Peikonkello, Codonopsis

Joo, olipa tosiaan herkkuja! Sivuston kansikuva näytti ihan omalta peikonkelloltani, vaikkei tainnut olla kiipeilevä. Mun siemenlapussa ei ollut kuvaa, niin etten tiennyt, mitä odottaa.

Onko kukaan kasvattanut peikonkelloa maata myöten rönsyilevänä? Nappasin yhdestä siemenketjukirjeestä keväällä muutaman siemenen (ei hajuakaan minkä näköinen tulee, taisi ussissa vaan lukea peikonkello). Siemenet ovat itäneet ja suunnittelin laittavani kasvamaan rinteeseen, missä saisi aika vapaasti levitä, jos on leviävää sorttia…

Tuolta sivulta mun peikonkelloni muistutti eniten tuota clematideaa. Ehkä se sitten on se?

Ainakaan mun C. clematidea ei köynnöstä. Ainoastaan sen kukkavarret nousevat aika korkealle (alle metri). Senhän suomenkielinen nimi on lamopeikonkello.

Sitten se on se. Ei köynnöstä ja lamopeikonkellona olen pitänyt. Vihdoin tuli vahvistus sillekin. Kiitos, Viippu :slight_smile:

Viimevuotiset, väärinlaputetut kylvökset kukkivat. Ja mikähän tämä olikaan? C. viridiflora?

Mulla peikonkello kasvaa samanlaisessa telineessä kuin iso jalokärhökin ja sitä oli tosi hankala saada pysymään tuossa. Vieressä kasvava tammi meinasi viedä voiton, samoin nuo rotevat mintut.

Tämä kaunotar avasi tänään nuppunsa. Se on köynnöstävä ja kasvaa aika rentona, vaatii ehdottomasti tuen. Kukka on  erikoisen värinen. En tiedä nimeä. Ja lisäksi, oon sen itte kasvattanut siemenestä. Ehdolla codonopsis viridiflora,C  lanceolata,tai C ovata  joista se ei mielestäni mikään kuitenkaan ole. Tunnsitaakohan kukaan tätä. 

Peikonkellot on kyllä upeita.

Peikonkellot häipyvät kyllä täältä…  kaivaan ylös jokaikisen… kamalanhajuisia lehtiä…  ja juurista puhumattakaan jos niihin vahingossa koskee…
Se minun on ilmeisesti C. clematifolia (jos muistan oikein) EI ole minun kasvini!!
Jos joku huolii… niin tervetuloa kaivamaan… Paraisten saaristosyrjäkylään…

moks… oikea nimi on Codonopsis clematidea…

Minun peikonkello Codonopsis clematidea on saanut uuden kodin!

Hopeavillakko; mikä se peikonkello oli jonka sain sulta Havinalassa? En viitsi lähteä tuonne tuuleen ja sateeseen kurkkimaan.

Jalomarja - en valitettavasti muista tarkasti mitä mulla oli tuolloin jaossa…

Hopeavillakko ei siinä nimeä ollutkaan mutta muistaakseni sanoit sen olevan sinikukallinen. Niitä löysun vain c. vincifloran ja c.forrestiin. Oisko noista jonki kumpi.

kuva

Tuonmoisia siemenkotia tuli köynnöstävästä kiinanpeikonkellosta, codonopsis pilosula. Köynnöstä kokettaessa siitä irtoaa outo tuoksu. Kukat ovat erikoiset, mitkä muistuttavat Viherpeukalon köynnöstävän kaunottaren kukkia. Siemenkodan sisällä on pieniä siemenöisiä mitkä ovat vaaleita, ovatkohan vielä raakoja? Mahtaakohan köynnöstävässä muodossa olla sinisävyistä kukkaa, sellaisen kun saisi.

Kuinka hitura lamopeikonkello on nousemaan keväällä? Vuosi sitten istutettu ei nouse vieläkään… Ihan kalju kohta penkissä. :frowning:

Lamopeikonkellosta ei kokemusta, mutta pystypeikonkello ei pidä kiirettä, kasvuvauhti on sitten reipas kun kasvun aloittaa.

Ei ole minullakaan vielä noussut, kävin katsomassa. Hidas on. Siis lamopeikonkello.