Muutin tuon otsakkeen yleisemmäksi jotta sen alle mahtuvat kaikki peikonkellot (ent. lamopeikonkello), keskustelussa ne toki ovat jo olleetkin mukana
Mie en ole kauhean tyytyväinen peikonkellon kasvutapaan. Ne vaan rötköttävät penkissä ja hukuttavat pienemmät kasvit alleen. Pitäisi ensi keväänä hommata kunnon tuet, joita pitkin ne saisivat kiivetä.
Äsken katkoin sangollisen pitkiä peikonkellon roiskoja kompostiin.
Laitatko hoyabella kuvaa joskus?
Lamopeikonkellona ostettu, mutta taitaa olla köynnössellainen… Mahdoton siementäjä, pakko leikkaa maan tasalle ennen kuin siemenet kypsyvät, niitä on miljoonia.
Lamopeikonkello köynnöstää, miksi lie harjaanjohtavat nimi hälle lykätty? On muuten inhan tuoksuinen/hajuinen.
mulla on kans lamopeikonkelloa, se on aivan ihanan näköinen.
ihania pikku nystyjä aikasin keväällä
alkaa näyttämään jo siltä miltä pitää.
nuppuja vaille
tässä on kukat ja nuput koko komeudessaan
Voisiko olla totta; löysin langanohuen 15cm korkean varren paikasta jonne olen istuttanut C. himal snow:n.
Olisko, voisiko se olla talvehtinut??? Huimaa jos on. Kaksi muuta fiiniä on ainakin vielä nousematta.
Mihinkäs syvyyteen olette istuttaneet köynnöspeikonkellon taimet? Mietin uutta löytöäni C. ussuriensis (lanceolata), kuuluukos se istuttaa vähän syvemmälle, kuin samaan tasoon missä oli ruukussa?
Lamopeikonkellossa on jo nuput
Viippu miehän sanoin että lankaa/narua sieltä ekas nousee mullakin lanka on kasvanut pituutta nyt vähän lehden tynkää näkyy ja kai se sulla talvehtii jos mullakin
No niihän sanoitkin Mumimyy. Onko se kukkinut jo sulla? Kuinka vanha se on? Ajattelin, että mahtavatko ne kasvattaa “perunoitaan” ensin mullan alla vuoden pari.
Tämmöisiä "pottuja" minä maahan laitoin.
En muista sainko sen jostakin vai siemenistä mitään muisti kuvaa ei ole 4 vuotta ollut joka vuosi kukkinut
Kiva kuulla Mumimyy. Tuo ohuen ohut “lanka” näyttää kyllä niin olemattomalta, että tuskin kukkii tänä kesänä.
Minulla on vain "köynnöspeikonkello"na saatu taimi (en siis tiedä tarkempaa lajiketta). Talvehti ja kasvaa jo kovaa vauhtia pitkin köynnöskaarta. Kasvoi viime vuonna pitkäksi ja kukki kauniisti. Ei ole kovin syvällä, kun oli saadessa niin pieni taimi etten uskaltanut syvyyksiin haudata. Aika muhevassa mullassa kasvaa omenapuun alla varjossa. Suojainen kohta tuo kyllä on kun ympärillä suuria perennoja (särkynyt sydän, ukonhattuja, varjoliljoja) ja talvellakin saa hyvin lunta suojakseen.
Lamopeikonkello onkin jo kukkinut monta vuotta. Köynnösversio on mielestäni kiva, kun kukat näkee hyvin korkealta
Kyllä molemmat peikonkellot oli pienenä ihan semmoista lankaa. Lamopeikonkello on tänä vuonna oikein selvästi vankka verrattuna aiempiin vuosiin. Sekään ei kuitenkaan ollut ihan narua kuin ensimmäisenä kesänä (tai no tavallaan toisena, ekana kesänä se oli niin pieni siementaimi ja ihan väärässä paikassa että ihme että selvisi)Köynnöspeikonkello on jo tänä vuonna noussut paljon vahvempana kuin vuosi sitten.
Köynnöspeikonkello kesän 2011 lopulla.
Köynnöspeikonkellon kukka läheltä
Ja käsiojossa siemeniä vonkaamassa köynöksestä
Kaunis köynnös R&T:llä. Se voisi olla C. viridiflora, sama minkä pikkutaimia toin Jouluruusulaan jakoon Penttipihapäiville. Hopeavillakon antamista siemenistä kasvatettuja.
Mulla on pari-kolme köynnöspeikon tainta, joiden toivon kukkivan tänä kesänä. Nimiä en yhtään muista.
Komeat kasvit. Nuppuja on minullakin näköjään, kasvaa kärhötuen sivussa ja villiviinin kaverina aidallekin nousee, metkan tuoksuinen kasvi. Arno Kasvin Puutarhasi parhaaksi kirjan mukaan lähtee parhaiten kasvuun itse kylväytymällä, koska pottitaimet jäävät liian pintaan, kasvupiste paleltuu eikä enää henkiin jää koska ei kykene kasvattamaan sivuversoja.
Jokunen vuosi sitten kasvattelin peikonkellon siemenestä. Siemenlapussa sanottiin mielestäni pensastavaksi pikemmin kuin köynnöstäväksi, mutta kun rennot varret alkoivat mennä pitkin maata, jolleivat saaneet kiinni jostakin naapurikasvista, jouduin laittamaan sille ensin tuet ja sitten talon räystääseen ulottuvat kiipeilynarut. Korkeammaksikin olisi kasvanut, mutta kieltäydyin virittämästä sille antenneja katolle. Tuuheita varsia kasvoi runsaasti, mutta kukintaan petyin. Jostakin syystä lehdistö muuttui kellertävänvihreäksi ennen kuin kukat aukenivat - siis näytti terhakalta ja hyväkuntoiselta, vain väri muuttui (sama tapahtui joka kesä). Kun sitten lähes samanväriset kukat alkoivat aueta, en edes huomannut niitä ennen kuin aloin ihmetellä, miksi kimalaiset pörräävät varsien joukossa. Kukkia tuli todella paljon, mutta aika näkymättömiä. Kolme vuotta se sai kukkia, kunnes jouduin tyhjentämään penkin valeistutukseen eristysrempan tieltä ja jäi sitten tuomatta takaisin. Onkohan mulla ollut jotenkin poikkeava yksilö vai onko nää kaikki samanlaisia? Kukat olivat samanmallisia ja kokoisia kuin R&T:n kuvassa.
On niitä vaikka millaisia.
Linkitän hyvän peikonkellosivun, siellä on tullut joskus "vähän" kuolattua:
http://www.kneebone.freeserve.co.uk/