Pelargoni (pelakuu), Pelargonium, Osa 1, Suljettu

Hei! Osaisikos joku auttaa aloittelijaa pelargonien kanssa? Minulla on kaksi ongelmaa:

1.Minulla on valkoisia pelargoneja 2 kpl, jotka ostin tätä kesää varten. Ne ovat viettäneet kesän parvekkeella, ja kukkia on kyllä tullut koko ajan, mutta ne ruskistuvat heti. Lehdissä ei ole mitään vikaa. Onko vain ollut liian sateista, vai teenkö jotain väärin?

2.Sain kaveriltani enkelipelargonin, jos osaisin talvettaa sen sisätiloissa. Hänellä ei ollut siihen intoa. Kasvi on nyt amppelissa ikkunalla, mutta aika ruman näköinen. Uskaltaako tuota leikata näin syksyllä yhtään rajummin, vai jätänkö sen keväälle? Ja jos joku osaa antaa vielä talvetusvinkkejä ihmiselle, joka yrittää ensimmäistä kertaa talvettaa pelargoneja (tämä ja nuo valkoiset) kerrostalon ikkunalla, niin otetaan vastaan. :slight_smile: Patterista ei ole pelkoa, ja lisävaloa on saatavilla.

Jutitalta saatu Cherie maid aloittelee kukintaa.

Samoin Chelsea Gem.
Siirrän tänään pelargonini sisälle, kun näin viileäksi menee.

Minun ovat vielä kaikki ulkona, mutta taidan pikkuhiljaa alkaa siirtää niitä sisälle. Erityisesti punaisen ruusunupun lehdet tuntuvat kelpaavan jollekin. Onko joku perhostoukka/etana..? vai mikä ja pientä mustaa murua jättää jälkeensä. Tämä on aivan viimeisten aikojen satoa ollut eli suurinpiirtein tällä viikolla ilmestyneet. Mitä oikein ovat?

Kyllä on kauniita nuo Kurpitsan pelargonit. Tuo Chelsea Gemin vaaleanpunainen on jotain aivan ihanaa. Onnea vaan talvetukseen.

Jonkun perhosentoukan ulostetta?

riittahelena1, Meilläkin on ollut joillakin lehdillä välillä tuollaista… Tiedä sitten mitä se on.

Tosiaan alkaa ilmeisesti olla aika suunnitella sisälle tuontia, kun on kuulemma hallaa luvattu viikonlopuksi. :o Viedäänkö nuo suoraan kellariin, vai miten se oli?

Trondhjem

ja pienen pieni Wood`s Surprise,

Jos nyt vie pelakuut kellariin, tulee liian pitkä talvi. Kannattaa ensin siirtää kasvit johonkin verannalle tai ainakin eteläseinustalle räystään alle. Siihen ei pakkanen heti tule. Kasvit karaistuvat ja vielähän voi tulla vaikka kuinka aurinkoisia ja kauniita ilmoja

Minä kannoin eilen omani kellariin, kun edellisenä yönä oli ollut pakkasta ja lehdet olivat osin menneet jo sellaisiksi lötköiksi. Ihanat Pelargonit-kirjassakin sanotaan, että "Jos pienikin pakkasen vaara on, kukat on otettava sisälle, muuten ne voivat kuolla.". En sitten tiedä, mitä tämä näin aikaisin sisälle tuominen näille tekee.. Mitä se tuo mummi tarkoitti tuolla "Jos nyt vie pelakuut kellariin, tulee liian pitkä talvi. "?

Totsy, kanna nyt pelargonisi takaisin ulos, ovat luvanneet vesisateita ja silloin ei kyllä tule liian kylmä. Ulkosalla olleet pelargonit kestävät pienen pakkasen (max. -4 C) joten anna niiden vielä ulkona kerätä voimia pitkää talvea varten.

Toivottavasti pysyvät hengissä. En kyllä tiedä mitä kelejä tänne on luvattu. Ei kovin lämmintä ole ollut enää.

Olen tuonut noin puolet pelakuista sisälle ja huomasin että yhden alueen vierekkäisissä kasveissa oli rouskuteltuja reikiä lehdissä ja joillakin lehdillä oli pieniä mustia pisteitä. Sisälle tuotaessa niitä reikiä tuli pariin muuhunkin. En tietty halua mitään yleisepidemiaa, joten nappasin purrut lehdet raakasti irti, vein jokaisen vuorollaan hanan alle ja laitoin vielä provadot multiin. Saa nähdä onko keväällä ainoakaan hengissä. En edes arvaile mikä siellä nauttii syksyn sadosta, mutta kokeillan kuitenkin selvitä niistä kun on saanut kerättyä ison osan pelakuista monen teistä avulla.

Minulla pelakuut vielä ikkunalaudoilla. Mutta rouskuteltu on täälläkin, tapasin itse teossa, samanlainen vihreä toukka se oli joka myös söi pasuunankukkiin reikiä.

Harkinnassa on, jätänkö noin 10 pelakuuta syksyn tullen ulos unholaan ! Auts, vähän pahalta se tuntuu, mutta olen kyllästynyt niiden jokavuotiseen rahtaamiseen kellariin. Vain apple blossomin saattaisin pelastaa ikkunalle talveksi. Näinköhän mulla on luonnetta jättää ne monta vuotta palvelleet kamut sinne kuolemaan !

Minulla pelakuut vasta alkavat kukkia pukkaamaan, kaikki ovat nyt (paitsi yksi joka on kesäkukkien kans samassa ruukussa) jo sisällä mikä missäkin. Luulin että suurin osa on valkoisia, mutta yllätys yllätys niistä näyttää tulevan punaisia kukkia.

Kasuariina, sama on mietteet mullakin, mutta en minä taida raaskia niitä talveksi ulos unohtaa. Ovat sentään jo isoja. Leikkaan ne aina syksyllä alas ja kuskaan isoine ruukkuineen viileään ja puolihämärään tilaan, sieltä sitten keväällä haen, kun muistan. Onhan niistä aika raijaaminen, mutta kun...

Tässä on mun melkein kaikki pelakuuni. Mihin lie mahtuvat muutaman viikon päästä...

(täytyis varmaan maalata tuokin hökötys, jotta olisi siivomman näköinen)

Onko toivoa talvettaa pelargonit huoneenlämmössä, kun muuta valoisaa paikkaa ei ole? Toinen vaihtoehto on varasto, jossa lienee 5-10 astetta, mutta jossa on taas täysin pimeää?

Toivoa on talvettaa huoneenlämmössä, siellähän ne pirtin ikkunalla ennenvanhaan ovat olleetkin ihan huonekasveina. Toinenkin vaihtoehto kyllä toimii, eli ei ne talvella kuitenkaan pidä lehtiään, joten pimeäkin käy, kun on kyllin viileä ja tuo on juuri sitä. Pikku tippa vettä pari kertaa talvessa ja sillä menee. Lehdet tippuu, mutta nehän pätkäistään keväällä kuitenkin.

Paulastiina, minusta tuo maalaamaton sopii pelakuille vallan mainiosti. Nehän ovat sellaisia maatiaismammoja. Tosi hyvä idea tuo sun “hökötyksesi”, kun siinä on oikein ruukut eikä vain tikasportaat.