Malttia tytöt noitten pasunoitten kanssa.Minulla tuli nyt vasta nuput,oisiko ollut syynä kun uhkailin puukolla jos ei rupee kukkimaan.
Pasuuna on oikukas. Mulla se vaaaleanpunainen on jo tehnyt 20-30 kukkaa tänä kesänä eikä siinä ole edes lehtiä, kun ne kellastuu ja putoo pois ja keltainen, joka joka vuosi on kukkinut komeasti ei ole vielä tehnyt nupun nuppuakaan. Mielestäni se oranssinkeltainen on kaikkein näyttävin. Tietty veripasuuna on omaa luokkaansa, silloin kun se viihtyy, mulla ei tänä vuonna nuput kasva kuin kaks senttisiksi ja sitten kuivuu pois. Se on niin suuri harmi, että se on niin oikukas, sillä se olisi kokonsa puolesta kivoin pasiina ja kukat on näyttäviä eikä jättiläisiä niin kuin muilla pasuunoilla.
tulipas siihen painovirheitä, sori!
Mää nypin vielä ylimääräiset pienet oksanalutkin pois rungosta, vähän niinkuin tomaattien varkaanpoisto, isojen ja huonojen lehtien poiston lisäksi.Paljon vettä, lannoitusta ja valoa, niin kukkii, tämä on ystävieni neuvo, heiltä ovat kapulani alunperin, ja heillä kukkii aivan valtavasti joka vuosi.Itelläkin joka kesä kukkii jotenkuten pasuunat, nytkin on pari kukkaa auki, mutta sitten tulee tauko, seuraavat nuput aika pieniä.
Monenlaisia kukituskonsteja näyttää olevan käytössä. Minulla nuo kukkivat ihan oman halunsa mukaan ilman kummempia temppuja. Tämäkin on kasvanut leikkauskohdasta noin metrin verran ja nyt se sitten päätti aloittaa kukinnan ilman lehtien repimistä tai latvojen katkomista.
Minusta tuo kukkahöperön pasuuna näyttää kaikesta huolimatta nälkää kärsineeltä, kun sen pituuskasvu on aika pientä lehtien välillä. Sain aikanaan nuo vaaleanpunaiset pasuunat juuri säilytys- ja kukintavaikeuksien vuoksi ja ne kasvoivat ihan liian pienissä ruukuissa. Multaa ei ollut juuri nimeksikään, eikä juurilla ollut enää ollenkaan kasvutillaa. Leikkasin juurisykkyröitä pois ja istutin ne isompiin ruukkuihin, joissa oli multaa enemmän ja kasvutilaa uusille juurille ja sen jälkeen ne ovat kukkineet hyvin.
Talvisäilytyksessä olen muutaman kerran töpeksinyt, eli ne ovat päässeet kellarissa kuivumaan liikaa ja siksi kasvu on lähtenyt alkuun hyvin myöhään kesällä.
Nyt on pasuunaa paapottu : vaihdoin hiukkasen isompaan astiaan uuteen multaan; pohjalla kanankakkaa. Juuristoa siistitty ja isompia lehtiä karsittu. Päälle puhuin mukavia, ja vähemmän mukavia…Nyt saa armonaikaa pakkasiin asti. Titta po tilanne sitten !
kanankakan lisäksi anna sille joka kastelukerta vielä lisää lannoitusta esim vaaleanpunaista. SE ON SYÖPPÖ JA JUOPPO
Minä en aina muista tuota syöppöyttä, siksi se varmaan onkin niin pieni, kun en ole tarpeeksi lannoittanut.
Meillä kukkii näin, mutta helle sai kukat tippumaan nopeasti vaikka kastelu pelasikin :(…onneksi oltiin kotona kun kukat aukesi
Saatiin sentään kuvat otettu muistoksi :)…en tiedä mikä on lehtien kellastumis syy …vettä ja lannoitetta saavat säännöllisen usein. Kanankakkaa laitoin istutusvaiheessa + vaaleanpunaista saa jokaisella kastelukerralla .
Muuten näyttää hyvinvoivalta paitsi silloin tällöin pudottaa kellastuneita lehtiä. Örkkejä ei ole näkynyt.Tuossa on siis 2 kpl. kasveja , ovat vierekkäin siinä molemmissa on sen 3 kukkaa kuvassa
Aika nopeasti nuo kukat näillä helteillä rutistuvat ja kuihtuvat meilläkin.
Niin, ja joku vanhempi lehtikin aina välillä kellastuu ja sellaiset vaan napsin pois.
Jep Raakki :)…olen kans miettinyt et ovat vanhempia lehtiä koska aina alempana ovat ne lehdet mitkä kellastuu…napsitaan myös pois ne Meillä nuo pasuunat on miehen hoidokkeja :)…Talvella ovat ihan hunelämmössä kasvivalon alla …tiputtavat kylläkin kaikki lehdet talvela joten meillä on lehdettömät pasuunaraadot olkkarin nurkassa
koko talven :)…silloin tällöin mies laittaa hieman vettä niille ja siinä se, lannoitukset aloittaa vasta kun keväällä on ensimmäiset uudet lehdet alkaneet ilmestyä :)…Näin on menty nyt sen 3 vuotta.
Selailin ja haaveilin exoticin kuvastoa ja lukuisia pasuunakukkalajikkeita. Vielä joskus minä tilaan siemeniä ja koitan saada ne kukkimaan!
käväsin exoticin nettisivuilla ja menin tilaamaan neljää eri pasuunaa
pidättekö pasuunaa auringossa vai varjossa? Meidän pikkuinen pasuuna on puolivarjossa ja se jättiläinen on ihan varjossa mutta näyttää kasvattavan hurjasti haaroja eli luvassa toivottavasti on paljon kukkanuppuja.
Meillä ne on valoisassa mutta ei paahteessa. Sellainen paikka missä aamu ja ilta-aurinko paistavat on hyvä. Tai sellainen jossa on puolivarjo. Vaatii kovasti totuttelua jos suoraan paahteeseen laittaa. Ja lehdet palavat herkästi.
Meillä myös puolivarjossa pihakatoksen alla …Piha on muuten etelään ja aurinko paahtaa aamupäivästä pitkälle iltaan. Joten lisää omia haasteita puutarhalle Pasunat on viihtyneet talon seinää vasten puolivarjoisassa paikassa :)…Mutta juoppoja ovat kyllä …helteellä saa kastella 2 x päivässä.
Minäkin pidän valoisassa, mutten suorassa auringossa.
Minulla ja intohimoisilla pasuunankasvattajilla, joilta olen omani saanut, on suorassa auringonpaisteessa.
Mulla on se kolmen V:n resepti: valoa, voimaa, vettä.
Alussa kyllä lehdet palavat, ja nypin ne pois,mutta uudet lehdet mikkä se paahteessa alusta asti tekee, kestää kyllä.
En kyllä mitenkään väitä etteikö vähempikin paahde riittäisi, ei oo kokemusta.
Meilläkin pasuunat ovat ihan täydessä auringonpaisteessa.