Pensasmustikka, Vaccinium

Pensasmustikkasato tänä vuonna on loistava. Raakileita on paljon ja pulskia. Lajikkeet ovat ulkomaisia, on yksi Alvari ja Aino (?). Kotimaiset p.mustikat ovat verrattuna ulkomaisiin lajikkeisiin pienempiä, sen takia olen hankkinut ulkomaisia. On mennyt pari kolme kesää ennenkuin antavat satoa, mutta sitten sitä (ainakin meillä) tulee. On niin hyvänmakuisia, ja kestävät loistavasti pakastamista. Minulla kasvavat lavassa, maa turpeinen enkä lannoita niitä ollenkaan. Vettä saavat kuivina kausina. Vanhimmat nyt 7-vuotiaita.

kuva

Jokaisena neljänä kesänämme mökillä on pensasmustikoista yksi oksa kuollut. Lehdet ja raakileet kuivuvat. Olen aina leikannut oksan ja laittanut sekajätteisiin. Onkohan kyseessä joku tauti?

Kuva on turhan kaukaa.

kuva

Pensaat ovat hyvin suuret ja satoa tulee hurjasti. Sinänsä ei yhden oksan kuivuminen haittaa.

Miehen ystävä osti Milkalle 2 pensasmustikkaa :slight_smile: Pink Lemonade ja Patriot. Neiti vasta 4kk joten taitaa mennä hetki että pääsee omista mustikoista nauttimaan :slight_smile: Nyt ollaan tyydytty metsämustikkaan :slight_smile:

Tilli … kyllä pensasmustikka sopii hyvin lapsen suuhun kunhan pensaat alkaa satoa tuottamaan, eivät meinaan sotke ja maistuu makeilta :slight_smile:

Joo syömään pääsee kyllä mikäli satoa tekevät mutta hoitelemaan ei ihan viellä :slight_smile:

minulla on lasitetulla parvekkeella pensasmustikka joka pääsyt tämän kesän aikana kasvamaan niin isoksi etten saa sitä enää mahtumaan kylmäkellariin talvehtimaan, jossa lämpötila on sellainen ettei ruukku/juuret pääse jäätymään talvilevon aikana.

niinpä joudun nyt miettimään että miten saan suojattua ruukun ja sen sisältämän kasvin juuret jäätymiseltä, ettei se kuole annettuaan ensimmäiset marjat tänän syksynä.

minulla on lasitetulla parvekkeella pensasmustikka joka pääsyt tämän kesän aikana kasvamaan niin isoksi etten saa sitä enää mahtumaan kylmäkellariin talvehtimaan, jossa lämpötila on sellainen ettei ruukku/juuret pääse jäätymään talvilevon aikana.

niinpä joudun nyt miettimään että miten saan suojattua ruukun ja sen sisältämän kasvin juuret jäätymiseltä, ettei se kuole annettuaan ensimmäiset marjat tänän syksynä.

Ruukkua on hankalaa tai jokseenkin mahdotonta suojata jäätymiseltä, kun pakkanen puskee ruukkuun joka puolelta. Jos multa on sopivan kuivaa, jotkut kasvit saattavat Kirkkonummen leveysasteilla jopa talvehtia ruukussa jäätymisestä huolimatta?

Jos ruukun saisi kaivettua maahan, talvehtiminen olisi varmempaa.

Onko pensasmustikka kuinka suosittua rastaiden ja muiden lintujen kesken?

Pensasmustikka on rastaiden , pikkulintujen ja jänisten suosikki. Minulla on ympärivuoden vihreä koiraverkko suojana. marjojen kypsyttyä siinä päällä on vielä harso.

Kiitos mummi! Nyt näyttää vahvasti siltä että minulla on kuin onkin oma piha taas ensi kesänä, hurjana suunnittelen täällä :slight_smile:

Eli nyt tietää suunnitella noille sen pysyvän suojuksen!

Pensasmustikka kaipaa hapanta kasvualustaa.havupuuhake on hyvää pinnalla ja tietysti sinne voi heittää aina kahvinporot.Ttalvikanervat kannattaa silpuna myös juuristolle. Kastelua ne kaipaaavat, että marjosita tulee isoja. POjallani kasvaa pensasmustikoiden aluskasvina mesimarjaa. Molemmat tuoettaa satoa. Niissä molemmissa on kaunis syysväri. Pienessä rivitalopihassa sekin on tärkeää.

Heippa.

Aion laittaa pensasmustikkaa ensimmäisen kerran. Tilasin lajikkeet Aino,Alvar, Chandler ja Patriot. Onko kenelläkään kokemusta näistä.  Ajatuksena on laittaa myös sopivia mesikasveja lähettyville jotta pölytys olisi taattua.

Kiinnostaisi miten olette suojanneet pensaanne ? Meillä on ainakin jäniksiä ja rusakoita pihapiirissä runsaasti.. Haluaisin luonnollisen näköisen suojauksen.

Ihan tavalliseen tapaan olen laittanut verkot talveksi. Alkutalvesta ei pupu löytänyt mustikoita, kun oli samettiruusut juuressa, mutta siihen konstiin en luotaisi kokonaan, vaikka olisikin lumeton talvi.

Onko kukaan laittanut sen Tanskalaisen maajussin tapaan mustikoita sahanpuruharjuun? Olisi kiinnostusta kokeilla, mutta minä ainakin epäilin sen jussin touhuja, kun kyllähän ne purut painuvat nopeasti, ettei ilman jatkuvaa purujen lisäämistä onnistu.

Minulla on pensasmustikoilla aitapaalujen avulla pingotettu katiskaverkkoaita. Pensasmustikat maistuvat jäniksille ja rusakoille erittäin hyvin, joten aidan voi pitää paikoillaan vaikka ympäri vuoden. Kun tekee riittävän korkean ja jämäkän aitauksen, aidan päälle voi kätevästi virittää sadonkorjuuaikaan harson tai verkon, jotta linnut eivät syö marjoja.

Arvatkaapa kenen pensaat oli järsitty? Miulla oli liian heikot suojaukset… Näinköhän pensaat toipuvat? Olin ne istuttanut toissakesänä, joten marjojakaan ne eivät olleet vielä tehneet… :confused:

Auts. Verkot on talvella. Ei satoaikaan tarvita, kun eivät ole kertaakaan kukkineet. Ken tietää miksi ei.

Valtsu, onko mustikkapensaat miten vanhoja? Minulla alkoi kukkimaan vasta neljäntenä-viidentenä keväänä istutuksesta. Nyt kaikki tekee paljon mustikoita, isoja ja hyvänmakuisia. Pensaita on 7-8 ja eri lajikkeita. En ole koskaan lannoittanut ja istutin suoraan köyhään turpeeseen syvään kasvilavaan.

Minulla on mustikat säästyneet pupuilta kun ne lönkyttää suoraan tonne lintujen ruokinta paikalle jossa kurret on syöneet uusimman ruokintalaitteemme rikki ja kaivavat eväät maahan. Juhannusruusulla ne putsaa hampaanvälit lähtiessään…se ei onneksi haittaa kun puska on tuuhea ja vahva.

Vedenpuute ja ravinteiden puute kyllä vaikuttaa mustikkasatoon…aurinkoinen paikka on eduksi ja tuulensuojainen.

Valtsu … meinaan ostaa pölyttäjiä lisää esim.north country ja Arska on ostoslistalla ja lisään samalla tota tiivistettyä kookosta katteeksi ja lurautan hippusen luujauhoa ja kastan kunnolla. Kyllä jo mustikkaa saan mut paremmin haluaisin ja isompiakin saisi olla :slight_smile: