Peikonkello, Codonopsis

Kyllä harmittaa, tuo Grey wilsonii menehtyi talvella. Toisaalta Välkkeeltä (?) taimenvaihdossa saamani lamopeikonkellot ovat hengissä. Myös kylvöistä on tulossa lisää peikonkelloja. Olisiko kellään kuvia aikuisista lamopeikonkelloista? Minkä kasvin juurelle kannattaisi istuttaa, jotta kiipeäisi kauniistiilma erillisiä tujia?

Tässä on minun ensimmäinen peikonkellon kukka. Ihana. Olisi kanssa hienoa nähdä iso puska, tämä on vasta 15 cm korkea taimi, kuukauden ollut vasta maassa. Sain taimenvaihdossa lisää peikonkellojen taimia,  toivottavasti saan ne kukkimaan.

Viippu, mulla on isoja puskia, lisääntyy kyllä omia aikojaan ja kukkii nätisti, kukat  vaan ovat aina alaspäin.

viherpeukalo, saisitko laitettua kuvan peikonkellostasi?

Yritän huomenna, ehkä.

Tässä nyt  parikin kuvaa mun peikonkellosta. Se on vanha tapaus, ja kasvaa isoksi näköjään, kun ei revi pois ja kukat  pysyy pystyssä.
Kuva 1.

Toinen kuva myös.
Lehdissä on aika erikoinen haju tai tuoksu.

Siis, eikö se tarvitse tukea ollenkaan . Komea puska, toivottavasti omani kasvaa samanlaiseksi.

Sana lamo on hämäystä. Ne lehdet menee kyllä maata myöten ja täyttää aukot, mutta kukka on suorassa ja korkea. Ja juu, sen voi kitkeä keväällä vääränä lajina ppois ja ilmestyy uskollisesti paikalle seuraavana keväänä. Mutta, annas olla, jos kaavailet sen pysyvän  siinä paikallaan, niin yllätyt, sehän kasvaa iloisena jossain metrin päässä, aika vekkuli.

Kiva, kun laitoit kuvan, peukku.

Codonopsis viridifloran nuput kauniita palloja

PS. Onko nämä minun kuvani liian isoja??

ja tässä kukka

Höh…kirjotin pitkän viestin mut hävis johonkin taivaan tuuliin…
no piti vaan kehumani ja kysymäni jotta millaisessa paikassa sulla tuo viridiflora kasvaa? Mulla olis muutama tämän keväinen siementaimi jolle tässä paikkaa pähkäilen…

Hyrinä et huomannut kirjoittaa. Olen huomannut saman monesti joku väliin niitä syö sen olen laittanut merkille jos painaa "viesti on valmis lisättäväksi" liian aikaisin niin viesti ei tule näkyviin

Se kasvaa aurinkoisessa paikassa clematiksen kaverina eli saanut kärhön siivellä hiukkasen enemmän vettä kuin mitä muut perennat.

Onpas se ihana . Minä niin tykkään näistä .

Tämän olen hankkinut nimellä Codonopsis deltoidea, on hennompi ja matalampi (ainakin vielä tänä kesänä)
kuin esim C. pilosula ja C. tubulosa joka huitelee jo 2 metrissä. Kukan muoto ja väritys myös poikkeaa edellämainituista huomattavasti.

Aivan ihana! Onko kukka minkä värinen sisältä? Keräisitkö siemeniä?

Kukka on sisältä kuin läpinäkyvä samat juovat ovat sielläkin mutta haaleampana. Tämä laji ei

onneksi kerää ampiaisia kukkiinsa kuten nuo muut lajit jotka minulla köynnöstää, ei tuota peikkolaa viitsi paljon häiritä ettei päädy pistetyksi. Yritän muistaa seurata siemenkehitystä!

Kiinanpeikonkello pilosula  Dang-Shen on päättänyt kasvaa ja aika salaa 75cm pitäisi olla kasvu korkeus. Viikonloppuna ihmettelin mikä kasvi kasvaa monessa kukassa ja totesin että peikonkello siellä.
Tänään ostin sille tuen ja tunnin tein työtä että sain sen irti muista pitkissä haaroissa oli monta sivu haaraa jotka meni ylös alas toisia kasveja kieryen välissä itsensä ympäri vain yksi katkesi nuppuja on saa nähdä kuinka moni niistä kärsi. Pisin haara oli yli 3m ja mun tuki oli autamattomasti liian matala no siihen sen nyt kuitenkin laitoin.
Aika kurjan näköinen on nyt on vähän kuin roimattu aidan päälle kuivuun.

Tämän vuoden siemen kasvatti