Ihan tähän väliin jos minä vähäsen…Tuo pullo-juttu on toimiva homma…itse laitan myös pohjaltaan ihan umpinaisen pullon alassuin multaan ja sillä kasvit pärjäävät jonkun aikaa. Riippuu toki pullonkin koosta kuinka pitkään. Tomaateilla oli sellaiset ja hyvin tulivat toimeen viime vuonna viikonlopunkin!
Hydrangea: oliko sinulla normaalisuinen pullo vai joku kapeampi vai 2 litran iso kokis ?
Siis miten siihen sitten se vesi laitetaan jos on pohjasta umpinainen? Minäkö tyhmä… No en vaan älyä.
Pullon suusta . Täytä pullo täyteen ja upota nopeasti pullon kaula ruukkuun.
No joo, mut eikö se ole hankala sitten saada sinne multaan niin ettei mene vedet harakoille…?
Piti käydä testaamassa tälle kesälle. Ei ollut vaikeaa, ehkä noin 30 senttilitraa meni harakoille. Itse en harrasta pulloja, on kivat naapurit. Mutta vanhempien kesämökillä ne on ahkerassa käytössä ja siellä olen niitä täytellyt, kun äidilläni on joku fiksaatio ruukkuihin. Laiskana ihmisenä täyttelen pulloja, niin ei helteellä useita kertoja päivässä tarvitse kastella.
Täällä taas on tehty niin (lähinnä ulkopenkeissä arimmille kukille), että pistän nuppineulalla pienen reiän pullon kylkeen pohjan lähelle. Sitten vain pullo täyteen, korkki pois päältä ja pullo seisomaan ja “pissaamaan” kukan juurta kohden. Hitaasti tyhjenee ja menee suoraan kohteeseensa.
lumi, ihan tavallinen 1½ litran limpparipullo ja voihan niitä laittaa useamman...ne vain täytyy upottaa kunnolla, jotteivat kaadu!
Mullan pitää olla kostea kun laittaa pullon ruukkuun; muuten pullo tyhjenee heti (ja seuraa vesikatastrofi. Eka kerran 1½ litraa teki tämän ).
Hyvä, tämä homma tuli selväksi, kiitos
Tämmöisen puisen säilytyslaatikon mie omin käsin (ja aivoin) väkräsin viime viikonloppuna.
Rimat on isännän liiteristä, nekin muualta saatuja ja nauloja oli tallella viime kesän kasvihuoneprojektista. Puuöljyä oli vielä jäljellä laattojen maalaamisesta.
Kerran iskin vasaralla peukaloon, muuten meni ihan mukavasti:)
Hienosti väkrätty. Naisistahan löytyy puutyö-poweria, mitä nyt yhdestä peukalosta.
Nyt on sanottava, että tuohan on napakymppi! Siinä on avattava kansikin? Voi hitsin pimpulat.
Olen itsekin pähkäillyt tekeväni laatikon, joka toimisi myös pöytänä. Sisälle saisi kaasupullon. Vaan mistä rimat? Ja mistä taito? Tai ehkä voisi saada jonkunmoisen aikaiseksi, jos olisi valmiina tykötarpeet. Kertakaikkiaan upea ja taitava olet.
Hienoan säilytyslaatikon on Leija tehnyt. Eikös rautakaupasta saa sahauspalveluakin, jos määrämittaisena haluaisi rimoja ostaa?
Osaahan Memuli ihan varmasti. Leija on kyllä tosi taitava monessa lajissa!
No kiitos kiitos:)
Mie pistin rimat määrämittaan semmoisella katkaisusirkkelillä (vai mikä lie), sellainen pikkuinen "pöytämalli". Isäntä opetti edellisenä päivänä sen käytön ja eipä sitten muuta kuin hommiin;) Mies oli sillä välin autoremonttia tekemässä ja olihan sen ilme aika paljon puhuva, kun takas tuli ja loota oli valmis!
Memuli, on siinä kansi. En tosin pistänyt saranoita, kun ei välttämättä tartte. Ne voi sitten jälkeenpäin lisäillä, jos siltä tuntuu. Ja varmasti sie osaat tuollaisen tehdä!
Voi kiitos kannustuksestanne, se käsisahalla sahaaminen on aina semmoista nyrimistä. Olen aina himoinnut sitä sirkeliä, sellaista pienempää, joten semmonen pitäisi kyllä hankkia. Mutta kun ostaa halpaa, saa rimpulan. Muistan, kun ostin kuviosahan ja samana päivänä sahasin otsalaudan piparikuviointia, niin koko helahoito kärvähti, eli siitä meni moottori. Onneksi takuuaikaa oli rutkasti vielä jäljellä.
Siksi toiseksi, täällä satakunnassa kun menee rautakauppaan, saa olla siellä ihan rauhassa. Kukaan ei tule kysymään mitään, myyjiä ei näy missään... on vähän kuin siinä speden sketsissä...
Harakka oli vissiin käynyt tarkistamassa kylvösten laadut, kun päivällä kylvin parvekelaatikoihin kesäkukkia ja ulkoilutin muitakin kasveja. Illalla kotiin palatessa oli parveke kaiteineen mullassa ja kehäkukkalaatikossa nokanjäljet. Toukan näköiset siemenet olivat kai kiinnostaneet, vaikka mielestäni peitin ne kunnolla. Viereisen laatikon unikkoa ei ollut nokittu eivätkä onneksi huomanneet herneitä parvekkeen etulaidan juuressa.
Nyt on uudet siemenet kylvetty ja ripustettu folion palasia naruun parvekkeen poikki, toivottavasti se säikyttelisi.
Tässä minun urakka takana. Tilasin ja lisäksi ostin ritilöitä ja iskin ne lattialle ja sivelin öljyä, mutta ensin piti sivellä kalusteet.
Aika tyhjältä näyttää, mutta ei enää, sillä parveke on täynnä kukkia, mansikkaa, pepino ja tietty viiniköynnökset. :)
Kunhan taas jaksaa, niin täytyy vielä siivota tuota parveketta. Olen kyllä paljut tyhjentänyt, mutta yksi palju on täynnä multaa ja siinä on koristemansikka taimit. Ehkä keväällä ne herää.