Annujoen kysely pentin historiasta, mitä-missä-milloin- ansaitsi päästä paikkaan josta viestit eivät ajan kanssa poistu, siirsin hänen viestinsä ja aiheen siis tänne
Arvon veteraani penttiläiset
Mua kiinnostaa pentin historia; milloin tää alkoi, kasvoiko jäsenmäärä nopeasti, oliko silloin kilpailevia foorumeita, onko joku vastaava kuivunut pois…
Itse olen suht tuore pentti; löysin tänne kesällä 2008. Paljon olen saanut täältä tietoa, ennen lueskelin pelkästään kirjoista ja lehdistä. Pentin kautta tiedon haku on mukavampaa…vaikka on " vain" nettivuorovaikutusta ja voihan täällä heitellä välillä varsinaisen asia vierestäkin
Hei, Annujoki, en tiedä pentin historiaa muuta kuin oman kokemukseni kautta. Täällä on sellaisia, jotka ovat olleet alusta saakka. Itse avasin sivut eka kerran v. 2001. Ihastuin heti. Ja nimenomaan siihen, että täältä saa hakemalla/kysymällä tietoa joka asiasta, joka liippaa vähänkin puutarha-alaa. Ja jos on oikein innokas, tosiaankin saa porista asiasta kuin asiasta. Siihen vain ei aika riitä monestikaan. Ja vanhana penttiläisenä osallistuminen tahtoo harventua. Mutta keväällä sitä tietty herää.
ja täällä saa vastauksen kysymyksiin vaikkei se liity puutarhaan yhtään
Korjatkoon ken tietää enemmän:) Minä olen tullut mukaan vasta -03, joten sitä edeltävältä ajalta tietoni ovat hataria ja voivat olla jopa virheellisiä. Pentti on kuitenkin alkanut jo viime vuosituhannella, yksityisen puutarhainnoittuneen it-yrittäjän toimesta. Kun tuolta ihan etusivun alalaidasta löytyvän linkin vanhoihin keskusteluihin avaa, sieltä löytyy juttua elokuusta 1999 alkaen - olisikohan se perustamisaika? Kurpitsa ainakin on ollut mukana hyvin alusta asti nyt aktiivisista juttelijoista ja Illakko, Tinde ja Nanna löytyvät jo v:lta -99:)
Joitakin muutoksia ja mullistuksia sivustolla tapahtui jo vanhan pentin aikaan ja uusia tuli ja vanhoja jäi pois keskusteluista. V. 2007 palsta oli laajentunut liian suureksi yksityisen ylläpitää, sivustolle oli tullut rahallista arvoakin ja Rakentaja.fi osti sivut.
Siinä vaiheessa sivuille tulivat mainokset ja osa väestä ei halunnut olla osa markkinakoneistoa ja perusti toisen keskustelupalstan, osa keskustelee nykyisin molemmissa ja osa molempien keskustelijoista ei taida tietää toisistaan tai ainakin viihtyy vain toisella.
Pentin formaatti on omanlaisensa verrattuna moneen muuhun keskustelupalstaan ja aika isolta osalta vissiin siksi, että vanhat keskustelijat sitä ankarasti vaativat. Kuvien määrä sivustolla on lisääntynyt ja kuvien koko kasvanut sitä mukaa kuin laajakaistat ovat yleistyneet. Muistan kun meillä oli hidas yhteys tullessani mukaan ja virkkasin samalla kun odottelin kuvien lataantumista:)
Pentistä tuli pentti kirjoitusvirheen vuoksi. Puutarhanetti lyheni kirjoituksissa pnetiksi eikä siitä ollut pitkä matka pentiksi:) Osa vastusti moista nimittelyä ankarasti ja osasta Pentti nimi oli ihan kiva - niin kuin aina kaikki ei kaikesta tykkää;) Kyllä siitäkin keskustelu käytiin, olen sitä koittanut etsiä, mutta ilmeisesti se oli Vapaan sanan katoavalla osastolla.
