Voi EIIIIIII... nyt masentaa Luulin olleeni kovinkin kätevä, kun jaksoin kaivaa kasveille kunnon kuopat ja hakata savea pohjalta vielä irtonaiseksi. Nyt en kyllä ala millekään, jos tulee talvi, halla, ja kasvit vie kuoloon. Toivottavasti nämä superlämpimät säät yhdessä tunnollisen kasteluni ja hyvän mullan kanssa saavat pensaani kasvattamaan vielä ennen pakkasia sen verran topakat juuret, että ne murtaisivat altaansa seinustaa... Ai että minnuu harmittaa. Ei voi muuta kuin toivoa, että Hoyabellanja Kaisaliisan kokemukset eivät pätisi meillä.
Et sinä intopii mitään kovin hullua ole mennyt tekemään Kyllä ne pensaat lähtevät monella tavalla kasvamaan...
Olen kaivanut tontiltamme huonosti kasvaneita norjanangervoja ylös aronia-aidan tieltä. Yhdellä laidalla on huomattavasti paremmin kasvanutta angervoaidannetta johon en kajonnut, mutta siirsin tuosta “huonommasta erästä” muutaman tämän hyvin menestyneen joukon jatkoksi.
Kysyisin onko näitä siirrettyjä pensaita järkevää lannoittaa jotenkin, onnistuisiko sillä tavoin saamaan niitä ottamaan kiinni näitä paremmin kasvaneita pensaita? Olisi kiva saada tämä jäljelle jäänyt joukko “tasalaatuiseksi”. Vai hoitaako aika asian itsestään? Tai auttaisiko jos kastelisin näitä huonompia, siirrettyjä reilummin?
Kastelu ja kompostimullalla terävöittäminen varmaan auttaa niitä kirimään :}
Onko kenelläkään kokemuksia syyshortensian siirrosta?
Onpas sellainenkin tullut joskus siirrettyä - tosin se siinä vaiheessa oli vielä melko pieni ja olematon. Mutta aika moisen kuopan sen juuristolle silti sai kaivaa. Hengissä on pensas kuitenkin vieläkin, vuosia siirtämisen jälkeen.
Mahdollisimman syvältä kaivettu juuristo.Iso kuoppa ja paljon kastelua, syyshortensia ei ole kranttu siirrettävä. Juuri viikko sitten siirtyi, oltuaan vasta pari vuotta edellisessä kuopassaan.
Kukkii kuitenkin joka syksy, vaikka huonosti kohtelisi.
Olisin siirtämässä omaan pihaani pensashanhikkia...
Mitä se tykkää, jos pätkäsen pensaan alas juuresta, näin saisin sen helpommin siirrettyä.
muoks. vastaus mahdollisimman pian...
Pensasta ei tarvitse kokonaan leikata alas, kun ottaa kunnollisen paakun juuristoa mukaan. Vanhimmat versot kannattaa leikata pois maata myöten.
Voisikohan tähän aikaan vuodesta siirtää norjanangervon?? Vai pitääkö odottaa syksyyn tai ihan ensi kevääseen!!
Kyllä voi.
nimimerkillä Takavuosina siirtelimme angervoja jo harrastuksen vuoksikin.
PS. Kunhan huolehtii kastelusta siirron jälkeen.
Kiitos, ei muuta kun kuopan kaivuusen sitten kun sää sallii, minä en vesisateessa viitsi paljon pihalla olla…
Ajattelinpas tässä kysäistä, kun äiti uudisti omaa perennaansa ja säästi mulle iiiiison norjanangervon. Sillä on oikeasti korkeutta juuripaakun kanssa reilut pari metriä. Leveyttä saman verran. Aikomuksenani olisi jakaa se kahtia. Onnistuuko? Miten sen tekisin? Muutamia pieniä istukaisia olen sieltä juuripaakusta irroitellut ja niitä hyödynnän, mutta mielelläni sen laittaisin vielä kahtia. Jos se on tuhoon tuomittu juttu, niin en mä sitten siihen ryhdy ollenkaan vaan tuikkaan tuon kokonaan maahan.
Leikkaa ensin varret 20-30-senttisiksi, niin on paljon helpompi käsitellä, ja juurtuminen on varmempaa, kun minimoi haihduttavan lehdistön. Sitä paitsi uusista aluista kasvaa paljon tuuheampia, kun alkaa haaroittua alhaalta.
Leikkauksen jälkeen katso sopiva kohta suunnilleen keskeltä juurakkoa, ja lapiolla halki.
Itse mietin tuota Alppiruusun siirtämistä… Kasvaa tällä hetkellä lähes tulkoon kiinni marjakuusessa, joka valtaa alaa Rhododendronilta. Mitenkähän tuo onnistuu? Olisikos ehdotuksia? Etenkin kun kyseessä on ainakin viisi vuotta vanha yksilö? Milloin olisi paras aika siirtää alppiruusua?
Lumimarja täytyisi surkeasti siirtää parempaan paikkaan, mutta… paikka johon sitä alunperin suunnittelin on metrin päässä on n. 40cm korkea muurahaispesä.
Onnistuuko yhteiselo muurahaisten kanssa vai onko parempi katsoa muu paikka suosiolla
En löytänyt parempaakaan otsikkoa tälle gallupille.
Kyse on seuraavasta: Isäntä teki kasvimaan alapuolelle n. 60 senttiä korkean pengerryksen puusta niin, että kasvimaa laajeni siinä yläpuolella. Nyt sen pengerryksen eteen, nurmikkoa rajaamaan on tarkoitus laittaa vaatimattomissa oloissa viihtyvää pensasta. Mulla on jo neljä japaninruusukvittenin tainta ja kolme lännenhopeapensasta, jotka yhdessä täyttäisivät tuon rivin sopivasti.
Kysymys kuuluu: laitanko pensaat vuorotellen lh-pensasta ja kvitteniä? Vai niin, että lännenhopeapensaat ovat keskellä ja kvittenit reunoilla? Vai onko vielä parempia ehdotuksia?
Tällainen paikka olisi Pihasuunnittelu - oleskelupiha -osiossa: Pihasuunnitelman tekoon apua, kävisi ehkä paremmin vaikka sinulla ei oleskelupihasta nähtävästi olekaan kysymys. Siellä olisi kuitenkin vapaus suunnitella ja ehdotella ilman että otsikon mukainen aihe kärsii
Voi. Tai ainakin mulla oli viime talven pieni kirsikka puu ruukussa istutettuna maahan ja hyvin säily. Kunhan vaan varmistaa, ettei se vesi jää seisoon siihen ruukun päälle.
Juu, minulla oli viime talven useampi pensas purkissa maahan kaivettuna. Sinne vaan.