Edellisensivun yökkönen on Gammayökkönen.
Lentää useesti päivälläkin.
http://wibe.ath.cx/Lepidoptera/Noctuidae/Autographa/gamma/Autographa%20gamma.htm
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Edellisensivun yökkönen on Gammayökkönen.
Lentää useesti päivälläkin.
http://wibe.ath.cx/Lepidoptera/Noctuidae/Autographa/gamma/Autographa%20gamma.htm
Kiitos toukan ja gammayökkösen tunnistuksesta.Tuolla luki että lentelee päivälläkin usein ja päivällä olen sen kuvannut. Monenlaisia meidänkin pihalla on lennellyt.
Teen kuva-albumin pikkupojille mummilan ötököistä, kiva saada nimet niille.
Mittariperhoselle kun vielä löytyy nimi.
Mikä karvanaama tämä on. Hamusi maahanpudonneeseen kukkaan.
Mikä toukka tämä on? Se
oli syönyt minun pienestä kivikoivun taimestani lehdet.
Toinen ihmetys on sellanen 2-3 cm musta kiiltävä toukka joita oli mm mansikkamaalla ja pihassalon. Se kävi valtavan ison kastemadonkin kimppuun ja pureskeli sen yhdestä kohtaa niin että mato parka kiemurteli tuskissaan. Siihen kohtaan jäi ihan rantu, kuin haava.
Toi ylempi yökkönen on luultavasti, Kirjovaskiyökkönen (Autographa pulchrina
http://www.biopix.biz/kirjovaskiyoekkoenen-autographa-pulchrina_photo-80787.aspx
Nämä neitoperhosen toukat syövät meillä nokkosen lehdet. Perhonen on kyllä aivan ihana.
Isäntä pelasti eilen kulkureitiltä isohangokkaan toukan. Olikohan etsimässsä koteloitumispaikkaa.
Tämmöset huomasin ruusun lehdellä tänään. Isompi jökötti paikallaan, mut pienempi siinä vieressä touhusi aktiivisesti. Kokoa isommalla on semmonen reilu sentti:
Ja tää seuraava tyyppi on avominiän pihatieltä. Kukahan lienee ja millasessa ympäristössä elelee, että osaan oikeenlaiseen paikkaan viedä takasin. Tällä hetkellä tyyppi on purkissa, jossa on kaikenmaailman rikkaruohoja:
Ruiskii raukka peloissaan tommosta oranssia nestettä ympäriinsä. Sivuissa pisteet mut mahapuoli on yhtenäisen oranssi. Iso on ku mikäkin ( n. 10cm) ja paksu ja aika mahtavat leuat!
Eka nokkosperhonen? Juu olen autuaan tyhmä näissä perhosissa ja niiden toukissa
, mutta elelee ja rouskuttaa ruusua, vaikka tontin reunat on nokkosia täynnä. No ompas tyypillä kulinaristiset maukuaistit
.
Ja horsmakiitäjän sukulainen saa heti aamusten mennä mussuttamaan lisää horsmia tai jotain, niitäkin on liikaa, siis niitä kasveja.
Ookkona sä Ja-Na ihan varma, mä veikkaan ekaa Tupsutoukkakehrääjäksi Täplätupsukas leinee nykynimi. (Orgyia antiqua)
Toista veikkaan Puuntuhoojaksi (Cossus cossus) Googlatkaa kuvahaulla ![]()
Kiitos David, kuukkeloin ja just noi on kyseessä.
HALOO Tagetes - toi kakkosperhonen on puuntuhooja, Cossus cossus, nävertää hotoimmat puut reikiä täyteen (oottehan nähneet reiällisiä haapoja puita pilkkoessanne?) Puut kuolee pystyyn, mulla kävi niin isolle villapajulle, ja siinä oli vasta 2 pientä cossusta. Äkkiä se kahteen palaan ja harakanruoaksi!
Paitsi jos tosiaan tahtoo päästä eroon haavoista :/. Kunnan maalla kasvimaan vieressä on iso haapa, ja mun puolesta saa tuhoojat tappaa sen levittämästä juuriaan meille.
puuntuhooja ei ole kaunis perhonen…
Tuosta puuntuhoojasta: No ei se oo ihme, et avominiän pihan tuntumassa semmonen löytyi. Kuukkeloin tietoja ja heillähän on pihassa aivan järjettömän suuri raita, joka on osin viottunut ja yksi erittäin suuri joku muu lehtipuu, pystyyn kuolleena.
Ja tontin reunamilla on myös viottuneita puolikuolleita puita, joita kylläkin kaadetaan parasta aikaa. Joten luontaista elinympäristöä löytyy.
Sitä et säästänkö tyypin itelleni vai annanko heille takasin, en oo vielä päättäny. Aika mahtava tapaus se toukka kyllä on.
Meikii pihal oli vuonna aatamin, Isoraita niin siinä oli useita reikiä rungossa. Ja kun se kaadetiin, niiin Puuntuhoojatoukkia löytyi rungosta. Toi kuvantoukka
on menossa etsimään koteloitumispaikkaa jo. Sen voisi laittaa lootaan mis ois turvetta sahapurua tms. laatikko ulkona ja Jouluna sisään. Niin se koteloituu silloin ja on kotelossa jokunenviikko. (Täysikasvuinentoukka taisi talvehtia, ja keväällä mennä koteloon) Kasvattelin niitä joskus aatami, ku keräsin vielä perhosia. 
Tulihan neitoperhosetkin sentään.Tosi vähän on vielä.
Kurppa, tänäkesänä on ollut viileetä, sateita, pilvessä. Neitoperhoset ovat vielä toukkina ja koteloissa. Ne tarvitsevat tietyn lämpösumman, että kehittyvät aikuiseksi.
Suuremman lämpösumman, kuin Nokkoperhonen.
Toivottavasti ehtivät.