Viime vuosituhannella mie olen liittynyt - mulla on hämärä muistikuva, että joko 1998 tai 1999. Ja oliko niin, että tämä oli ihan tekstipohjainen vielä silloin?
hypermedia/ismo ilén oli perustaja. etusivun alalaidassa on kaksi linkkiä: vanhaan ja vanhempaan puutarha.nettiin. niitä ennen (1998 alkaen?) oli oikein vanha puutarha.net. ja pelkkää tekstiä niin kuin sailasi muistaa. sen juttuja tulee aina välillä vieläkin esiin google-hauilla. yritän ottaa semmosesta kiinni, kun seuraavan kerran näen.
tämmöisen löysin ->
"päätoimittaja, perjantai, 28. toukokuuta 1999 - klo 09.42:
Tervetuloa puutarha.netin uudistuneille keskustelupalstoille. Tällä keskustelualueella vaihdetaan tietoja ja mielipiteitä kaikesta yleisesti puutarhanhoitoon liittyvästä. Sana on vapaa!
Ismo Ilén /puutarha.net" - ts jo 1999 tarvittiin uudistuksiakin.
silloin en vielä ollut mukana, oman koneen kun hankin vasta eläkeläisenä. kun ens kertoja täällä kirjoittelin, ei ollut rekisteröitymistä. se tuli vasta muutaman kuukauden päästä huhtikuussa 2002.
suorakanava oy teki kaupat jo 2006-> "16.2.2006 tapahtuneella kaupalla siirtyi puutarhapuolella ykköspaikkaa pitänyt, vuodesta 1998 toiminut Puutarha.net -palvelu Suorakanava Oy:n omistukseen." ja siinä se perustamisaikakin tuli samalla vahvistetuksi.
seuraava kauppa tehtiin sitten 28.05.2008
Tuntuu ihan hurjalta että täällä on noin kauan roikkunut. Muille tämä on ollut pieni hetki jossain elämänvaiheessa ja sitten harrastukset tai työ vienyt mennessään.
Miulle tämä on osa elämää ja tämän kautta on tullut mahdottomasti tietoa ja uusia ystäviä. Päässyt ihailemaan kauniita pihoja ja vaihtelemaan kasveja ja siemeniä muiden “hörhöjen” kanssa.
Monet muutokset ja myllerrykset on Pentti läpikäynyt, milloin on keskusteltu isoilla, milloin pienillä kirjaimilla joskus jopa menty henkilökohtaisuukiinkin. Onneksi hyvin harvoin.
Valokuvat on tuonnut mahdollisuuden ihailla kasveja, pihoja ja maailman ihmeitä, harrastuksia unohtamatta.
Sellaista toisista välittämistä ja yhteisöllisyyttä tapaa varmaan harvoilla keskustelupalstoilla, kun täällä.
Minä kirjauduin tänne 2003, ja kovasti olin innoissani kun tämä löytyi. Aina välillä tosiaan törmää ihan ensimmäiseen pelkkää tekstiä olevaan penttiin. Usein niitä vanhoja juttuja käyn lukemassa. Nimimerkit on kovasti vaihtuneet, en tunnista enää kovin montaa ‘tuttua’ sieltä alkuajoilta. En tiedä, onko uusia nimimerkkejä otettu käyttöön ettei sen vuoksi tunnista, vai onko väki siirtynyt muille foorumeille…
Pitää aivan mennä kattomaan milloin Ginivuokko kirjautui ekan kerran. Jonkin muutoksen yhteydessä Ginivuokko vaihtui Titamiiniksi. Historiaa…
Minä olen kirjautunut tänne jo joskus silloin aikoinaan, vanhimman pentin aikoina, olisiko ollut 2000-luvun alkua tms. Silloin pyörin enemmän sisäkasvipuolella, nykyään kiinnostus on kääntynyt ulkokasveihin. Kyllä noista muinaisista keskusteluista löytää yhä niitä minunkin löpinöitäni. Sitten kun Pentti alkoi uudistumaan niin katosin palstalta useaksi vuodeksi, ja tänä keväänä taas tehnyt kevätvimmoissani paluun tänne! Kullanarvoinen palsta
Kylläpä olen paljon kirjoittanut vanhan pentin puolella. En löytänyt ihan ekaa viestäni, koska ei pysty tuolta vanhalta puolelta hakemaan tarkemmin parametroidusti. Jossain 1999 tai 2000 taitaa olla alkuhetket. Sen muistan kuitenkin, että sinivuokot kukkivat. Nimemerkki Sinivuokko oli jo varattu, joten väänsin vähän hienon kasvin nimeä… mistä sitten seurasikin monia hassuja väärinkäsityksiä. Paras oli nimimerkin luoma mielikuva alkoholisoituneesta, keski-ikäisestä miespuutarhurista…
Vuosi vuodelta olen tullut paljon laiskemmaksi kirjoittamaan. Näin on käynyt monelle muullekin “vanhalle”. Toisaalta tuo vanha p-netti on kyllä oikea aarteisto. Lyhyellä penkomisella sieltä löytyi paljon ajateltavaa. Esim. siellä kovasti kyseltiin että viihtyykö kirsikat Oulun likellä. Monta muutakin puutarhakasvia on kiivennyt aina vain pohjoisemmaksi. Kärhöjä esim. ei ollut juurikaan vitosella, nyt niitä on monellakin.
