Tämän pasuunan olen saanut pari vuotta sitten Toinilta ja nyt se näyttää kukkivan ensimmäisen kerran oikein kunnolla…
...nuppuja on paljon ja ensimmäinen kukka avautui eilen...
...kukka on sikäli hassusti kerrottu, että se täyttää kukan sisustan kokonaan, eikä se sisus näy ollenkaan, ellei kukkaa käännä ylöspäin. Ja monesti näyttää siltä, että kukka homehtuu siksi, että se on liian täysi sisältä.
Vielä olis siis jalostajilla kehittämisen aihetta. Kaunis kukka kuitenkin.
Juu, minusta ainakin tuo kerrannaisuus menee pasuunassa hukkaan, kun tuon kellon sisään tulee vaan tiukka mytty, joka ei edes näy.
Olen ihmetellyt jo pitemmän aikaa veripasuunan kellastuvia lehtiä. Vasta tänään sain selville aiheuttajan, eli siinä asustelee jotain punkkeja. Sopivassa valossa niiden seitit näkyvät ja itse otukset ovat pieniä täpliä seitissä - ne ovat todella pieniä ja vaikeata edes nähdä ilman suurennuslasia. Ensiavuksi tein painepulloon Toluvettä ja suihkuttelen kasvin sillä.
Muissa pasuunoissa minulla ei koskaan ole ötököitä ollut.
Onpa hyvä kuva punkeista. Näkyy tuo punkeille tyypillinen seitti niin selvästi.
Olen alkanut uskoa vahvasti, että munkin pasuunoissa on ihan vastaavia punkkeja, seittejä en ole löytänyt enkä mitään muutakaan, mutta miksi ne muuten kellastuttaisivat juuri noin lehtiään, kuten Raakin kuvassa. Olen ne muutaman kerra ruiskuttanut Raidilla ja nyt laitoin kaikille pari päivää sitten Provodo-kapseleita, saas nähdä alkaako lehtiä jäädä kellastumatta. Otin aamulla kukkivasta vaaleanpunaisesta kuvan, siinä näkyy myös mainittu keltainen lehti, ei voi väittää että tänä vuonna olisi komeoita lehtiä, mutta silti on nuppuja paljon.
Minulla ei tosiaankaan ole koskaan ollut noissa tavallisissa pasuunoissa mitään ötököitä ja veripasuunaankin niitä näytti tulevan vasta, kun siirsin sen ulos. Siitä kärventyi auringossa osa lehdistä totuttelun puutteesta johtuen ja ilmeisesti kukan yleiskunto sitten heikkeni ja nuo punkit pääsivät siihen iskeytymään.
Propvadosta kyllä sanotaan, ettei se tehoa punkkeihin ja voi pahimmassa tapauksessa vaan pehentaa tilannetta niiden osalta. Noiden saippuapohjaisten aineiden pitäisi riittää, mutta myös Puutarha -aerosolia voi käyttää. Isoon kukkaan vaan menee äkkiä koko pullo sitä.
Minulla pasuunasta tipahtaa säännöllisesti lehti. Se kellastuu ihan hiukan ja irtoaa sitten. (aivan samoin tipahtaa kukka kukittuaan, se itsestään rapsahtaa irti kasvista)
Aina kyseessä on alalehti, jolloin tietty runkoa pikkuhiljaa paljastuu.
Yläosan lehdet voivat hyvin ja kasvi kukkii.
Aika neuroottisesti tarkkailen ötökkätilannetta kun on kasvihuoneessa enkä halua sinne mitään öttiäisiä.
Jotenkin olen ajatellut tuon lehtien kellastumisen johtuvat iha luonnollisesti siitä, että lehdet ovat työnsä tehneet ja tippuvat pois.
Onko se normaalia vai kuvittelenko vain?
Minen ole kehannu kantaa pasuunaa vieläkään kömmätistä pois, nyt son niin leviä ettei se enää mahukkaan
Nuo punkit eivät liiku viileässä. Aamulla ne nukkuvat vielä kasvarissakin, mutta kun tulee lämmintä, alkaa kuhina. Lämpimässä ne lisääntyvät myös hurjaa vauhtia. Sen seitin avulla ne pääsevät nopsasti paikasta toiseen. Jo pelkkä veto heittää kaverit helposti kasvista toiseen. Pasuunakukka taitaa olla niiden herkkua, joten kannattaa tarkkailla.
