Ja ne Plantagenin viime keväänä myymät nimelliset pasuunat olivat lähtöisin täältä http://www.skavkullahandelstradgard.se
Viime yönä taisi pasuunoideni latvat paleltua. Rungon alapäähän olin kietaissut suojakangasta ja se taisi pitää rungon sulana. Yksi pasuuna on isossa ruukussa ja kaksi pasuunaa kukkapenkissä, josta nostan ne huomenna ylös ja vien kellariin. Aion typistää juurakon pieneksi, kuten tein viime syksynäkin. Viime talven säilytin kukkapenkistä nostettuja juurakoita muovipussissa.
Meillä kanssa lehdet hiukan käpristelivät nyt päivällä. Mutta en kuitenkaan tuonut vielä sisään. Vaaleanpunainen kukkii vielä ja keltaisessa olis paljon isoja nuppuja. antaa hiukan paleltua vaan ja sitten paleltuneet osat pois ja loput sisälle. Näin olen useana vuonna tehnyt.
Lillifi, kyllä pasuuna kestää juurien typistämisen. Minä tunnistaudun niihin jotka kasvattavat ruukussa tai ämpärissä. Ruukut upotan kesäksi isompiin astioihin ja ympärille tulee uutta multaa ja kanankakkaa. Talveksi nostan vain ruukut ylös ja leikkaan yli tulevat juuret pois. Ruukut laitan ämpäreihin tai pesuvateihin, mihin nyt mahtuvat. Tietysti aika ajoin on siirrettävä isompiin ruukkuihin että juurilla on tarpeeksi kasvutilaa.
Muutama pasuuna meni samassa ämpärissä kellariin missä oli ollut kesänkin, kun olivat kannettavan kokoisia. Meillä on lämmin kellari joten haen pasuunat jo helmikuussa sisälle parempaan hoitoon. Olosuhteet vaikuttavat aika pitkälle kuinka kukin meistä näitäkin kasveja hoitaa.
Harmikseni en ole saanut nauttia kukista muutamaan vuoteen, johtuen valon puutteesta parvekkeellani. Parvekkeen edessä kasvaa pari kaupungin koivua jotka ovat jo talon korkuisia ja peittävät auringon valon. Tähän on vain tyydyttävä, mutta pasuunoita kasvatan silti. Yhdessä on nyt vasta valtavasti nuppuja ja tämä saa olla parvekkeella niin kauan kuin pakkanen sitä nipistää, pakkanen ei ole vielä parvekkeelle asti noussut.
Minä vien pasuunan talvisäilöön kellariin varret leikattuna sen verran, että mahtuu ovista sisään. Saa olla ruukussaan talven ja sitten joskus maaliskuun lopulla otan sen taas esikasvatukseen. Silloin otan sen pois ruukusta ja sahalla lyhennän juuria joka puolelta ja istutan sen takaisin samaan ruukkuun.
Nyt nuo kaikki pasuunat ovat olleet pakkasia paossa autotallissa, mutta huomenna otan ne taas ulos ja toivon, että lämpimiä ilmoja vielä riittäisi.
Kysymys: Oliko kukaan onnistunut juurruttamaan VERIPASUNAA,,,,,? Ja jos niin miten? Oman korkeus on noin 130cm ja se on vielä ulkona.
Onpa Raakin pasuuna komeassa kunnossa. Onnittelut! Elikkä juuria saa typistää, oli tuon kuvan opetus.
Davidille:
Olen kerran saanut onnistumaan. Mulla oli yksi iso oksa (Ruissalosta, Kasvi käski jakaa sen kahdeksi oksaksi), jonka laitoin kahteen osaan. Toisen pistin vesilasiin ja se mätäni. Toisen pistin suoraan multaan ja muovipussin päähän ja se lähti. tämä oli se mun ensimmäinen veripasuunani. Sen jälkeen en ole juurtumista saanut onnistumaan. Nyt ostin juurrutushormonia ja aion yrittää sillä, joko nyt onnistuisi. Mun on pakko leikata yksi varsi veripasuunasta pois, on kasvanut liikaa sivulle päin ja varsinaisen kasvin kuskaan ystäväni viherhuoneeseen talveksi ja sitten keväällä yritän uudelleen juurruttaa, jos syksyiset ei onnistu.
Minulla kaksi pasuunaa kasvoi kukkapenkissä, yksi purkissa. Nostaessani kukkapenkissä kasvaneet tänään lapiolla ylös typistin samalla juuria ja laitoin isoon muovikassiin kasvamaan. Sitten vain pimeään viileään kellariin. Samoin tein viime syksynäkin. Yhden nostin viime syksynä olohuoneeseen ja se aloitti kukinnan noin kuukausi sitten, kellarissa kasvaneet eivät nyt ehtineet avata nuppujaan.
On tosiaan Raakin pasuuna kadehdittavan komea!
Hyvää kantaa nuo Raakin kasvit, täällä valloittanut jo olohuoneen.
Olen niin ihastunut tuohon, etten raaski pakkasen vioittaa, nuppujakin on paljon. Mietin vaan miten tuon talvettaisi, ei ole kun patio. Selviäisikö jos leikkaan pieneksi ja kiedon pakkaspeitteeseen. Parvekkeen nurkassa on suojaisaa. Onko kukaan kokeillut?
La Baloma Blanca aloittaa kukkimisen sisällä.
Tällainen pitäisi tulla.
Mitenkäs Pirkkis on kuvan saanut kukasta, vaikka se on vasta nupulla?
Voisithan, ipidix, testailla tuota talvettamista siinä terassin nurkassa hyvin suojattuna.
Varalta voisit ottaa kalikan juurrutettavaksi, kun sen kanssa noin hyvin nytkin onnistuit.
Minulla on kaksikin tuon kokoista ja toisen kyllä pistän kiertoon ensi kesänä.
Miten kuiten saan juuret veripasuunan kapulaan? Se on ollut vesilasissa ties kuinka kauan ja mitään ei näy =(
edellisellä sivulla olikin jotain, sori
Raakille, se on gommerin kukka, joka kukkii.
Juu, tuo vedessä juurruttaminen ei ilmeisesti onnistu veripasuunan kalikoilla. Minäkin olen sitä yrittänyt aikaisemmin, mutta aina ne mätänivät veteen ja niin on kuulemma käynyt muillakin.
Mutta nytpä minulla onkin puolitoista metrinen veripasuuna, jonka sain jokin aika sitten. Pidän sitä jonkin aikaa vielä tuossa eteisessä, jos se vaikka vielä innostuisi kukkimaan - pieniä nuppuja siinä on aika paljon.
Pirkkis - ei sitten mitään, jos olet sen itse kuvannut. Mutta luvatta ei saisi palstoille muiden kuvia laittaa.
moi pirkkis pitkästä aikaa!sittenkun tuo kukka aukeaa,niin sen tuoksu on todella voimakas.ihme jos pystyt sisällä pitämään!minulla tuosuu autotalli hyvälle,mutta liian voimakkaalle!