Pensasmustikka, Vaccinium

Hauskaa itsepohdiskelua.

Osaako kukaan kertoa, mistä saisi matalaa, ns. varpupensasmustikkaa, Hele- tai Tumma-lajiketta?

Ja kuinka innokkaasti se lähtee leviämään? Jossain infossa sanottiin, että se tunkee juurivesaa.

Olen googlannut ja surffannut silmäni hajalle, mutta yleensä keskustellaan noista korkeammista lajikkeita.

kuvaKypsymistä odotellessa...

Nam!

North Blue rupeaa kypsymään.

Plänttiä on lujasti sadetettu, varmaan saanut likemmäs 100mm.

Suurimmat näyttää olevan 2€ kolikon kokoisia. Noita ei räksätkään jaksa oikein montaa päivässä syödä..kuva

Mihin aikaan vuodesta pensasmustikan pistokkaat pitäisi ottaa? Miten niitä pitäisi sen jälken hoitaa?

Samaa kyselisin myös, milloin olisi sopiva aika ottaa pistokkaita?

Oikeastaan aivan sama koska ottaa, lopputulos aina sama.

Itse en ole saanut ainuttakaan virkoamaan..

Onko erityisiä ohjeita pensasmustikan istuttamiseen? Ostin tänään neljä pohjois-amerikkalaista mustikkaa. Rhodomultaa ostin myös.

Voiko tähän aikaan vuodesta heittää hevonpeetä istutuskuopan pohjalle, vai onko siitä haittaa kasville. Entäs jos laittaa syyslannoitetta samalla kertaa?

Älä lannoita ainakaan liikaa. Itse laittaisin hieman hevosenlantaa istutusalustaan, en muuta. Omat pensasmustukkani ovat tuottaneet satoa kymmenen vuotta lannoittamatta.

Pistokkaista: omat mustikkani tekevät juurivesoja, eikös niistä saisi lisättyä?

Meillä pensasmustikat kukoistavat. Ovat vain puoleenpäivään auringossa. Naapurilla ovat koko päivän auringossa ja ovat kitukasvuisia. Sisarellani puolestaan mustikat ilmeisesti kärsivät liiankin varjoisasta paikasta. En tiedä onko meidän mustikoita lannoitettu ennen meitä, eli yli 3 v. sitten. Itse olen vain lisännyt niiden juurelle kuusen alta haravoimaani neulaskariketta rikkaruohojen torjumiseksi. Aloittelijana ajattelen, että laittaisin lantaa vähän ja syvälle, mihin juuret ulottuvat vasta ensi kesänä. Mustikoita meille tulee tosi paljon ja juurivesojakin tulee. Mustikoilla on ihana ruska. 

Vähän tuohon suuntaan ajattelin itsekin, että hieman hevonpeetä ja syvälle. Kiitos jälleen tiedoista! 

Olen tosi innoissani noista pensaista. Olen jo kauan niitä hinkunut niitä ja nyt sitten sain ne. Ihana ruskakin vielä. No se on kertakaikkiaan plussaa! 

Maariankello kirjoitti;
Voiko tähän aikaan vuodesta heittää hevonpeetä istutuskuopan pohjalle, vai onko siitä haittaa kasville. Entäs jos laittaa syyslannoitetta samalla kertaa?

Syyslannoitteessa on kalkkia - sitä ei siis voi käyttää.
Silloinkun mun mustikantaimeni olivat ~"vauvakokoisia", niin kysyin mitä lannoitetta mustikoille voisi antaa (jotta kasvaisivat syksyksi edes senkokoisiksi, että voisin kellarissa talvettaa) - oli vain 1 jauhe, mistä tehtiin kastelulannoite, en muista nimeä (kun on tallissa sen kesän jälkeen käyttämättömänä ollut)

Lunttasin marjakasvikirjastani pensasmustikan lannoittamiseen liittyviä ohjeita:

‘Pensasmustikka vaatii hyvin vähän lannoitteita, mutta aivan ilmankaan eivät jalostetut lajikkeet tule toimeen. Kevätlannoitukseksi riittää nuorelle pensaalle noin 10 g l. teelusikallinen, täysikasvuiselle noin 20-40 g perunalle tai alppiruusulle tarkoitettuja lannoitteita, jotka eivät sisällä kalsiumia. Jos marjoja on tulossa runsaasti, annetaan saman verran lisää heti kukinnan jälkeen. Pensaan juurelle kannattaa vuosittain lisätä myös lehtikompostia, kuorirouhetta, hapanta turvetta tai muuta katetta. Kate ehkäisee rikkakasvien kasvua ja pidättää kosteutta, mikä on pintajuuriselle mustikalle erittäin tärkeää’.

