Peikonpähkinä, Corylus avellana

Tänä keväänä olen huomannut noiden peikonpähkinäpensaiden tulleen myös tänne kukkakauppoihin myyntiin ihan ruukuissa. Ovat aika suurehkoja kooltaan. Etelä-Suomessa menestyvät kyllä varmaan ihan talvenkin yli mutta kuinka täällä pohjoisempana? Kuvia toivoisin jos jollain teistä penttiläisistä on.

Mies halusi viime kesänä ostaa meille peikonpähkinän, kun "oksat muistuttaa ihan niitä meidän tomaattispiraaleja". Latva kerkesi katketa kertaalleen ennen istutusta, mutta lehteä näyttää tekevän, eli on hengissä talvesta selvinnyt.

Pähkinä on istutettu suojaisalle pohjoisseinustalle, johon paistaa aamu- ja ilta-aurinko.

Minulla paleltui peikonpähkinä osittain edellistalvena, ulommaiset oksat eivät heränneet enää henkiin. Nyt näyttää aika hyvältä tilanne, saisi vain mielellään kasvaa ISOMMAKSI!

Mulla on ollut peikonpähkinä muutaman vuoden. Pohjois-Satakunnassa asustelen, vyöhyke ||-|||. Kasvaa tuskastuttavan hitaasti mutta varmasti kieli ulkoa Tänä talvena oli ilman minkäänlaista suojausta, pari ekaa talvea suojasin havuilla. Näin eilen myynnissä pari tosi komeaa yksilöä mutta sain hillittyä itseni naurua Villiversoja on saanut katkoa viime kesästä asti jatkuvasti. Kuvaa ei ole nyt laittaa.

Mä sorruin sellaiseen ruukussa olevaan peikonpähkinän taimeen. Ihan kyllä marketista ostin... Vähän kyl epäilytti toi ostopaikka, mut kun oli ollut töissä huono päivä ja piristystä kaipasinhymy...
Suunnittelin kyllä, et laitan kesäksi ruukkuun terassille ja talveks kellariin, mut jos kerran Miikos on saanut ulkona menestymään niin miksen minäkin, kun asun jopa piirun verran etelämpänä.. Nyt vaan tarttis sit miettiä paikkaa sille.

Peikonpähkinän hoito

Kysymys: Olemme ostaneet pihaamme peikonpähkinän. Istutimme sen etupihalle, johon paistaa aamu- ja ilta-aurinko yhteensä noin neljä tuntia. Sopiiko tällainen paikka peikonpähkinälle? Tonttimme maaperä on vanhaa peltoa. Olemme lisänneet peltomultaan hiekkaa ja lannoittaneet PK-yleislannoitteella. Nurmikko on jo hyvässä kasvussa. Onko pensaan hoidossa otettava jotain erityistä huomioon esimerkiksi lannoituksessa?

Uudisrakentajat, Tampere

Vastaus: Peikonpähkinä on pähkinäpensaan (Corylus avellana) lajike. Se on meillä talvenarka ulkomaisen alkuperänsä vuoksi. Lähivuodet ovat olleet suotuisia, mutta 1980-luvun kylmien talvien aikana pensaat paleltuivat pahoin Etelä-Suomea myöten. Myös viime talvi kohteli kaltoin peikonpähkinää. Useimpiin näkemiini pensaisiin puhkeaa kuitenkin jälkisilmuja, joten pensaat näyttävät selviytyvän.

Pähkinäpensas ja peikonpähkinä ovat ravinteikkaan, kalkkiperäisen maan kasveja. Se on hyvä muistaa paikkaa valitessa. Peikonpähkinälle kannattaa varata suojainen paikka, jollainen teillä vaikuttaa olevankin.