Netin iloja on myös laajentunut kokemusten keruu ympäri Suomen. Varsinkin näiden vyöhykkeiden rajoitusten ylittäminen. Lukuisat kasvit menevät oletettua pohjoisempana. Samoin kasvien hankinta, siementen ja kasvien tilaamiset kimpassa Euroopasta jne. rikastuttaa suuresti harrastajia.
…"Paras oli nimimerkin luoma mielikuva alkoholisoituneesta, keski-ikäisestä miespuutarhurista…"
Ramseksen nummero onkin historiallinen, tervetuloa takaisin:)
Mä muistan alkuvuosiltani sen, kuinka Sand piti silmällä 10 000 rajan rikkoutumista. Siihen tarvittiin vielä kolmatta tuhatta minunkin jälkeeni itsensä tänne rekisteröitynyttä.
Mehän ollaankin Inkin kanssa lähes yhtä vanhoja penttiläisiä - melkolailla samaan aikaan rekisteröidytty foorumille.
Mitenkäs Sailasilla on aika paljon isompi numero?
Itse opettelin tietokoneen käyttöä vasta eläkkeelle jäätyäni 2002. Vaikka löysin Puutarha.net’'in 2003 alussa, niin vuoden verran vain lueskelin lajipalstoja, enkä edes huomannut varsinaista keskusteluosiota ja Vapaata sanaa. Kirjoittelemaan aloittelin vasta joskus 2003 loppupuolella ja kun en ollut älynnyt sukupuolta esittelyssä mainita, niin monet luulivat minua pitkkään naiseksi.
4000
4500
jos nuo linkit eivät suostu toimimaan niin laittakaa ne vuorotellen tuonne pikkuiseen haku-lootaan ylhäällä oikealla…
Löysin tämän puutarhanetin aivan sattumalta. Luin Vihdin uutisista juttua Raakkilan pihasta ja siinä oli nettiosoite lopussa,joten helppoa oli tulla mukaan. Vuosi taisi olla 2005,ehkä?
Pöh, minä en saa toimimaan hakua, joka löytäisi minun ensimmäisen viestini vanhassa
puutarha.netissä
Olen kuitenkin ollut eltsu kirjautumisestani alkaen, muistaakseni 2000-luvun alkupuolella? Sitä ennenkin lueskelin juttuja.
Pentti on ollut minulle upea henkireikä, joskus vähemmällä käytöllä, useimmiten jokapäiväinen
kumppani
Monen monta upeaa/ihanaa penttiläistä olen tavannut taimenvaihdossa tai muuten elävässä elämässä. Ja todella: ilman penttiä elämäni olisi paaaaljon tyjhempi,ja varsinkin pihani
Mitenköhän saisi tietää milloin on alkanut hengailemaan täällä? Tiedän että siitä on kauan… alussa taisin jotain kirjoitellakin, mutta sitten oli vuosien tauko, jolloin vain lueskelin ja hain tieoa eri kasveista. Nyt kun koko teksti/ kuvat eivät enää näkyneet kunnolla jos ei ollut kirjautuneena "elvytin" itseni uudella nimimerkillä. (kun vanha oli tylsä)…