Kiitti ohjeesta.

Olisin silloin  ostanut rhodolannoitetta, mutta kun puutarhuri käveli juuri ohitseni - kysyin häneltä ja sanoi, että ei käy. Katsoin tallista tänään, mitä ostin oli Kekkilän havu- ja rhodokastelulsnnoite, jota käskettiin antaa 2 x kuukauden välein (hyvin laimea sekin oli - oisko ollu tl/5 vai 10 l).

Pensasmustikkahan on havumetsän kasvi, Tyynenmeren rannikolla kasvavat villeinä rodojen kanssa punapuitten alla (joo, oon nähnyt). Rodomulta ja -lannoite käy niille mainiosti. itse oon laittanut havumetsäkarikkeella ja hiekalla kevennettyyn luomuturpeeseen. Paljoa eivät todellakaan tartte lannoitusta ja liian vahva lannoitus saattaa olla haitaksikin. Hake tai neulaskate tai vaikka mansikkakangas on hyvä ainakin  alussa estämässä juuristoalueen heinettymistä. 

Koko ketjun luin läpi etsiessäni syytä, miksi eivät edes kuki ja liiasta kuivuudestahan ne kärsivät. Taas sama "piha ilman sadettajaa" alkoi soida korvissani, ei ole kasteluletkulle liitäntää kuin keittiössä, josta letku pihalle. Kovin kuivat kesät ovat vaivanneet, huolimatta kasvupaikan vaihdosta kosteampaan. Het aamulla laitan tyvelle tuoretta lehtipensashaketta ja vaihdan ensitilassa mökiltä havunneulasia pinnalle ja vähän lehtikompostia alimmaksi ja lannoitan edelleen kaffenporoilla, Rusakot asustaa pihalla kesälläkin, jospa kaffen tuoksu estäisi heitä. Istutuspaikkana on happamanakan penkkini, jossa sinivaltsut, ängelmät ja sinivuokot reunakasveina. Toivon ihmeitä, versot suojasin rusakoilta ja nyt on satanut riittävästi. 

Mustikoilla on aika pienet juuret isonakin.

Ne kärsivät helposti kuivuudesta ja tuollainen metsä maa-rodomulta kuivahtaa äkkiä, eli kannattaa kastella ahkerasti.

Itselläni ollut puolivarjossa metsän reunassa ja siellä ei ihan niin paljon kastelua vaadi.

Tässä naapurustossa on hehtaareittain pensasmustikka, siinä on kokonaan aita ympärillä ja altakastelu tihkuletkuilla.

Mustikat jää pieneksi, jos on liian kuivaa ja voi jopa koko pensas kuolla.

Olen hakenut ämpärillä “roskaa”, mäntymetsästä mustikoiden katteeksi, niin kuin alppiruusuillekin, se jotenkin sopii siihen hyvin ja pidättää vähän kosteutta.

Mustikat ovat erittäin suurta herkkua jäniksille, eli talveksi vähintään verkkoa ympärille.

Niin ja itse en kauheesti koskaan lannoittanut, hyvin ja paljon tuli satoa aina siltikin.

Minulla oli ainoa, alvaria ja northblueta.

Ne on tyttären pihassa ja jo vanhoja pensaita, satoa tulee edelleen hyvin.

Mikä kumma siinä on, että north blue pensasmustikat eivät tee ollenkaan marjoja. :confused: Paikka on kahdella ehkä liian aurinkoinen ja kuiva mutta kolmas kasvaa happamalla maalla täytetyssä laatikossa täydellisessä paikassa ja ei sekään kuki. Vieressä jorma pensasmustikka taas tekee satoa jokaikinen kesä! Revin kohta ylös noi ja vaihdan kotimaiset lajikkeet tilalle…