Perennan nimi hukassa

Osaako kukaan kertoa nimen perennalle, joka on liitekuvassa keltaisen tarha-alpin edessä, penkin kulmassa. Minulla ei valitettavasti ole kuvaa kukkivasta kasvista. Se kukkii kaikkein viimeisenä elo-syyskuussa, pakkasiin asti. Toivottavasti tunnistat sen koon ja lehtien perusteella.
Kaivettiin penkistä kaikki kukat ylös ja jaoin juuripaakkuja ystävilleni, mutta heidän kyselyynsä kasvin nimestä en pystynyt vastaamaan.

kuva

Alkuperäinen kirjoittaja: J6097091414

Perennan nimi hukassa -kyselyyn unohtui kertoa, että kukat ovat sinisiä. Kyseessä ei ole kuitenkaan esim. ukonhattu, sillä sen tunnen ja minulla on sitä toisessa penkissä

Sinisestä tulee mieleen vuorikaunokki tai jokin sen sukulainen. Ovatko kukat ruiskaunokin tapaiset?

Onko noi lehdet kiehkurana ympäri samassa kohdassa, vai onko vastakkain aina kaksi lehteä, en ihan saa selvää kuvasta. Jotain tädykettä mietin, onko kenties tähkämäinen kukinto?

Laitan tässä vielä rajatun kuvan ko. perennasta. Kuva on otettu elokuussa ja ainakin yhden varren päässä näkyy kukka-aihio. Auki ei ole vielä yhtään. Ei siinä ainakaan yksikukkainen kukinto ole, paremminkin tähkän tyyppinen. Lehtien paikat näkyvät myös aika hyvin.

Kiitos teille kaikille jotka vaivaannutte vastaamaan.

kuva

Tähkätädyke?

Tuohan on konnanyrtti

kuvaKukas hän mahtaa olla?Toivoisin olevan inkarvillea????

Inkarvillealla on saman näköset lehet ku pihilajassa

Konnanyrtiltä näyttää, mutta jos kukat ovat siniset? Onko sitä sinisenäkin?

Karvarilla vois olla vaikka jalopähkämö?

Kah, jäi huomaamatta että Linnunpelättimen kasvin kukat ovatkin siniset. Kovasti konnanyrtin näköiset lehdet ovat myös siperianampiaisyrtillä, sillä olisi siniset kukatkin :slight_smile:

Kyllä minäkin het ens vilkasulla olisin sanonu että tismalleen konnanyrtti mutta siniset kukat sitt tyssäs ajatuksen. Onko puhuja varma että kukat on siniset.

Rapu,ei minusta oo jalopähkämö,ku en olis varmaan laittannu tuohon.

Mullon toisessa paikassa sitä ja lehti on erinäkönen.Tuosson karvaton lehti,enemmän kiiltävä.

Voisko tuo Karvarin kasvi olla joku piikkiputki?

Voisko Karvarilla olla tuossa peurankello?

Kiitos kaikille vastanneille. Uskon, että perennani nimi on konnanyrtti. Minulla oli sellainen mielikuva, että kukat olivat enemmän siniseen vivahtavat ja kun googletin kuvia konnanyrtistä, on niissäkin hyvin eri sävyisiä kukkia, joskaan nyt ei ihan sinisiä. Taitaa dementia hiipiä vintille. Hyvä kuitenkin kun löytyi nimi. Aurinkoista ja kukkarikasta kesää kaikille smiley

Ei oo peurankello,en sitä oo laittannu mihinkään.Eikä lehti sovi piikkiputkelle.

Karvari, millaiset kukat? Minulle tuli mieleen litulaukka.

sabi,uus tulokas.Ei oo vielä kukkinnu.

Eikä oo litulaukka ku ei haise valakosipulille lehet.

Mulla on temppelikellossa osa lehdistä tuommosia tylppiä, ja osa teräviä. Voisko olla se? Tai balkaninkellokki?