Pasuunat ovat tosiaankin herkkua monille ilkeille ötököille. Erilaisia punkkeja kannattaa tosiaankin häätää mäntysuopaliuoksella ja/tai pyretriinillä(Raid). Provado tehoaa sitten muihin öttiäisiin. Kannattaa tarkkailla kasveja kovasti. Omat komeat pasuunani (3kpl) paleltuivat ulkona viime syksynä. Eivät ne kokonaan kuolleet. Juuristo jäi henkiin. Nyt vaan menee tämä vuosi kasvatellessa uusia runkoja ja kukkia on odotettavissa aikaisintaan ensi vuonna. Minun olisi pitänyt lisäksi hieman typistellä juuristoa ja laittaa tilalle uutta ravinteikasta multaa, mutta se vaan siirtyi ja siirtyi. Yksin en siihen hommaan jaksa ryhtyä, koska kyseessä on sellaiset 50-litraiset ruukut, jotka ovat täynnä juuria. Mieheni lähti eilen poikansa kanssa moottoripyörillä Eurooppaa kiertämään, joten työ jää varmaankin ensi keväälle. Onko kenelläkään kokemusta tai muuta tietoa siitä, että voisiko noita juuria typistellä vielä syksyllä?
Mielestäni Pasuuna on luonteeltaan sellainen mässäilijä, joka tarvitsee viihtyäkseen kaikkea runsaasti. Siksi on luonnollista, että se kasvaessaan hylkää lehtiään niiden käytyä tarpeettomaksi. Ne kellastuneet lehdet ovat siksi aivan tavallisia sille. Niistä kellastuneista lehdistä näkee kyllä onko kyseessä luonnollista kasvua vai sitten ötököitä.
Minun kasvejani on vaivannut jotkut ilkeät toukat(luulisin), jotka ovat syöneet joihinkin lehtiin reikiä. Etanoita en epäile tässä tapauksessa. En ole vielä saanut kiinni ilkityöntekijöitä.
Minulla on kanssa yhdestä pasuunasta syöty lehtiä jonkin aikaa, mutta nyt se näyttäisi loppuneen ja uudet lehdet ovat ehjiä. Lienee ollut joku perhostoukka, joka nyt sitten on koteloitunut.
Joskus vuosia sitten joku tällä listalla kertoi tekevänsä syksyisin niin, että leikkaa rungot 20-30 cm mittaisiksi ja typistää juuret syksyllä ja istuttaa silloin pienempää ruukkuun vai pistiköhän hän ne muovikasseihin. Jotain tuon tapaista kuitenkin. Eli juuret voi typistää syksylläkin. Minäkin olen niitä jonkun verran syksyllä joutunut typistämään, sillä jos niillä ei ole ollut aluslautasta, on ruukun pohjasta kasvanut juuria hirveästi ruukun ulkopuolellekin, metritolkulla.
Kiitos tiedosta Elna. Kannattaa kokeilla.
Voiko noita isoja paksurunkoisia (4v) pasuunoita leikata kovin alas - lähteekö kasvamaan jos ei jää vihreää osaa? Tekis nimittäin mieli tehdä sellainen nuorennusleikkaus kun ovat päässeet jo niin isoiksi et ihan hirvittää talvetus ja kohta ei saa keinoteltua niitä edes ovesta sisään.
Kiitos AlmaBrugi ja törnrosa Datura siinä lukee, mutta mitään ei lue että onko monivuotinen. No kun ne itää niin pitää ahkeraan ottaa oksia niin siemen ostos ei mene hukkaan Oranssin keltainen pasuuna on jo kaksimetrinen mutta kukkanuppuja ei näy.Olen lannoittanu sitä välillä, mutta tänävuonna en enää jaksa siirtää sitä sisään. Muutama oksa saa riittää. :)Mistäköhän saisi valkosia ja vaaleanpunaista pasuunakukan siemeniä?
Mulla on se käsitys, etä Datura on yksivuotinen kasvi. Kerran meillä oli joidenkin ulkolaisten ruohonsiementen mukana tullut niitä ja ihmettelin, mitä ne on, kunnes selvisi että daturoitahan ne, taisivat olla valkoisia, jos en muista väärin.
Ensimmäinen kukka avautui tänään. Pitkään luulin (ja toivoin…), että se olisi ollut keltainen, mutta niinpä vain onkin se alushousunvärinen. Kaunis kyllä sekin. Nuppuja näkyvissä 14 kpl.