Mulla on talvehtinu jo pari talvea alakerrassa kylmässä tilassa (ei mee kuiteskaa pakkasen puolelle siellä mittari..). Oon kans yrittäny miettiä paikkaa, mihin uskaltaisin istuttaa, mut en oo vielä malttanu... Mun tuurilla se kuiteski kuolee ekana "ulkotalvena"... Alkaa vaan kasvun vähän turhan aikaisin ja sit ulos siirtäessä saa pelätä, et paleleeko lehdet...
Meillä on talvehtinut useamman vuoden mut aika surkeasti kasvaa : / Taidan kiikuttaa sen taimivaihtoon
Miikos,,,,,jostain luin et Peikonpähkinä kasvaa hitaasti. Sille kannattaisi antaa varmaa typpilannosta alku kesästä.
Tarleena ,,,kyl se III luulisi menstyvän vielä hyvässä paikassa. Mut jo Heinä/Elokuun vaihteessa syyslannosta ekakerran et rupeaa, talvehtimaan. Lisää syyslannosta elokuun 20-30 päivinä.
Peikonpähkinä kuolee helposti, kun se on niin HÖLMÖ
kasvi, et se ei älyä mei oloissa ruveta talvehtimaan ilman syyslannosta. Marraskuussa uudet versot ja lehdet voivat olla vielä vihreitä.
Rankasta talvesta ja hitaasta alusta huolimatta peikonpähkinä on edelleen hengissä!
Mulla on noin viitisen vuotta ollut peikonpähkinä, ihan ulkona maassa, mitään en ole sille tehnyt, en lannoittanut, en suojannut, en mitään. Siinä se olla möllöttää, paljon ei kyllä kasva, mutta ei kyllä ole kuollutkaan. Vähän olen miettinut sen siirtämistä johonkin, mistä erottuisi paremmin, mutta olen sitä sitten jäänyt aprikoimaan, että josko tuo nykyinen on sillä hyvä paikka, että on ainakin suojainen. Tosin, jos ja kun tuosta kasvaa, niin saattaa lumia pudota katolta niskaan:( Siitä tuskin ilahtuu. Mitä mieltä, siirränkö vai annako olla? Siis en tietenkään hankien alta sitä kaiva, mutta tulevia tässä jo suunnittelen…
Sain tänään ihanalta naapuriltani noin metrisen taimen, joka on jo täydessä lehdessä. Puutarhalla sanottiin ettei voi viedä vielä ulos kun on niin hallanarka eli lehdet paleltuu. Sitten kun on kasvattanut kunnon juuret maahan niin kuulemma voisi jaksaa talvehtiä täällä ykkösvyöhykkeellä ihan hyvin. Osaiskohan joku kertoa minkäkokoisen alan varaan tälle ihanuudelle puutarhastani … sillä olen päättänyt että saan sen elämän ulkona monta vuotta
Taidan tosiaan yrittää siirtää peikonpähkinäni tänä vuonna, toivottavasti selviää seuraavista talvista uudessa paikassaan. Tuossa on kyllä suojaisessa, mutta jo tänä talvena sai hiukan katolta tippunutta lunta niskaansa.
Marjue, ainakin täällä kakkosella on selvinnyt jo monesta talvesta ilman mitään suojausta. Ja sinähän olet vielä ykkösellä:) Suojaisen paikan ilmeisesti mielellään haluaa. Ja *Davidhan puhui tuolla ylempänä noista syyslannoitus ym. asioista, mitkä varmaan auttavat talvehtimisessa.
Kun tässä vielä mietin tulevaa istutuspaikkaa puutarhassa niin Havina tarkoitatko suojaisalla paikalla esim. että olis vaikka aidan vieressä hyvä paikka?
Monenko metrin paikka sille pitäs varata ettei vaan laita liian lähelle muita kasveja?
Meillä on ollut monta (4-5) vuotta peikonpähkinä. On pärjännyt sen suuremmin huolehtimatta, mutta ei tuo hirveästi ole kasvanut tai sitten sitä ei vaan huomaa. Paikkana meillä on aurinkoinen vanha kukkapenkin pohja, jossa suojaa auringolta päivän kuumimpaan aikaan antaa iso, vanha kataja. Talvella tuo saa jopa aika hurjaa kyytiä, kun on juuri siinä kohdassa, minne lumet kolataan, mutta ilmeisesti se on ollut yksi syy, miksi on pärjännyt eli nytkin keväällä meni kauan, että lumet sulivat kokonaan tuosta kohdasta.
Marjue, taitaa kasvaa todella hitaasta, mutta pitkässä juoksussa kasvaa kai parimetriseksi, ja olisikohan ympärys jotain reilun metrin luokkaa (nämä siis arvioita). Mutta voihan sitä vaikka leikellä, jos liikaa kasvaa muihin nähden. Matalia maanpeittokasvejahan voi laittaa vaikka tyvelle asti.
