Meillä on ollut jo viikon ajan.
Nyt on neitoja reilusti, että mie tykkään. Toistakymmentä yhtä aikaa valkoalpissa ja tietysti kaikilla siivet supussa kun yrittää kuvia ottaa;)
Joku sentää aukikin.
Eka neitoperho eilen, liekö tänään ollut sama nauhuksen kukinnoissa. Pitää hankkia lisää perhoskasveja
Kurppa, ny on ilmeisesti kotimainenkanta kuoriutunut ulos kotelostaan. Ja lisää vielä tulee. Osa näistäkii voi olla vaeltaneita lämpimänvirtauksen mukana. Meipihalla, näkyy 4-5 Neitoperhoo yhtaikaa jo. Herukkaperhosta, Suruvaippaa, Herhiläisii ym. näkyy myös perhossyöteillä.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Yksi suruvaippa näkyi eilen, ei vielä yhtään amiraalia.
On se hienoa että tuli vielä lämpimiä päiviä. Perhoset pihalla on kyllä ihana asia.
Meillä on ollut aika hiljaista perhosrintamalla. Mies oli sentään yhden neitoperhon jo nähnyt. Mä kun haalin syksyllä lisää punahattujakin ihan perhosia varten ;). Täytyy laittaa baari pystyyn, jos sais enemmän kävijöitä.
Niit Amiraaleja ei ehkä, vissii, mahollisesti tms. näy tänävuonna. Amiraali talvehtii Etelä-euroopassa, eikä alkukesästä tullut ns. etelävirtauksia, jotka olisi tuonut niitä Suomeen, ja ns, syys-sukupolvi lentäisi.
Voiha tänviikkosissa virtauksissa tulla niitä Suomeen idästä. Jonne virtas alkukesästä lämmintäilmaa.
Taavetti, juuri tuli yksi pihalle
Valko-alpi on pihan suosituin kukka.
Kurpan hienojen kuvien innoittamana hain itselleni tuota valkoalpia ja vielä syrikänkin. Jos ei perhosia rupea näkymään, niin mä suutun
Tänään pihalla 3Heruukkaperhosta 4Suruvaippaa 11Neitoperhoo. 2sitruunaa ja 1Nokkosperhonen
Mikä tulee tästä jättitoukasta? Pituus on ainakin 5 cm ja paksuus 1 cm.
Horsmakiitäjä?
Äkkiä johonkin turvaan ettei käy huonosti! Nähtiin tänä kesänä meidän pihalla matarakiitäjä ja voi sentään että oli mahtava otus, ihan kuin joku pieni kolibri :))
Ei mun mielestäni toukka ole samanlainen. Tällä mun toukalla on pilkut vain toisessa päässä molemmin puolin kaksi.
Se voi olla ,,,Pikku,pikku,pikkukiitäjä Deilephila porcellus. Gööglää kuvia, jos joudat
Kyllä se horsmakiitäjän toukalta näyttää näin äkkiseltään. Horsmakiitäjän toukka on melkein 10 senttinen.
Täällä on siitä aivan upea kuvasarja
Perhostutkijain seuran kuvassa oli just ton näkönen horsmakiitäjän toukka, kaks pistettä mol puolin edessä. Pikkukiitäjällä ei ole piikkiä pyllyssä. Linkki ei onnistunut.
Jostain muistelen lukeneeni, että nuo “valesilmät” ovat peräpäässä, vai muistanko väärin?
Meillä mökillä pelastin Seitan liian tutkimisen käsistä horsmakiitäjän toukan eilen.
Sillä on kyllä “silmät” etupäässä on muuten jotenkin erikoin kun lähti liikkelle ja se “kärsä” tuli näkyviin