Pasuunankukka on helpoimmista viherkasveista, vettä ja valoa, aina onnistuu.
Jopa mulla pysyy pasuunat hengissä, kukathan on niin rumia ettei oo väliksikkään vaikkei kukikkaan =D
Jos joltain löytyy vielä ylimääräisiä kapuloita voisin olla kiinnostunut. Siemenkasvatuksista yksikään ei itänyt ja nyt olen kyllästynyt odottamaan ja aion viskata purkit menemään. Tai vinkin siitäkin mistä pasuunakukkaa voi ostaa kiinnostavat myös. Vaihtarina kapulasta minulla ei ole oikeastaan, kuin euroja…tai olisi tuossa muutama kiinanruusun pistokas juurtumassa, mutta en tiedä vielä, että jäävätkö ne henkiin…
http://www.kwekerijgommer.com/
http://www.kwekerijgommer.com/webshop/index.html
Täällä on valmiita taimia.
Kiitos Pirkkis avusta! Minulle onneksi tarjottiin jo kapuloita joten ei tarvitse ruveta kääntämään tuta englantia. Siinä kun olen niin kovin huono
Pasuuna, jonka omistaja uhkasi heittää roskiin viimesyksynä, kun ei kukkinut viimevuonna. Laitoin pään poikki,,,,,,, ehkäpä toi rupeisi haarottumaan, ja myöhemmin sitten isompaan ruukkuun.
Onpa sillä korkeutta.. pari metriä varmaan.
Jutitalle vilkutukset
Sehän on kovasti kasvanut.
Jop, nyt se on oikein intoutunut kasvamaan…
Minun pasuunani ei ilmeisesti selviytynyt kellaritalvetuksesta Sain sen viime keväänä ja kukkikin useilla vaaleanpunaisilla kukilla.
Juu ei pasuuna ollut hengissä, kun kaivoin sen ruukusta, juuret olivat lahot ja kun lopulta katkaisin varren, niin se oli ihan kuiva ja eloton.
Hei kaikille pitkästä aikaa, en ole oikein kerennyt täällä pyörähdellä, mutta nyt ihmettelen tässä omaa pasuunaani joka on talvehtinut ihan ok, (viimevuotinen ostos), no, se mitä ihmettelen on kun sen lehdet ovat silleen "käpertyneet" kasvi ei näytä mitenkään kärsineeltä, on saanut uuden mullan ja nostettu ikkunalle valoon, uusia lehtiä tulee, näyttävät ensin ihan "suorilta" mutta kun siitä kasvavat niin käpertyvät silleen reunat alaspäin, ei värimuutoksia eikä mitään muutakaan, ensin luulin että sen pitää ollakin tuon näköinen, mutta kun katselen teidän muiden kasveja huomaan että ei kyllä pitäisikään. Osaako kukaan sanoa mikä sitä voisi vaivata, vai pitäisikö ihan kuva näyttää? Toinen kysymys, kestääkö niiden kasvaminen muutenkin kauan, Kyseessä on sellainen kerrottu kukkainen pasuuna. ´toivottavasti tajusitte edes jotain mitä yritin sanoa
MInä ymmärrän oikein hyvin, mitä tarkoitat, sillä viime kesänä yksi pasuunakukistani teki koko kesän käppyrälehtiä eikä sitten lopulta kukkinutkaan. En saanut selville, mikä sillä oli. Nyt se kuitenkin kuolla kupsahti talven aikana, joten se siitä...
Smörblomma, tarkasta kasvisi, ettei siinä ole mitään punkkeja tai muita tuholaisia. Sitten myrkkyä peliin (Provado imeville hyönteisille ja Raidia kehrääjäpunkeille). Tuholaiset saattavat aiheuttaa lehtien käpristelyä. Toinen syy voi olla liian kuivassa sisäilmassa.
Pasuunankukat ovat todella nopeakasvuisia silloin kun se saa runsaasti vettä, ravinteita ja valoa ja ison ruukun. Minun kerrotun valkoisen pasuunankukan taimi kasvoi ensimmäisenä kesänään lähes parimetriseksi. Se kukki vasta toisena kesänä, mutta heti alkukesästä ja runsaasti aivan syksyn kylmille asti. Tuoksu on huumaava. Mieheni käy kesäisin aina aamuisin ja iltaisin nuuskimassa sitä. Meillä pasuunankukat ovat takapihalla ja sieltä leviää upea tuoksu ympäriinsä. Onneksi lähistöllä ei ole hajuallergikkoja.
Minäkin sanoisin että jos ei ole mitään ötökkejä niin sitten suihkuttelua ja vettä. Voi olla liian aurinkoisessa paikassakin jos on sisällä kun lehdet kipristyvät. Kesällä ulkona kyllä auringossa pärjää, mutta sisällä itselläni ovat valossa mutta eivät suorassa auringonvalossa. Kokeile runsasta suihkuttelua.
Minullakin on vaalenpunaisessa alkanut lehdet käpristelemään, mutta siitä löytyi myös kirvoja joten laitan niiden piikkiin. Muuten se voi mainiosti ensimmäinen kukka jo avautumassa.
Sattuiskos keltään löytymään kirjavalehtisen pasuunan kapulaa.Joo joo gommerilta sais, mutku ei oikei noi kielet taitu, tai jos joku kieliä osaava on sieltä tilaamassa, niin laittakaa hölöä.
Täytyypäs ihan suurennuslasilla tarkastella tuo hyyryläisten tilanne, mutta en usko ihan siihen, luulen ennemminkin että olen kastellut liian vähän ja ravinteita en ole antanut vielä ollenkaan kun tuli multa juuri vaihdettua, liian valoisaakin voi olla koska on keittiön ikkunann lähellä (etelä puoli), tosin ei suoraan ikkunan edessä, ja ikävä kyllä eihän tuo aurinkokaan ole kovasti paistanut, mutta aloitan nyt ihan oikean hoitokuurin ja kerron kuinka meillä on tilanne muuttunut pääsiäisen aikana.
Nyt sit alkoi meillä tuoksumaan.Vaalenpunainen avasi ensimmäisen kukan. Ensin jo luulin että, on vaihtunut valkoiseksi kun oli viellä alkuillasta valkoinen, mutta nyt alkaa jo tulla punaa poskiin. Viellä ois ainankin 4 kukkaa lähipäivänä aukeamassa, ja jos toi yksikin tuoksuu noin vahvalle niin menee herkintaan muidenkukkien poisto.Muutes tää tuoksuu huomattavasti vahvemmalle kuin oranssi.Se kukki syksyllä sisällä viidelläkinkukalla yhtäaikaa, ja ei mitään ongelmaa.