Pelargoni (pelakuu), Pelargonium, Osa 1, Suljettu

Ja vielä platonilta saatu vaaleanpunainennaurua

Tuo Cherie Maid on ihana. Minulta se kuoli viime talvena, joten jos jollain joutaisi joskus siitä ylimääräistä pätkää, niin ostaisin ilolla.

Minun vähäiset erikoisemmat Pelargoniani kukassa, kolme erikoisempaa ei ole vielä kehdannut kukkia, eiköhän tämä paahde saa liikettä niidenkin solukoihin.

Kiiltomato, mikä tuo alin on? Aivan ihana!

Ei tietoa, pelastin Plantagenin alepöydältä kesäkuussa, oli kuolemaa tekemässä sivupöydällä, no virkosihan se joten kuten , otin siitä itselleni joku päivä sitten varmuuskopioita ensi kesää silmällä pitäen, jotenka tuossa kuvassa se on pikkasen karsitumpi nyt. Olikohan siinä edes nimilappua, miten voisin siis tietää.

Tämä on tähän saakka kukkinut vaalean lohenpunaisin kukin, nyt tummempi.

A Happy Though

Kanariepelargon

Pagoda

Pink Rosebud

Jaahas jaahas leija naurua Tämmöstä se on kukkimattomien yksilöiden kanssa silmän isku Emokasvi heitti henkensä. Onneksi oli otettu pistokkaita jo valmiiksi.

Leija, muistatko kun ruinasin sulta Appleblossomin pistokasta, tuossahan ois sulle vaihtariehdokas multa, mutta odotetaanko vielä muutama kuuma päivä ja jos pari muutakin Pelargoniaa alkaisi työntää kukkaa niin tsekattaisi, onko sulla niitä, ja voitais vaihtaa vaikka useampi pistokas samassa kirjeessä kun kulkisivat, nauruanauruanaurua, tulin näin hyvälle tuulelle kun tykkäät tuosta vaalenpunaisesta nimettömästäni. Perennojakin mulla löytyy vaihtariksi. Hölöttelethän jos vaihto kiinnostaa.

Nimismies

Highfieds Candyfloss (muistuttaa Hra Snellmanin ohuen ohuita... )

Charmay Curls

Pac Fireworks White

Red Pandora

Nimetön piparminttukarkki

Kolme näistä kotoisin Jutitalta Kiitos!

Viime vuonna siemenestä kasvatetut kukkivat kunnolla vasta tänä kesänä. Piti nostaa ne lopulta sateensuojaan kun aina piti olla kaatelemassa vettä pois.

Haluan kokeilla, miten tämän vuoden kesän pelakuut voi säästää talven yli. Pitääkö isommat leikellä pieniksi ja koittaa vielä juurruttaa vesilasissa leikkuujätteet? Sama kysymys koskee kyllä miljoonakelloakin, mutta onko samat ohjeet?Miten valikoin säästämisen arvoiset ja muut?

Leikkelyä voi harrastaa sitten jos ei tilanpuutteen vuoksi muuten mahdu. Ja pelargonit juurtuvat paljon paremmin mullassa, vedessä pakkaavat liueta. Minä olen parhaiten talvettanut pelargonit noin +15°, ja valoisalla ikkunalla. Kastelun kanssa pitää olla vähän tarkkana ettei kastele liikaa, muttei saa liikaa kuivahtaakkaan. Leikkelen sitä mukaa mitä ruskistavat lehtiään, ja kirvojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Miljoonakellot menevät kylmemmässäkin.

Tässä siemenestä kasvatettu tavallinen valkoinen pelargoni. Erikoista, että melkein jokaisessa kukassa on häivähdys vaaleanpunaista.

Muutama juurtunut pistokas löytyisi :  Blanche Roche, Bull`s Eye salmon.  Royal Norfolk, Super Nova ja Toscany.

Jutita, oonko ahne jos pyydän lisäämään nuo pistokkaat Blanche Roche, Royal Norfolk, Super Nova ja Toscany juuri laitettuun tilaukseeni siinä kun samassa lähetyksessä tulisivat , lieneekö hinta sama ? Ruokahalu kasvaa näköjään syödessä mulla.

Näin kukkii Kalevilta saatu kanarialainen "tavallinen". Kertoisiko joku, onko tuo nyt sitten ruusunnuppu- vai mitä sorttia. Punaisesta on sitten vaikea saada hyvää kuvaa, mitähän varten?