Taas joku
Taas joku
Onko kellään pelargonit Kallipefki (Saaren kartanosta ) ja Turkkilainen jätti ( Jutilta pari vuotta sitten). Minulla kukkii nyt molemmat, Kallipefki ensimmäisin kukin. Ja minusta ne ovat ihan samanlaiset. Onko kukaan muu päässyt vertaamaan ? Toinen kysymys on Mrs Parker ja Kaisa Kallio. Molemmat kukkivat ja ovat nekin minusta ihan samanlaiset. Millä ihmeellä saisi niistä selvyyden ?
Mulla ei kuki vielä kumpikaan, turkkilainen on pieni pistokas ja Kallipefki varjossakasvanut. Olen silti käsittänyt että turkkilaisen kuuluisi olla ruusunnuppu ja Kallipefkin vähemmän kerrottu. Minusta niiden lehdetkin ovat erilaiset, turkkilaisella näkyy vyöhyke mutta Kallipefkilla ei. Jälkimmäisen lehtien reunan hammastus on myös terävämpi kuin turkkilaisella (tai ainakin sillä jonka olen turkkilaisena ostanut).
Mrs Parkeria mulla ei ole, mutta mitä nyt kuvista katselin niin näyttäisi sillä olevan erilaiset lehdet kuin Kaisalla. Parkerilla on leveämpi valkoinen reunus lehdissä, Kaisalla kapeampi. Toisaalta taas Kaisalla valkoinen voi tehdä pitempiä pistoja lehden keskustaan, ihan ruotiin asti. Minusta Kaisan lehtien kuviointi on hyvin omintakeinen, en ole millään muulla lajikkeella törmännyt samanlaiseen. Kamalan vaikea sitä vaan on sanoin kuvailla
Kaisan lehdet on todellakin sen verran erikoiset ettei sellaisia taida muilla pelargoneilla olla. Kaisa on yksi mun suosikeista
Tuli muuten tuosta turkkilaisesta jätistä mieleen että onkos sitten se grekisk jättepelargon taas aivan toinen vai onko samaa sorttia kuin turkkilainen?
Juu, kävin kuukkeloimassa sitä ja onhan se eri värinen ja kukkakin erilainen mun mielestä, ei niin kerrottu. Sitä täytyy alkaa metsästämään keväällä Toisaalta jos se kasvaa aivan hirveän isoksi niin missä sitä sitten talvettaa ;D
Kreikkalaisen kukka on yksinkertainen. Eikä sun Satu tarvinne sitä kaukaa metsästää
Omani on viimekeväinen pistokas, joka kasvaa tällä hetkellä kolmen litran ruukussa joka ei ole yhtään liian suuri. Että tiedä sitten hänen lopullista kokoaan mutta tämän ekan kesän kasvu on kyllä ollut aika vakuuttavaa
Voi kiitos Tilhiski mä huhuilen sitä sitten kevättalvella kun aletaan saksimaan pistokkaita.
Hienoa Tilhiski tuo pelargoniblogi! FBssä olen aika paljon kirjoitellut ja laittanut kuvia Pelargoni-ryhmässä, mutta blogia en ole saanut aikaiseksi/osannut tehdä. Hyvä kun joku osaa
Jässikkä ! Tuo minun Turkkilainen on juuri tuo sinun kuvassa oleva , jonka sinulta sainkin. Lehdissä ei näy vyöhykettä, vaikka on aurikoakin saanut. Minäkin olen nähnyt kahdenlaisen Turkkilaisen kuvia. Jos jollain kukkii Kallipefki , olisi kiva saada tietoa kukasta. Onko taimi saanut väärän nimen vai ovatko ne ihan samoja kasveja.
Täytyy vielä metsästää kunnon kuvaa Kaisa Kalliosta. Kallistun kyllä siihen että minulla onkin nyt 2 Mrs Parkeria. Yksityishenkilöltä saatu Kaisa onkin Mrs Parker.
Vai onkohan sittenkään ? Löysinkin heti mm. Tilhiskin kuvan Kaisasta. Pitää ottaa kuvia omistanikin.
annaw, enpä mäkään oikein osaa tuota bloggeria käyttää, mutta opettelen samalla kun teen Täytyy varmaan seuraavaksi rikkoa toinenkin periaate ja liittyä faceen - ihan vaan pelargonien tähden. Tuossa blogissa on kyllä sellainen taka-ajatus, että samalla sinne tulee kerättyä kuvat omista lajikkeista näppärästi talteen. Voi sitten tulevaisuudessa itsekin lueskella että “jaa tuommoinenkin mulla joskus oli”. On siinä tekemistä talvi-illoiksi kun nakuttelee niitä sinne.
Tilhiski, facessa on pelargoniryhmiä Mä kuulun yhteen niistä. Sinne mä tuon sun blogin linkkasin kun täältä sen bongasin =)
Ovatkohan nämä nyt sitten 2 eri lajia , Kaisa Kallio ja Mrs Parker ?
Mrs. Parker taitaa mullakin olla. Kaisa Kalliota en tietääkseni omista. Kauniita ovat kumpainenkin.
Ihan kuin kumpikaan ei olis Kaisa Kallio? Mulla on kapeammat valkoiset viirut reunoissa…
Ei kyllä ole Kaisa kumpikaan. Mun Kaisalla on aivan kapeat valkoiset reunat lehdissä ja lehdet ovat aavistuksen miten sen nyt selittäis, kuperat tai jotenkin terävähköt ehkä
Mun Kaisa on lisäksi ärsyttävän mini kooltaan. Yrittää kukkia koko ajan, eikä suostu siis kasvamaan korkeutta (että sais pistokkaita)
Dresden Pink jossa kukka ei kummonen oo
mut lehet on nätit
Melko pieni on minunkin Kaisa Juuri eilen illalla sitä katselin sillä silmällä että josko siitä uskaltais yhden pistokkaan napata tai pitääkö odottaa kevääseen. Se kasvaa kyllä kauniin tuuheana mutta tosiaankin se kasvuvauhti voisi olla hieman kovempi
Minun pitää nyt sitten ruveta metsästelemään sitä Kaisa Kalliota .