On hyvä katsoa, etteivät nurmikkoheinät pääse villiytymään taimen juurelle. Kasvuun lähtöä voidaan auttaa siten, että taimen tyvelle istutetaan alkuvuosina yksi- tai monivuotisia kasveja maanpeitteeksi. Kun niitä kastellaan ja lannoitetaan, saa pensaan taimikin samalla ravinteita ja kosteutta. Runsaasti typpeä sisältävää lannoitetta ei saa antaa enää loppukesällä, koska se edistää uusien versojen kasvua. Ne eivät ehdi talveentua ennen pakkasten tuloa.

Tämmösen löysin joskus jostain niin

Kuinka korkeaksi peikonpähkinä kasvaa?

muistaakseni kaupan lapussa luki, että 2-3m korkeaksi, mutta jos nuo yleensäkin kasvaa niin hitaasti kuin yksilö jonka itselleni hankin, niin taitaa mennä vähintään 20-30 vuotta että noin isoksi tulee... tai sitten muistan tekstin väärin...

Mistäköhän johtuu, että peikonpähkinän lehdet ovat aivan märkiä jostain tahmeasta aineesta? Pähkinä on ruukussa terassilla, enkä ole nähnyt tuholaisia. Voiko tämä johtua siitä, että se oli vähän aikaa sitten muutaman päivän liian kovassa auringonpaahteessa, jolloin myös osa lehdistä ruskistui.

Huomasin juuri, että peikonpähkinäni on täynnä pieniä valkoisia otuksia, joten tahmea neste on varmasti niiden eritettä. Mitäköhän ne ovat? Niillä ei ole kilpeä eikä kasvissa ole "villaa", joten eivät voi olla villakirvoja. Koska ovat valkoisia, eivät voi olla lehtikirvojakaan, ja koska siipiä ei näy, niin eivät varmaan ole ansarijauhiaisiakaan (vai ovatko ne niin pieniä, ettei siipiä näy?). Mitkä tuholaiset ovat valkoisia ja erittävät tahmeaa nestettä?

Peikonpähkinässä on norkot!! Vai mitä ne pitkät nyt onkaan… Eikös ne o keväänb juttuja

Tääl on vielä, täys talvi. Lunta n.30-40cm.

Ehkä toi Peikko herää kohta unestaan. Toista talvee ulkona.

Minulla oli peikonpähkinä edellisessä paikassa koko ajan auringossa. Nyt sama peikko on puolivarjoisassa paikassa, ja hyvin porskuttaa siinäkin! Olen jostain saanut päähäni, ettei koko varjossa edes menesty?

Just tänään kattelin peikkoja tuolla eräässä marketissa ja mieli teki kovasti… Hillitsin kuitenki itseni ku en puskasta mitään tiiä, ja olihan siinä hintaakin euro jos toinenki. Onko kellään näillä korkeuksilla ollu / pysyny hengissä ( ja millä keinoin?! ) tuo peikonpähkinäpensas? Oisin kovasti paljon kiitollinen kokemuksista!

Huhuu, eikö kellään oo kokemuksia länsirannikolla peikonpähkinän menestymisestä!

Ostin itse peikonpähkinän viime keväänä ja istutin loppukesästä maahan kallion kupeeseen, koska en jaksanut miettiä talvetusta sisätiloissa - eli riskillä kävi kuinka vain. Nyt näyttäisi silmut pullottavan eli selvisi talvesta :slight_smile:

Kiitos Hopeavillakko tiedostasi! Oliko lunta tai muuta suojana vai pärjäskö ihan nakuna?

Täällähän lunta ei juurikaan ollut enkä suojannut mitenkään. Tosin kallion kupeessa joten kallio tasaa lämpötiloja jonkin verran. Juurella kasvaa maanpeiteperennoja.

Kiitos vielä! Ehkä minäkin uskallan riskillä… On se niin kiva :smiley: Mullahan on nimpparit heinäkuussa niin eikös se ois hyvä etukäteis-merkkipäivälahja itse itselleen ( yrittää epätoivoisesti keksiä tekosyytä puolustukseks… )!

Tänään ostin peikonpähkinän, honkkarissa oli hyvän kokoisia noin 15 erkkiä… Nyt täytyy lähtee pähkäilemään mihin sen istuttaa…