Ja tarkoitin suojaisalla tosiaan sellaista kohtaa pihassa, mihin ei pahasti puhurit puhalla. Ja mielellä myös sellainen lämpöinen.
Kiitos paljon vastauksistanne. Taidan pitää peikkoressuni vielä sisätiloissa kun nuo säät vaan kylmenee (vapuksikin vettä ja räntää).
Mutta jos aurinko pilkistää niin kiikutan kyllä heti pihalle harjoittelemaan ulkonaoloa. Nuo lehdet ovat jo niin isot ja ohkaiset että eivät kylläkään kestä kovin kylmää.
Tein tänään peikonpähkinälle keväthuollon, eli poistin suorat juurivesat ja samalla totesin pari oksaa kuolleen. Syynä oli ilmeisesti aikaisin tullut rankka lumen määrä, koska oksat olivat molemmat murtuneet poikki ja niissä oli vielä kuivia lehtiä kiinni. Kaikki muut haarat ovat oikein hyvinvoivia talven jäljiltä ja silmut ovat jo paisuneet isoiksi.
Mun peikkoni otti ja kuoli talven aikana. Siirtyi sitten köynnöstueksi
Onko se ihan varmasti 100% kuollut? Jossain vaiheessa ensimmäisten parin vuoden aikana meidän peikkomme näytti talven jälkeen kuolleen ja leikattiin alas, mutta sitten yllättäen siitä versoi uusia alkuja, joista osa oli aitoa käkkyräistä mallia, osa suoria. Sen jälkeen olen aina joka vuosi poistanut juurelta suorat versot, jotta kasvu keskittyisi niihin kiharaisiin.
En vielä ole heittänyt kirvestä kaivoon mutta ei siinä mitään elonmerkkiä näy. Toisaalta kyse on kasvista joka on talven ollut parvekkeella, ei maassa, joten ennuste on sinälläänkin huonompi. Mutta odotellaan mitä kevät tuo tullessaan ja ainakin köynnöstukena toimii mainiosti.
Ostin tänään peikonpähkinän ja myyjä varotteli että on jäniksen herkkua että pitää laittaa verkko. Edellisiä juttuja kuin lukee niin vaikuuttaa siltä että ei tattis suojata mitenkään. Oli jo ihan komia yksilö yli 1,5m pitkä. Tekisi mieli laittaa ruukkuun mutta en osaa päättää.
Minulla on metrin korkuinen peikko. Taimen istutin keväällä ja talvisuojausta olen miettinyt kovasti. Toiset eivät suojaa mitenkään ja toiset suojaavat havuilla sekä suojaverkoilla. — Nyt pitäs sitten osata päättää mitä tekis. Vois ehkä kasata kuivia lehtiä juurelle kun maa on jäätynyt tai lumikin olis hyvä suoja… mutta eipä tiedä tuleeko sitä ja milloin ja onko maa jo silloin jäässä jne. Niin kauan kun ei osaa päättää mitä tekis niin törröttäköön tuolla pihalla aidan vieressä, suojaa se aita ainakin viimalta
Sainpas vihdoin nimen meidän omituiselle pensaalle. Olenpa katsellut vain, että joku sairaus pitää vaivata kun on noin kippurassa. Onneksi en ole heittänyt meneen. Ollaan asuttu tässä kohta 2 vuotta. Meillä pensas on talon varjossa, pohjoispuolella. Aurinkoa saa varmaankin noin nelisen tuntia päivässä. Maassa kasvaa sammalta (eli ei ole kalkkipitoista?). Millään en ole talvisin suojannut, enkä ole mitään lannotteita antanut. Näyttääkös muilla pensas samalta? Pitäsköhän antaa kalkkia tai jotain ravinteita?
Tämä alempi kuva on jo toukokuun lopulta, mutta tälläinen on siis pensaan runko.
5 vuotta meni sitten tämänkin kasvin haaveiluun eli ei tämä puutarhurointi ole mitään hätäisten ihmisten hommaa. Alesta löysin ainokaisen kappaleen, punapeikonpähkinä ‘‘Red Majestic’’. Eipä taida paljon tuosta lehtien lomasta sitä käkkyrä vartta erottua.
Peikonpähkinän hankin aika pian muutettuamme ja valitettavasti ei ole menestynyt pihassa ihan niin hyvin kuin olisin toivonut. Naapurin peikonpähkinä näyttää tosin samanlaiselta. Tavallinen pähkinäpensas kyllä pärjää. Olosuhteet eivät varmaan ole peikonpähkinälle suotuisat.