Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, osa 2, SULJETTU, -> osa 3

kuva

Barcelonan tuliainen. Ensimmäisen aamun ensimmäinen ostos. Ramblasin kukkatori oli juuri alapuolellamme, ja heti silmät aukaistuani bongasin tämän kadulta alapuoleltamme.

On yksi tämän kesän suosikeistani, vaikkei olekaan yli kaiken tykkäämistäni vaaleista punervaan häivähtävistä. Kuten Silver Celebration, joka kukkiikin tänä kesänä aivan mahtavan kokoisin kukin

kuva

Tuo ylimmäinen on tosi upea!

On tosi upeita molemmat :slight_smile:

kuvakuvakuva

kuvakuvakuva

Kiitos! Eli huoneessa talvehtivat varmemmin kuin kylmässä parvekevälikössä, ymmärsin. Ja pienet alut tykkää pienistä ruukuista, muistan lukeneeni jostain. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Pelargonit kasvihuoneessa

kuva

kuva

Kyselen vielä noista talvehtimisolosuhteista.

Eikö kaikkia pelargoneja kannatakaan talvettaa viileässä, kun täällä puhutaan, että jotain pidätte sisällä huoneenlämmössäkin. Onko jokin pelargonilaji sellainen, että ehdottomasti pitää huoneenlämmössä talvettaa? Antakaa nyt hyviksi kokemianne vinkkejä. Minä ekaa kertaa olen talvettamassa näitä.

Sen olen täältä jo oivaltanut, että kannattaa pitää kasvihuoneessa pakkasiin asti ja vähän suojata niitä pikkupakkasilta.  Mutta entäs sitten sen jälkeen?

Minä siirrän osan kamariin jossa on jotain +18 astetta talvella ja loput on ihan tavallisessa huoneen lämmössä. Kieltämättä joku aina heittää veivinsä talven mittaa, ei sille voi mitään.

Mutta mihin ihmeessä sopii Maariankello sun pelargonit kun on noin paljon?

Mulla on varastossa kaksi isoa tasoa, mihin ajattelin ne mahduttaa. Siinä on runsas neljä metriä semmosta keittiötasotilaa. Uskon, etä ne siihen mahtuvat. Joutuvat kyllä melko likikkän olemaan. Tasojen päällä ovat lisävalot. Varastossa pidetään talvella semmosta 10 astetta, mikä ilmeisesti on hyvä pelargoneille.

Samoilla tasolla kasvattelen keväällä kaikki tomaatit ym siementaimet kesäksi. Siinä vaiheessa tulee tilanahtaus. Mutta toivon, että silloin saisin pelargonit taas vietyä kasvihuoneeseen. Katotaan kuinka Liedon likan käy. Voi olla, että revin hiuksia päästäni keväällä!

Olisin laittanut kuvan kätevästä kontista, jota ABB antaa ilmaiseksi Vaasassa. Onpa siinä nätti säilyttää pelargoneja kahdessa kerroksessa, pohjapinta-ala neliön verran, pleksit ja rautaristikot seinissä, lukko ovessa, ja rullat/trukkipihdin kolot alla :slight_smile:

Mutku tää typerä nykysysteemi ei anna lisätä kuvia >:(

eikä näköjään pääse muokkaamaankaan tekstiä, tyhjää vain näyttää. Väärä selain?

Noel Gordon on aivan ihana :slight_smile:

Tämän piti olla Harlequin Hilda Day

kuva

Nättihän tuokin on.

Kohta nätimpiki ku Hilda

Tosi kaunis. Jadetsua onnisti, kun saikin tuon Hildan sijaan.

Nimetön pelargoni. Tämä on luonnossa oikeesti tosi tosi tummanpunainen, huikean värinen suorastaan.

kuva

Tämä jalopelargoni on kaksi vuotta vanha, alkoi just kukkimaan, ja mietinkin nyt miten menettelen tämän kanssa - leikkaanko sitä jotenkin ennen talvea?, nyt versot ovat jo jonkin verran kippuralla ja korkeutta ja leveyttä tulee huimaa vauhtia (ohessa koon vertailuksi pieni kastelukannu). Ei haittaa vaikka kukkia on vain muutamia, kunhan sain vihdoin tietää minkä värinen kukka siinä on :)kuva

Ihanan värinen jalopelargoni ja vau minkä kokoinen . Ei kai siitä leikkaamisesta mitään haittaakaan ole. Voithan vaikka yrittää juurruttaa pistokkaita vielä näin syksyllä. Mulla on aikamoinen kasa pistokkaita juurrutuksessa ja hyvin ovat näyttäneet lähtevän kasvamaan vaikka ollaankin jo syksyssä.

Sadepäivän ratoksi aloin askarrella kokoon omaa blogia, aiheena tietty pelargonit. Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että suomenkieliselle pelargoniblogille voisi olla tilausta. Kärsivällisyys on koetuksella tuon alustan opettelun kanssa, mutta kai mä sen vielä opin. Tarkoitus olisi saada talven mittaan julkaistua esittelyjä eri lajikkeista. Blogi löytyy osoitteesta pelargonit.blogspot.fi

Muuten tässä onkin tullut lähinnä askarreltua pelargoneja sateensuojaan. Ankeaa kun kesä on niin lopussa :( Olen mahduttanut mahdollisimman monta pelargonia kasvariin jotta ne jaksaisivat jatkaa kasvuaan vielä. Läheskään kaikki eivät sinne mahdu, joten pakko se on taas todeta että ensi kesäksi todellakin tarvitaan pelakuille se oma kasvari.