Perhoangervo, Gillenia

(Perennat - Enkeliperhoangervo ( Perhoangervo ), Gillenia trifoliata)

Onpas kivannäköinen. Oletko rajannut jotenkin kuvaa eli onko sinulla kuvaa, jossa näkyisi vähän kauempaa kokonaisuus. Entä kasvuolosuhteet, onko erityisvaatimuksia.

Trekooli, perhoangervo on IHANA. Mulla ei ole oikein hyvää kuvaa siitä kun mun kamerani on mikä on. Siitä on vaikea saada kuvaa etäämpää kun kukat ovat niin hienonhienot pilvet.

Se oli myskimalvojen ja akileijojen keskellä - nyt myskimalvat ovat saaneet kyytiä kun rappeutuivat nopeasti. Perhoangervo tarvitsee enemmän kosteutta kuin olen pystynyt tarjoamaan ja kolmesta yksilöstä kaksi kuoli. Siementaimia tulee hyvin vähän ja niitä on vaikea pitää hengissä; pari sellaista ruukussa vähän isommaksi kasvatettua istutin viime syksynä ainoan hengissä selvinneen vanhan perhoangervon ympärille ja jännitän nyt ovatko vielä hengissä ne taimet.

Tällainen on perhoangervo "pienenä",muistaisin olevan tässä kuvassa toista kesää minulla.(oisko tästä kuvasta apua?)

Aika nopeaan se kyllä laajenee leveyttä,tuulisella paikalla myös tarvitsee tuentaa. Lannoituksen olen hoitanut pelkästään ruohokatteella.

Miten tätä kaunotarta voi hankkia? Tahdon häivyttää kaffeeterassimme ja pensasaidan välisen ruohokaistaleen muutamilla kauniilla pensailla ja joillakin perennoilla... 

Tuolla perhoangervolla on myös kaunis syysväri,sellainen lämmin punainen. Kaunis on koko kasvukauden,olen omanikin siirtänyt "parenpaan paikkaa" jotta näkisin sen aina sisälle tullessa. Järvenpään  pp oli se paikka josta omnani ostin,katsele Merlin noita puutarhojen myyntilistoja kyllä tätä varmaan moni muukin myy.:)

Maatiaisella näkyi olevan siemeniä...

Minulla perhoangervo on värililjojen ympäröimänä. Yhdistelmä on huikean ihana, lisäksi liljojen tukevat varret pitävät perhoangervon hyvin pystyssä. Vanhan penan puolella mulla oli siitä kuvakin.

Särkän perennataimistolla sitä on myynnissä myös.

Löysin sen kuvan vanhan penan puolelta, mutta jossain mulla oli parempikin...https://puutarha.net/keskustelu/aihekuva.asp?id=399892

Tänään hankkinut kaksi perhoangervoa!kieli ulkoa Jee - jee! Taimiston kuudesta viimeiset.

Näin kukki perhoangervoni viime kesänä. Hankin äskettäin kaksi lisää, kun en raaski jakaa. Olen sen kerran siirtänyt parempaan paikkaan, johon se nyt on kotiutunut. Niin ja onhan tässä vähän muutakin.

Kerroppas Fiia, minkälaiseen paikkaan perhosangervon istutit kun näyttää noin komealta? Ostin myös viime kesänä noita kaksi, mutta en tiedä minne ne lopullisesti sijoittaisin ja missä viihtyisivät..

Jummijammi. Taitaa olla yksi Maaonnelta saaduista perhoanervoista sittenkin hengissä. Viime viikonloppun ihmettelin mikä se siellä isojen perennapuskien keskeltä oikein pungertaa ja näyttää kyllä ihan tuon perhoargervon versolta. Täytyy laittaa peukku pystyy, että on se. Olin täysin siinä uskossa, että viime kesä tappoi ne poikaset, mutta olinkin ilmeisesti siirtänyt yhden ihan eri penkkiin missä muistin niiden olevan.

Tälläistä tämä on. Kun on se istutuslappari kasvanut käteen kiinni, kasveja siirtyy sellaista vauhtia jatkuvasti, että ei voi millään muistaan mitä mihinkin on laittanut. Sitten tulee aina eteen tälläisiä (välillä) kivoja ylläreitä naurua.

Jalomi, perhoangervo on puolivarjossa. Siirsin sen toissa syksynä, koska se oli hiukan ahtaassa paikassa. Sillä on tukena verkko, noin 30-40 senttiä korkea, joten kasvi pysyy ryhdikkäänä. Upea perenna.

Sain tukusta kasvia laatikollisen. Olin etsinyt sitä muutaman vuoden. Toivottavasti talvehtii meidän tönkkösavessa.

Minä istutin tukevavartisia värililjoja "tukikepeiksi" perhoangervolle. Sattuu kukintakin samaan aikaan - mielestäni hieno yhdistelmä.

Perhoangervon syysväriä ja yksinäinen kukkakin vielä.

Vai vielä upea syysvärikin kauniin kukinnan lisäksi

Inki, millaisessa paikassa tulee noin upea ruska? Vaikka olenkin täällä ruskavaltakunnassa, ei minun perhoangervo ole noin värikäs.

Hankin muuten kesällä vielä lisää perhoangervoja, ovat ne niin kiitollisia. En raskinut jakaa ainokaistani vielä. Luulen, että se ei oikein tykkää siirtelystäkään.

Tämä on sitä Satakunnan Lappia, Pohjankankaan huipulla eli korkealla alavalla maalla - alkaa ruskaa pukata haapoihin, pihlajiin ja koivuihinkin