Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

AlmaBrug, en tiedä miten pitäisi oikesti tehdä, mutta viime talvena vaihdoin kalikoihin veden muistaakseni kerran ja ihan hyvin kasvoivat sitten kesällä.

Ja nystyjä tuli niihinkin ennen juuria.

Minäkin olen vain lisännyt tarvittaessa vettä ja syynä olen pitänyt sitä, että vanhaan veteen on jo tullut juurrutushormoonia, eikä sitä kannata heittää pois. Jos taas tapahtuu mätänemistä, eli ei oo tullut niitä valkoisia pilkkuja ja pätkä pehmenee ja silloin vesi alkaa haista ja silloin lentää koko kapula roskiin, sellaisesta ei tuu mitään koskaan.

Pari viikkoa sitten pätkin pasuunan talvilevolle ja heitin kalikoita veteen ihan kokeilumielessä...

...näyttää ainakin toistaiseksi ihan hyvältä, eli ei ole merkkejä mätänemisestä. Very Happy

Edit. Veden pinta oli vajonnut aika alas, joten lisäsin vettä, ettei kalikat jää kuiville.

Phänomenal innostui yllättäen kukkimaan hämärässä kellarissa. Huonosta valaistuksesta johtuen on kuvassakin värit hiukan pielessä. Ei ihan noin oranssi ole.

Mutta, onpa hyvännäköinen! Onnittelut!

Tosi kaunis on kukkasi! Tollaseen vaaleanpunaiseen voisin vielä haksahtaakin, vaikka jo olen sanonut ettei enempää.

Kalikani näyttää samalta kuin Raakin kuvassa, siis ihan hyvältä.

Tosi hieno toi sun kukka Jmi.

Kävin eilen lisäämässä vettä kalikoille ja huomasin, että ovat kasvattaneet juuria aika paljonkin. Viimeksi kun viikonloppuna katselin ei ollut mitään.

Nyt olisi kalikoilla niin pitkät juuret, että pitäisi varmaan jo istuttaa multaan. Mikä olisi hyvä multa näin alku vaiheessa? Käytänkö ihan tavallista kekkilän kukkamultaa?

Olen käyttänyt ihan tavallista kukkamultaa ja laittanut jo istutusvaiheessa hiukan kanankakkaa sinne ruukun pohjamullan joukkoon.

Tarttis varmaan ruveta leikkelemään pasuunoita, olen niitä sillä silmällä tuossa kylppärin nurkassa katsellut.no-jaa

Hmm… Vienna Silverstar on kukkinut taukoamatta koko talven kellarissa. Vähästä valosta johtuen kasvi on melko kalpea, mutta kukat ovat syksyyn nähden huomattavasti tummemmat.

Kiitos Elna, laitan siis kukkamultaan ja jotain lannoitetta sekaan pohjamultaan. Tarvitsisi varmaan muutenkin vähän leikata ja lannoittaa kaikkia pasuunoita kun latvat kasvavat syksyn aikana honteloiksi. Onko jotain tiettyä yleislannoitetta jota suosittelette pasuunoille? Sellaista että niitä ruukkuja voi pitää sisälläkin hymy

Jmi nyt sitten kun otat valoisaan luultavasti lakkaa kukkimasta hymy

Se jatkaa siellä siihen asti kun kevät koittaa. Sitten kun alkaa päivisin olla lämpö kunnolla plussan puolella niin laitetaan kasvi rattaisiin ja kiskotaan autotalliin. Sieltä on hyvä tuupata aina päiväksi ulos. Ei oo sisällä tilaa tuon kokoisille kasveille.

Käytän sitä vaaleanpunaista, taitaa olla Kekkilän kesälannoitetta

Laitoin nyt kimpan tälläiseen paikkaan pystyyn ensimmäiselle kymmenelle jotka ovat pasuunoista kiinnostuneita .

Ajattelin tämän niin, että Tampereen seudulla asuvat voisivat käydä hakemassa ne minulta ja muille lähetän postituskuluja vastaan kotiin. Kaikki ilmoittautuneet voisivat kuitenkin laittaa hölöön yhteystiedot sekä puhelinnumeron.

Olen ollut yhteydessä kyseiseen paikkaan ja nyt jos tekee tilauksen kasvit lähtevät viikolla 13 tai heti kun ilmat sallii. Kasvit maksavat 65skr ja postitus 89skr/5kasvia. Ne kasvit joiden numerot ovat 21-27 maksavat 30skr.

Mä voisin yhdellä kasvilla hypätä mukaan… Se pienikukkainen lila kiinnostaa. Minullahan on yksi minipasuuna, mutta sain juuri sellaisen pienen ahaa-elämyksen että minulla ei ole aavistustakaan missä se kasvi tällä hetkellä on.

tommoisen lilan heitin syksyllä kompostiin kun oli mielestäni niin olemattoman näköinen. En tainnut jättää noita pieniä kuin kaksi fuchsioidesta jäljelle.

AlmaBrugin kimppaketju löytyy tuolta yhteistuumista : Skavkulla handelstradgard kimppa

eli sitä koskevat viestit suoraan sinne asialle perustettuun paikkaan

Jutita kukkiko se minipasuuna ollenkaan. Mikä sen teki olemattomaksi. Ajattelin nimittäin tilata sellaisen. Haluaisin tietää jos ei se olekaan kiva. Mitä toi fuchsiode tarkoittaa.