.

Berino: tuolla puutarhan koristekasvien puolella on päivänsinestä pitkä ketju, ja siellä on kyllä upeita kuvia ulkona kasvavista päivänsinistä, ja siellä nyt ainakin tuulee! kannattaa siis varmaan kokeilla vain. :slight_smile:

Kiitos, paakku. Täytyypi käydä lukemassa ketju ja katsoa kuvat!

Pystynkö jotenkin arvioimaan kuinka kylmää parvekkeelle tulee yöllä, vai onko mentävä kiltisti ostamaan sellainen minimi lämpötilan muistava mittari? Olisi kiva jo pian laittaa kaikkea kasvamaan partsille, orvokkeja jo uskalsin ostaa

Lämpömittari on tosi hyvä olemassa. Itse hyödynnän sellaista mittaria, missä on johdon päässä toinen anturi, sillä siitä näkee lämpötilan esim. alhaalla ja ruukun tasolla tai miten vaan - riippuu siitä, missä kohdassa mittari on. Parvekkeella lämpötila on yleensä aivan eri kuin säätiedotuksissa sanotaan. Riippuu tietysti ilmansuunnasta ja suojaavien seinien määristä.

totta, hki-kaisaniemessä oli viime yönä itl:n sivujen mukaan käyty alle kahdessa asteessa. tuommoisella sandin mittarilla mitaten parvekkeellani oli ollut minimi +7.4°C. jos eilisen päivän olisi aurinko porottanut oikein kunnolla, ero olisi vielä suurempi.

Tähän hankintaan olin tyytyväinen. Tilasin Hobby hallista summamutikassa parvekekalusteet, tällä viikolla tulivat ja tykkään kyllä kovasti näistä! Eivät olleet edes hinnalla pilanneet...

Tosi siistit! Onnitelut, MarjaBee… kelpaa noilla istuskella ja nautiskella.

Heh.. Tutun näköinen pöytä MarjaBeellä; melkein samanlainen pöytä kuin meillä, mutta tosin eri paikasta hankittu. Nätit tuolitkin MarjaBeellä. Meille kaupattiin erinäköisiä tuoleja pöydän kanssa, mutta ne eivät olleet miellyttävät istua, joten tuolit on meillä eri sarjaa.

Myös puutarha-avustaja näkyy olevan melkein (?) samannäköinen hymy. Avustajan takana olevassa ruukussa on iriksiä ja krassia. Varastotelineen ylimmällä hyllyllä on marraskuunkaktus ulkoilemassa ja tuoksuhernettä. Toiseksi ylimmällä on myös krassia. Tyhjä tila on toisen puutarhurin röhnötyspaikka (ainakin toistaiseksi). (Kukaan ei sitten huomaa alimmalta hyllyltä pilkottavaa purkkisekasotkua... silmän isku) Parvekkeen toisessa päässä on vielä kärhö purkissa, mutta lakastumistauti on jo vienyt neljästä latvasta kolme. surullinen

Amppeli vielä kaipaisi jotain, joka ei tule istujan päähän asti. Viime vuonna oli mansikka, mutta se homehtui, enkä hanki sellaista enää tänä vuonna. Toinen ongelma amppelissa on, että unohdan aina pohjassa olevat reiät ja joku kastuu...

miten PAAKUN toteama 1,5litran vesipullo -systeemi toimii…?

Ainakin itse pienenä iskin vain pullon täynnä vettä ylösalaisin tukevasti multaan.

Se oli sitten tyhjentynyt, kun tultiin takaisin mökiltäkö vai mistä lie.

Jotkut leikkaavat pullon pohjan pois ja kastelevat sillain juurille pihallakin.

Sitten myydään jotain ihme pikku suppiloita, jotka laitetaan pullon suulle eka - ihan turhia mielestäni, koska tämä perushommakin toimii.

Paakku saa kertoa, miten hänen systeeminsä on viritetty! :O)