Peikonlehti, Monstera

Minä olen kyllä aina luullut että peikonlehti tekee juuria vain varteensa. Ihan pieni varrenpätkä, jossa on muutama nivelväli vaikkei olis lehtiäkään, juurtuu tosi nopeaan. Juuret tulee siihen lehtihankaan.

Koko ajan tässä meikäläinen siis oppii uutta =).

Eli ei siis ilmeisesti onnistu, vaikka lehdenpätkän juurruttaisi vesilasissa.

Just tuota tagetes tarkoitin mutta oli niin hankala sepostaa mut hyvä kun sä osasit selittää :slight_smile:

Nyt pitää oikein koittaa muistella… Harrastin huonekasveja todenteolla joskus 20 vuotta sitten ja kokeilin kaikenlaista. Voi olla että nyt menee pahasti metsään, mut sellanen mielikuva on jääny et peikonlehti ja kultaköynnös, molemmat tekee juuria joskus lehteen vesilasissa. Mutta siihen se sitte jää, ei tuu uutta kasvua eikä lehti kehity mihinkään. Aikansa tönöttää ja sitte kuolee. Lehdellä ei ole sitä ns. kasvupistettä.

Muutenhan peikonlehti kestää esim. maljakossa vaikka kuinka kauan. Sitä käytetään paljon esim. florismin puolella asetelmissa ison kokonsa ja hyvän kestävyytensä takia.

Mikä on ku meidän peikonlehti kellastuttaa lehtiään?2 isoa lehtiä on jo lähteny.Kastelen n.kerran viikossa lannoitteen kanssa,ja merileväuutetta on seassa,pitäisi ravinteita saada,ja isompi purkki on sillä ollut jo kauan,suihkuttelen sitä päivittäin ja valloa saa hyvin,ainakin minusta.Mikä voisi olla vikana,kun en keksi mitään syytä?Enkä halua menettää p.lehteä.Ei ole nyt alkanut kellastuttamaan tosia lehtiä,mut ne 2:kin oli liikaa.

Tulinpa tänne tutkailemaan että onko peikonlehdestä olemassa kirjavalehtinenkin muoto, ja selvisikin että on. Itse näin erittäin huonokuntoisen sellaisen Kättärillä ultrassa käydessäni, odotusaulassa. Niin paljon vaivasi että pois lähtiessäni olisin kysellyt kasvista, mutta taisi olla pieni palaveri virkailijoilla menossa niin en kehdannut häiritä. Polttelee kyllä tuommonen kun en ole muualla noita nähnyt.

Mä oon ettiny jo kauan kirjavaa peikonlehteä eikä mistään tunnu löytyvän, oisin kyl jääny ootteleen niin kauan ku oisin jonkun nähny ja pummannu pistokkaan siitä!

Jos sitä synnytyksen jälkeen kotiutumista odotellessa hipsuttelisi kantiini-reissulla kyselemään… Tuo voi hyvinkin toteutua vielä, koska oikeasti polttelee, ja se raasu oli huonossa hapessa, harmittavaa jos noin erikoinen menee ja kuolee kokonaan pois, että mähän tekisin vain palveluksen

Meidän peikonlehti on aika harva,siitä kellastu 2 isoa lehteä,mutta nyt ei oo kellastunu,ja toivottavasti ei enää kuivata lehtiään,tai muuten jää vaan runko.Kerran viikossa oon reilummin kastellu,isompi purkki on hommattu,lannotetta ja merilevää saa,niin pitäs olla hyvässä kunnossa,tätä en halua menettää.

Hankittiin tänään ihan ihka ensimmäinen peikko taloon. Apua ei lähipiiristä oikein irtoa, kun ei ole vanhemmillakaan ollut peikonpoikaa ennen kotona. Pistin sen ihan normiruukkuun kun altakasteluruukut tuppaavat olemaan niin kamalan tylsiä. :o Oli aika reilusti isompi tuo ruukku kuin se, jonka kauppa oli sille pistänyt. Eihän ole huono asia? Tursuivat juuret sieltä muoviruukusta ulos. Laitoin tavallista kukkamultaa ja ruukunpohjalle pikkukiviä. Katsotaan kuinka lähtee kasvamaan. <3

Peikonlehti tykkää valoisasta kasvupaikasta, mutta ei suorasta paisteesta.

ostin  sit 3:nnen peikonlehtemme,hyvässä kunnossa on:) pitää ottaa kuvia huonosti voivista 2.sta peikonlehdestä,jos joku tietäisi mikä niitä vaivaa:( en haluais että ne kuolla kupsahtaa.Ovat"allapäin" lannoitus auttaisko??

Minulla oli tuossa viime keväänä yksi aivan kuolemanoma Peikonlehti, lapset olivat riipineet lehdet ihan silpuksi ja muutenkin oli tosi rumana. Päätin sitten vetää kaikista varsista lehdet alas, niin, että vain yksi jäi kuhunkin. Annoin mullan kuivahtaa kuivaksi ja sitten kastelin. Meni alle viikko ja peikko alkoi kasvattaa uusia lehtiä kohdista, joista ehkä muutoin olisi kasvanut ilmajuuria. Koska nuo rangat olivat niin pitkiä ja ohuita, leikkasin ne moneen osaan ja pistin vesilasiin.

Alle kuukaudessa minulla oli sitten vetreitä ja kovan kasvuhalun omaavia peikonpoikasia, jotka sitten lahjoitin siskolleni hänen uuteen kotiinsa. :slight_smile:

Ja itse olen todennut ainakin omistani, että viihtyvät paremmin ahtaammassa kuin tilavassa ja suhteellisen niukalla kastelullakin.

tietääkö kukaan mikä mun peikonlehteä vaivaa kun se niin sanotusti “hikoilee”. siitä valuu vettä vaikka ei ole pyyhitty raätillä lehtiä tai suihkutettu. huone on noin 24 astetta että onkohan se syyllinen

tuo peikonlehden ‘hikoilu’ on ihan normaalia terveellä yksilöllä - on usein merkkinä liikakastelusta! Kasvi hankkiutuu eroon liiasta kosteudesta… Peikonlehti pitää tasaisen tuoreesta kasvualustasta, MUTTA ei lainkaan liejuisen kosteasta!!!

kiitos! olen kyllä normaalisti kastellut sitä mut ei ole liejuisen kostea mutta myönnän että on tullut vähän liikaa

mikäs taas mun peikonlehtee vaivaa kun on jo pari lehtee kellastunut?

mites peikolehteä lisätään

Siinä pittää olla sitä päävartta mukana

kiitos! kai tää tunari osaa sen