Varmaan,jos esim. niissä on kukanalkuja edelliseltävuodelta.
Minkälaisissa lämpötiloissa pasuuna pärijää yöt ulukona?Nyt tänne luvattu yli viittä astetta yölämpötiloiksi,hankala tuota isointa völijätä yksin aamulla ulos.Painaa ku synti.
Terassilla suojainen paikka ja vois kötöstää vielä harson sisään.
Pasuunat kukkivat meillä koko kesän, sen jälkeen kun alkavat keväällä tekemään nuppuja. Kunhan ko. pistokas on otettu emokasvin jo nuppuja tehneestä/kukkineesta latva osasta.
Neljä pasuunaa siirtyi tänään ulos, joukossa Shredded White, jonka kaikissa viidessä latvassa nuppuja.
Ei juurtunut minun kapulat tänäkään vuonna.. En ymmärrä mikä meni vikaan taas, laitoin osan leikatuista kapuloista multaan ja osan veteen mutta mikään ei ole tehnyt juuria vaan pehmenevät ja kuolevat tai sitten kuivuvat pystyyn. Yksi teki vesilasissa pienet juurinystyn alut mutta ei ole kehittynyt siitä eteenpäin vaan on lähtenyt kurtistumaan .
Airael,muistuta minua syksyllä että annan sulle pasuunan kapuloita.Mullon keltasta ja valakiaa.Keltasia on yks valtavan iso ja kaks pienempää ja kaks vielä isosta haarottunutta latvaa,jotenka materiaalia riittää jakoon.Voin vielä juurruttaa ne sulle valamiiksi.Tämän ku lupaan niin en varmaan onnistu minäkään.
Kiitos tarjouksesta Karvari! Minulla itselläni on siis kerrottu valkoinen pasuuna josta olen yrittänyt nyt jo parina kesänä saada kapuloita juurrutettua. Varsinkin isäni on odottanut pitkään omaa alkua itselleen, mutta juurrutus ei noista vain onnistu..
Kyselenkin nyt olisiko kellään antaa/myydä juurrutettua kapulaa pasuunakukasta jonka antaisin isälleni vielä tässä keväällä? Värillä ei ole väliä, omani on siis kerrottu valkoinen, mutta esim tuollainen keltainenkin olisi upea!
Apuva! Täällä ekakertaa pasuunakukan kans taisteleva neuvoa kyselee, kasvatatteko pasuunoita ruukussa vai istutettuna maahan esim ruukkuneen päivineen, jos ruukussa, kuinka iso se pitää olla sillon ku ulos siirretään?
Mä siirsin tänään ulos, vaikka kelit eivät ole mitkään mahdottoman hyvät. Kasvihuoneessa on niin ahdasta. Se on lämmin seinusta, auringolla suorastaan paahteinen. Ekaa kertaa itsekin kasvatan (rayalle kiitos), joten mutu-tuntumalla mennään.
Minulla ovat ihan terhakoita kylläkin, joku ihana Teistä lähetti minulle niitä alkuja, en muista kuolemaksenikaan kuka, jos muistuu mieleen että olet lähettäny, kerro minullekki horiskolle.
Isoon ja painavaan ruukkuun kannattaa laittaa niin ei tuuli heittele.Ja palijon vettä ja lannoitetta.Minä oon nyt tämän viikon pitäny jo koko päivän ulukona.Ja taijjan jättää kohta jo yöksikki.Ei kantsi pashteiseen ja suoraan aurinkoon laittaa,lehet heti lurpottaa.
Mulla paistaa niihin aurinko vasta iltapäivällä,viien maissa.
Mäki taian komentaa isännän kantamaan pasuunat kartanolle
Tämän kokosissa pörttösissä mun pasuunat.Nuo pienimmät oottaa pääsyä isompiin purkkeihin.
Kuinka suuri suunnilleen tuon suurimman purkki? Mun silminn näyttää pieneltä, mutta kuvasta vaikea arvioida.
Toi isoin kaatuu varmaan tuulessa helposti,ellei sitä ruuvaa kiinni johonkii.
30x30x30 tuo isoin.Oli tuossa viime kesän eikä kaatunu kertaakaan.Nyt saattaa kyllä kovalla tuulella kipata ku on nuo lehet tuola ylhäällä.
En kyllä kehtaa alakaa vielä isompaan vaihtamaan.
Vai pitäiskö??
Pitäis
No sitei sitten völijää erkkikään minnekkään,painaa jo nyt niin mahoton.
Minkä kokosissa teillä on tuon korkunen pasuuna?
No komennat kaikki kylän miehet völijäämään sen syksyllä sisälle
Voi pasuuunaparat! Nämä on viikko sitten lauantaina istutettu näihin laatikoihin ja sitten alkoi nämä kovat tuulet! Välillä aurinko läköttää ja kohta taas tuulee puuskissa. Eipä näissä laatikoissa enää siirrellä suojaan, vaan siinä nyt kituuttavat kohta lehdettöminä. Laitimmainen talon nurkalla on kärsinyt tuulesta eniten, mutta pysyivät ainakin pystyssä. Näissä laatikoissa eivät myrskyt kaada, ennemmin menevät poikki. Tämä seinusta on pihan paahteisin ja testaan nyt, onko sopiva paikka pasuunoille, vaiko liian paahteinen että palavat. Nyt olisivat muuten niin hyvässä kasvussa, että kohta voisi nuppujakin odotella. Viime vuonna meni kukinta taas myöhään syksyyn.