Helpompi ois ollut kieltäytyy koko raadosta. Koko huone piti ns kääntää ympäri, että tuon saisi ikkunan eteen valoisaan.Jossakin vaiheessa noiden päät menee poikki,kun päivät alkaa pidetä… Ilmalämpöpumpuista nuo kasvit ei kai tykkää, mitä oon lukenut
Tuo raato, syy miksi tuon otin, on se että vaikuttaa ns riisitautiselta Jättipeikonlehdeltä eikä Pikkupeikonlehdeltä, mitä kaupoissa pääosin myydään. Tuon lehdenjuuressa on tuo röpelömutka, jota pikkupeikolla ei ole ja tuossa lehdessä on 1 reikä, isomassa olisi enemmän… Kuvasta vasta huomasin, että Lohikäärme/Traakkipuulla näyttäisi olevan kukka tulossa,? Pitää kysyä mitä sille on käynyt, vai onko edes huomannut sitä ![]()
Kavereilta tupaantuliaislahjaksi (Helsingin kotiini) saatu peikonlehti on jo hujahtanut isoksi ja komeaksi. Kohta mun pitää alkaa virittämään joku tukisysteemi tälle!
Ai nii,Henni,tuo peikkolehti on ns köynnöskasvi. joka kasvaa puidenrunkoa ym pitkin. Monilla se ei kasva, kun sillä ei ole puunrungon korviketta. Hanki sille jostakin “kunnon” tukikeppi, jota pitkin se voi kiivetä.
Tuo mun “pieni” Peikonlehti on hieman kasvanut, kuivailma haittaa. Toivottavasti tuo Monstera pysyy elossa, jatkossakin
Lähikaupassa oli nuo myynissä.
Ostin lähikaupasta herkullisen hirviön.
Pistin sen isompaan ruukkuun ihan saviruukkuun. Juuret oli tullut pohjasta.
Tasan vuosi sitten siemenestä kylvetty peikko taustalla ja edessä suvun perintöä olevan peikon viimeinen kitulias pistokas. Peikonlehti (Monstera Deliciosa) eli herkullinen josta myytiin myös syötäväksi kypsiä hedelmiä 15€. Ostin pelkkiä kuivattuja siemeniä.
Oli aika siirtää peikonlehti isompaan ruukkuun ja tuunata sille joku tukikeppi. Katsoin, että puutarhaliikkeissä myydään sellaisia karvakeppejä, mutta enhän minä nyt nuukana ihmisenä sellaista osta! Pitää suosia kotimaista, joten joulukuusen latva saa kelvata. Noin!
Voihan ”Monstera”
Onko samaruukku vai altakastelu tms,??
Ihan tavallinen muoviruukku, jossa reikä pohjassa ja aluslautanen. Tuo kori on siinä vaan päällysruukkuna.
Vaihdoin isompaan, mutta uusi ruukku olisi ehkä saanut olla vielä hieman isompi. Vanha ruukku oli aivan täynnä juuria.
Mulla oli tuo Monstera ulkona, peruutin syksyllä vahingossa autolla sen päälle ja ruukku hajosi, tekevälle sattuu.![]()
Rungot hajosi juuren luota, kun ovat rimpulaa, vedin ne myöhemmin pätkiksi ja pesuvatiin/multaa/vettä/ja kelmua päälle, alkuja näyttää lähteneen kasvamaan. Välillä muovikelmu pois, ettei home käy jylläämään.
Näkyykö lehdessä tai alapinnalla ötököitä?
Ei ole ötökeitä siinä.
Annoin lannoitteita siihen.
Reilu 2viikkoo mennyt, 8 alkua näkyy lähteneen. Suht onnistunut koe tuo peikon pilkkominen Purkki/vesi tuskin ois onnistunut noin hyvin.
Olipa hieno idea tuo!
“ Tarttis tehrä jotain”
Onko multaehdotuksia, nuo pitäisi ottaa pois tuosta pesuvadista ja laittaa ruukkuihin ja uusiin multiin. Onko kukaan istuttanut noita monsteroita havu/rodomultaan peikot tarvii ainankin vähän hapanta maata
Ihan tavallisessa kukkamullassa minulla on.
Mulla oli tavallista puutarhamultaa, mutta sinne pohjalle runnoin vähän havuja. Mullahan on siinä tukikeppinä kuusen latva. Siitä irtosi niitä havuja sinne mullan sekaan.