Pasuunakukka, Brugmansia, Osa 1, SULJETTU -> Jatkuu: Osa 2

Kasvuvyöhyke taitaa olla II , tai juuri siinä rajoilla :).

Hei Janinet, minulta voit saada syksyllä tai keväällä kalikoita juurrutettavaksi. 3 isoa pasuunakukkaa pitää kuitenkin pistää palasiksi jossain vaiheessa. Keväällä ovat ainakin juurtuneet hyvin suoraan multaan tökättynä. Väristä en osaa sanoa, varmaan valkea tai vaaleanpunainen - kukkineet eivät ole vielä.

Jos kuljet Hämeenlinnan motaria pitkin Vantaalle päin joskus niin voit hyvin hakea ohikulkiessasi. Palataan tähän aiheeseen kun ajankohta on oikea. Laita minulle vaikka syksymmällä yksityisviestiä, jotten unohda.

Oon monta vuotta haaveillu ja ihastellu pasuunaa mutta pelkään sen talvettamista. Miten se onnistuu? Mulla ei oo mahollisuutta muuta, kuin huoneessa talvettaminen.

Onnistuu kyllä huoneenlämmmössäkin, mutta ei ole mikään kauhean kaunis talvella. Tai jos voit piilottaa sen komeroon tai vaatehuoneen nurkkaan ja leikata sen lyhyeksi talven ajaksi, saattaaa onnistua piilossakin. Minä talvetan kylpyhuoneen nurkassa, tosin siellä on yötäpäivää valo päällä.

Kokeilenpa nyt, jos systeemi huolisi kuvankin. Nyt on ensimmäiset kukat tässä alushousunvärisessä pasuunassa.

Onpa hyvinvoivan näköinen.

Mää talvetan aina huoneessa, joskus käännän rumuuden vitsiksi, latvatähti päähän ja vihreetä joulukuusenkoristenauhaa ympärille, kerran yks miesvieras piti sitä hienona havutyyppisenä huonekasvina XD

Eihän se ota jos ei annakaan kun kokeilee sisätalvetusta, itte oon kokeillu erilaisia tapoja, joskus laitan uudet pistokkaat elokuussa pieniin purkkeihin ja talvetan ne, mutta isompi talvehtija kukkii sitte nopeammin.

Vissiin se pasuunnoille jaskan puhuminen on vaikkutanu vaan lehtien kokoon, nyt siinon semmoset jätti lehet, ei oo aiksempina vuosina ollu nuin isoja

Minun pasuunani ei ole saanut parasta mahdollista hoitoa, ja se näyttää vielä niin kovin pieneltä, että tuskin kukkii tänä vuonna, mutta ainakin uusia alkuja se tekee runsaasti.

Kertokaatten tietäväiset mitä tehdä saadakseni tämän kukkimaan ? Sain pari vuotta sitten latvapistokkaan, joka viime kesän kasvoi hyvin kunnes pikkupuutarhuri syksyllä napsasi  latvan poikki. Sisätiloissa meni kiltisti talven yli ja keväällä saatuaan uutta multaa on kasvattanut lehtiä, lehtiä ja aina vain lehtiä, kukista ei tietoakaan ! Kasvin emo on ollut tätilläni vuosia, kukkimatta kertaakaan,kukkasen  isoäiti on sentään kukkinut ! Heitänkö jo syssymmällä kompostiin vai mitä teen ?? Olen syöttänyt "valeanpuneisella lannoitteella" ja juottanut sadevedellä kuin piispaa pappilassa, vaan kukkaa halua tehdä hän ei…

Sanovat että se tekee kukat Y-haaraan, eli latva poikki että se haarottuu

En ole mikään asiantuntija, mutta itse olen leikannut surutta suuret lehdet pois. Nehän vievät voimaa.
Vaaleanpunainen pasuunani on kukkinut nyt neljä kukkaa ja nuppuja on näkyvissä toistakymmentä.
Kanankakkaa annoin keväällä monta desiä ja nyt lannoitan punaisella/tai vihreällä joka kastelukerta.

Tässä ne neljä kukkaa; viimeinen lakastui tänään…

Jadelila ja Zygo, kiitos neuvoista Eli huomenna alkaa uusi elämä pasuunalle : latva poikki ja isompia lehtiä nips naps ! Ja jos ei siitä tajua elämän olevan katkolla ilman kukintaa niin omapa on häpensä, on tähän purnukkaan muitakin tulijoita…

Mun pasuunasta teen kans saunapuita jos se ei ala kukkimaan

Älkää ny hermostuko niitten pasuunoittenne kanssa, onhan tässä vielä aikaa. Siskolla viime vuonna tuli kukkia tosi myöhään syksyllä(keltainen), vaikka mulla (valkoinen) kukki paljon aikaisemmin ja äitellä (vaal pun) ei ehtinyt kukkia ollenkaan. Mut nyt on taas uusi vuosi ja uudet kujeet-eli mun valkoinen on kukkinut jo kahteen kertaan ja muut ei vielä ollenkaan. Toisissa on tosi mahtavat lehdet ja mulla ainekin puolta pienemmät. En tiedä onko värillä väliä vai lannoituksella. Kyl ne kukkii vaikka vasta myöhään sisällä jos se on “uskon asia”…

Ei se latvan poikkaseminen tee y-haaraa. Se y-haara syntyy just sinne latvaan silloin kun se alkaa tehdä nuppuja, nuppu tulee latvaan ja samalla latva jakautuu y:ksi

Ai jaa, jostain mä olen joskus lukenu että se pitää hujauttaa poikki että se tekee ne Y-haarat, hyi sinä joku joka puhuit kakkendaalia

Olipa hyvä kun tuli vielä kuikkimaan tänne. eli latva säästyy pasuunassa… Uotellaan kaikessa rauhassa ihmettä tapahtuvaksi…

Kukkahöperö, hyvä että tulit, mä jo aattelin että nyt se kerkes hujauttaa sen poikki, minen enää ikinä neuvo koskan ketään yhtään missään :slight_smile: