Itse tykkään henkilökohtaisesti käyttää kasteluveteen lisättävää lannoitetta. Tuntuu, että ne puikot ei ikinä hajoa sinne ja ravinteet menisi hitaasti perille… Kasteluveden mukana kasvi hörppää tarvittavat ravinteet samalla
Heippa!
Minulla muutossa katkesi iso oksa peikonlehdestä, useampi lehti ja pari ilmajuurentynkää. Lykkäänkö sen nyt ihan vain vesilasiin siinä toivossa että se lähtisi tekemään juuria? Vai mitä temppuja voisi tehdä että se selviäisi ja saisin toisen, pikkuisen mutta ihanan, peikonlehden siitä taiottua?
Kyllä toimii kun laitat ihan vesilasiin tms. eli oikein hyvin juuret ilmestyy ja melko piankin, ei tartte kuukaus tolkulla ootella.
Nyt mullaki on Obliqua
Pari peikonlehden pistokasta tarjolla. Saa noutaa Espoosta, liian isoja lähetettäväksi. Jos joku on kiinnostunut, niin viesti minulle.
Sain nuo “pistokkaat” sijoitettua. Ei tarvinnut kompostia täytellä.
Mä saan keväämpänä pistokkaan kirjavalehtisestä peikosta
Mulla ollut tuo kirjava lehtinen jo yli 10v… kova kasvamaan…uusinut oon jo moneen kertaan… ja tossa pariviikkoa sitten katkaisi juuri 18cm nysäksi…
Oho, jo vain olis komia. Pojalle hankittu ihan tavallinen peikko on kasvanut aika hyvin, hain siihen jo lisää tukipuuta. Aika ihme, että on nuorimies saanut sen pysymään hengissä, ja vielä kasvamaankin. Ei kuollut edes sinä aikana, kun oli armeijassa. Ei hän ole mikään kasviharrastaja, mutta sisustuksesta hän on kiinnostunut.
bludreams, poikkeaako sen hoito normipeikosta kovinki palijon?
Mulla on makkarin ikkunalla jossa saa valoa aika hyvin. Siinä viihtyy. Muuten hoitelen Ihan samalla lailla kuin tavallista vihreetäkin. Ja kuten bluedreams sanoikin, niin kova kasvamaan Mun on tehnyt paljolti puoleksi valkoisia lehtiä.
Kävin eilen plantsussa, meillä ei tilaa peruspeikolle ole, valitettavasti. Tämä sitten lähti heti mukaan
Ja meni kuva jopa oikein päin. Eli Monstera Monkey mask on hän.
Ps. Eipä löytynyt tämäkään keskustelu oikeasta paikasta
Siis millaisissa oloissa?
Ensimmäisen kerran näin peikonlehden kukkivan. Ympärillä sisnisarjan lehtiä hämäämässä.
huitukka aika hieno kukinto, aika tyylikäs! Tuoksuuko?
Tuo kirjavalehtinen peikonlehti on muuten aikas komea ilmestys… Melkein saattaisin haksahtaa tuommoiseen jos nyt jostain muka joskus löytyisi. Vaan ei niitä täällä maalla onneksi oo. Säästyy monilta kiusauksilta täälä takahikiällä kun älyää- tai on ikäänkuin eräänlaisen pakonsanelemana velvoitettu pysymään torpassaan. :pinch:
Korkeintaan joku hikinen nättääntynyt tulilatva joskus lähikaupassa ja ne kyllä voin jättää taakseni ilman itkua.
Täällon ollu molemissa marketeissa perus peikonlehteä. En oo ottanu, kun kasvaa turhan suureksi. Se pienempi reikälehti himottais, jos jostain vaan löytyis, mutta jätän senkin saalistuksen kevväämmälle
Mie haluaisin tuollaisen ison peikonlehden olohuoneen nurkkaan. Ensin halusin verhoja joissa tuo kuvio, mutta nyt siirsin haluni kasviin. Hankala vaan kotiin kuljettaa tähän aikaan vuodesta.
On se kyllä hyvinvoidessaan näyttävä kasvi ja aika monet tuntuvat pitävän siitä. Eikä sen ns. tavallisuus näytä häiritsevän tykkääjiä yhtään. Yksi tuttava sai ainakin ennen kuulema kaikki muut kukat hengiltä mutta Peikonlehti se aina vain sitkutti.
Ei mikään erityisen hyvinvoiva rotjake, mutta tykkään kuitenkin.
En tiedä miksi mulle tulee jotenkin lohdullinen olo kun katselen tuommoista hyvinvoivaa viherkasvia. Peikonlehti on jotenkin vaan niin kodikas ja sisustuksellisesti minun makuuni, parempi tuollainen on nurkassa kuin joku patsas vaikka kyllä siihen sopis viereen oikein hyvin vaikka patsaskin. Tulee vähän sellainen tunne kuin olisi kesä ja olisi ulkona. :hehe: