Voi hyvän tähen mikä ryysis meidän pihassa tänään!
Neitosia joka paikka väärällään,
yksi rauhallinen amiraali
ja ryhmä sitruunaperhosia, jotka olivat kiinnostuneita vain piiankielistä.
Sä ainaski ossaat ottaa kuvia ![]()
Myös meidän piha kuhisee neitoperhosia
. Tulikruunu (Lantana camara) on täydessä kukkaloistossaan ja näyttää keräävän huiman määrän neitoja. Viereinen päivänhattupuska kerää puolestaan paljon mehiläisiä puoleensa.
Nutturan alempi kuva sopisi hyvin myös tuonne kangastuksia osastoon. Nuo "silmät" on kyllä hienot ja ilmeikkäät...
Joutui muuten ottamaan monen, monen monta kuvaa, ennen kuin onnistui tallentumaan perhonen siivet aivan avoimina. Useimmiten ne istuvat kukassa siivet lähes supussa.
Sitruunaperhoset varsinkaan ei auo siipiä kukalla istuissaan. Ja nopeita ovat. Mulla on varmaan sata otosta missä oon yrittäny saada siivet auki -kuvan ku hän lähtee lentoon, mut kaikissa on vaan tyhjiä puskia. ![]()
Ai kun on kauniita päiväperhosia, taitaa vaeltajat olla tankkaamassa muuttolentoaan varten, nekin. Suruvaippoja vain olen muutaman nähnyt, nekin yksitellen eri paikoissa autosta katsellen.
Vein siileille ruokaa ja luulin ensin, et Peikon pääsiäistipu oli jostain syystä joutunut ulos. Tarkemmin katottuani se liikkui. Taitaa olla jänöyökkösen toukka?
Ensimmäisen neitoperhosen näin tänään, ei koko kesänä ole ollut. Todella vähän mitään perhosia on täällä ollut.
Samoin nähty ensimmäinen neitoperhonen tänä kesänä. Pari viikkoa ovat lanttuperhoset ja jotkut muut pienet vaaleat lepatelleet pitkin pihaa, mutta muita perhosia on näkynyt todella vähän. Muutama amiraali sentään on näkynyt, muttei mitään muita isompia perhosia.
Onko 1.9. klo 22:56 neitoperhosen asemakasvi syrikkä? Muistuttakaa mieliin, mikä alpi onkaan tuo nuokkuva valkoinen 1.9. klo 23.01.?
Valkoalpi
No niinpä tietysti, kyllähän mä sen tiesin...oikeestaan... ![]()
Kyllä tuo lila on syrikkä ![]()
Hienoja perhoskuvia Satu-71!