Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Onkohan tämä samanlainen kuin Paulastiinalla? Huusin kapulan äsken.

Oi sä huusit ton , itse sitä kans ensin meinasin huutaa mut hyvä kun en alkanu, oisin varmaan sulle hävinny kuin akat…nousiko hinta kuinka korkeelle, mä kun katoin niin sillon oli 133 kruunua…

Peesaan tässä, tuo on kaunis jo pelkkänä viherkasvina. Onnea saavutuksesta! Toivottavsti noita alkaa näkyä Suomenmaassa enemmänkin.

Totesin eilen, että minun veripasuunani ei taaskaan selvinnyt talvesta. viha Ihan kuivettunut juuresta asti, vaikka olen pitänyt kosteana ja se on ollut päivänvalossa jo pari kuukautta. Voi harmi! En varmaankaan enää osta neljättä yksilöä...... Vaaleapunainen ja keltainen onneksi voivat hyvin, muista luovuinkin viime syksynä säilytysongelmien vuoksi, vaaleanpunainen kukan väri on suosikkini kaikissa kukissa ja tuo keltainen on kukkinut joka vuosi ihan kiitettävästi.

Jutita, lehdet on ainakin samanmoiset kuin omassani. Valkoisella pitäisi kukkia se mun.

Oletteko muut saaneet veripasuunanne säilymään talven yli?

Mulla oli ,,,hikisesti ,,,kaksi niistä kolmesta elossa.Helmikuussa. (kuvassa) Otin ne lämpimään ja valoisaa Helmikuun alussa jo kun rupesivat näyttää ruumiilta, ne olivat sisärapuilla. hämärässä. Toi pienempi (edessä ruukussa) kuoli, liekö liikaa vettä ja joka päivä oli pilvessä. Eikä aurinko näyttäytynyt, kun harvoin.

Kenellekkäs olin luvannut lähettää noita pasuunanalkuja? Nyt voisin laittaa, taitaa kelit viimein läämetä sen verran. Lehdet on jo isot ja juurtakin reilusti. Eivät oikein viihdy enää vedessä.

David, täytyy myöntää, että eivät ne sinunkaan ole niin kauhean hehkeitä, mutta mulla ei ole enää edes rankaa jäljellä. Noista voi jotain vielä tullakin.

Huomasin tänä aamuna, että vaaleanpunainen on tehnyt jo Y-haaran ja siinä onkin jo nupualkuja. Enkä ole edes vielä sitä vaihtanut uuteen multaankaan enkä lannoittanutkaan. Viime vuonna ne taisivat olla jo pääsiäisen aikaan tuolla lasitetulla parvekkeella ja päivisin vedin lasit sivuun aina aurinkoisina päivinä, mutta tänä vuonna ei uskalla vielä viedä.

Talvikaltoinkohdeltu pasuunani päätti sittenkin elää. Vähällä oli jo, etten katkonut niitä töppöjä rankoja kompostiin. Runsas kastelu ja pitkä odotus näköjään tuottivat lopulta tuloksen, eli muutama vihreä tynkä nousee kuivan näköisistä rungoista, huoh ! Ei se kyllä koskaan ole vielä kukkinut, ryökäle !

Olen uusi tällä sivustolla niinpä tervehdys kaikille.

Omistan yhden vanhan pasuunan ja muutaman tänä keväänä siemenistä kasvatetun alun. Tilasin siemenet Impectasta. Nyt näyttää siltä että sain ainoastaan suaveolens ja ‘Lemon Dream’ lajikkeet kasvamaan. Muistakin oli pienet alut mutta sitten taisin kastella liikaa kun mätänivät.

Tipilintu uskon että sinun pasuunanalut ovat kysyttyjä, mutta jos sinulle jää yhtään jäljelle olisin erittäin kiinnostunut jos se on joku sellainen lajike jota en tällä hetkellä omista ja maksan kulut kun en omista mitään mitä voisin antaa vaihdossa.

Niin ja muille tiedoksi jos joltain löytyy juurrutettuja pasuunan alkuja otan mielelläni vastaan ja maksan kulut.

Tervetuloa Alma. Minkäslaista pasuunaa sinulla on tuo vanha?

Ihan candida vaan. Sain pistokkaan työkaverilta ja sain sen pysymään hengissä. Nyt on jo 6 vuotta vanha. Minulla oli viime vuonna sanguinea mutta taisi kuolla talven aikana kun en kastellut tarpeeksi. Yritin elvyttää mutta ei näytä elon merkkejä. Vaatii näköjään pajon enemmän vettä kuin candida.

Nyt toivon että siemenistä kasvatetut kasvaisivat sen verran isoiksi että säilyvät talven yli hengissä.

Pari vuotta taaksepäin onnistuin kasvattamaan pistokkaasta kasvin, mutta sekin kuoli talven aikana. Nyt yritän uudestaan niin katsotaan miten käy, saanko edes juurtumaan.

Mitä lajikkeita sinulla on? Teillä muilla taitaa olla vähän eksoottisempia kuvien perusteella.

Kone antoi erroria niinpä tuli sama viesti useampaan kertaan. Pahoittelut kaikille.

Sellaista vielä tiedustelisin että onko kukaan Brugmansia Growers Internationalin jäsenenä. Ja jos joku on niin oletko tilannut sieltä siemeniä, ja muutenkin oletko tykännyt yhdistyksestä. Olisin itse liittymässä mutta olisi kiva tietaa onko kenelläkään kokemusta.

Mikähän vaivaa pasuunankukkaani, kun kellastuttaa alimmat lehdet ja sitten pudottaa ne. Olen syynännyt, ettei ole tuholaisia, ainakaan silmin erottuvia, lannoittanutkin olen, ainakin joskus. Tänään vaihdoin suurempaan ruukkuun. Nuppuja on tehnyt jo muutaman, mutta olen napsinut pois, kun ei tarvitse sisällä kukkia. Tulisipa kesä, että saisi rehut pihalle!!! Raakilta sain kapulan viime syksynä.

Ei sitä varmaan mikään vaivaa, korkeintaan ehkä kovan kasvuvauhdin aiheuttama keväthepuli. Minunkin pasuunani tiputtelevat alimpia lehtiään samalla kun latva ja uudet lehdet kohoavat korkeammalle.

Kiitos, kugeldistel!

Minä kyllä aion antaa nuppujen kehittyä. Sitten kun ne ovat valmiit kukkimaan, onkin jo niin lämmintä, että voivat olla ulkona.

Enpäs Alma tiiä mitään nimiä noille. Ihan perus vaaleanpunaista on ja valkoistakin.

Tipilintu näin suomeksi siis se minun vanha pasuuna on myös vaaleanpunainen. Ja toivon mukaan nämä siemenistä itäneet ovat valkoinen ja keltainen pasuuna. hymy