Perhonen

Neitoperhosia ja sitruunaperhosia on viime päivinä näkynyt runsaasti. Amiraalia vielä kaipailen.

kuva

kuva

Tänään näin tämän vuoden ensimmäisen sitruunaperhosen ja suruvaipan.

Amiraalit puuttuvat täälläkin. Sitkuunaperhonen, neitoperhosia useampi, yksi suruvaippa ja jokin ketohopeatäplä lepatteli eilen ilokseni. Yksi neitoperho oli 1/3 muita pienempi, misihän kokoero?Purppurapunalatvat eivät kiinnostaneet heitä, rantahirvenjuuri ja maatiaisasterit olivat suosittuja.kuva

kuva

Puuntuhoojan toukka oli jo kaivautunut talvehtimaan kasvilavan multaan, nostin varoen multineen ilmasipulipenkin reunaan, siinä en keväällä kaivele.

Mä näin viikko sit ekan Suruperhosen.

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

7 neitoa ja amiraali, liuskaperhonen, suruvaippa, hopeatäpliä. Aika eksoottista kaĺlioisella rannalla. Purppurapunalatva ja rantahirvenjuuri ovat vastustamattomia. 

Loppuviikon aurinkoiset päivät ovat tosiaan tuoneet perhoset iloksemme.

Neitoperhosia ja sitruunaperhosia on paljon liikenteessä. Suruvaippa leyhytteli hiuksiini hetkeksi. Toivottavasti ei mitään surua tuonut kuitenkaan.

Kallionauhuksissa on suorastaan tunkua kun perhoset ja kimalaiset ovat aterialla. Auringontähti ja purppurapunalatva näkyvät myös olevan niiden suosikkeja. Kyllä niitä on kiva pysähtyä hetkeksi aina seuraamaan.

Neito- ja sitruunaperhosia on ollut paljon tällä viikolla mutta vain yhden suruvaipan olen nähnyt. Amiraaleja ei ole näkynyt yhtäkään. Myös ritariperhonen ja apollo ovat tänä kesänä olleet poissa meidän pihapiiristä.

Jatuuli; mikä tuo kukka on sinun sitruunaperhosen kuvassa? onko se ruostekukka vai jokin muu?

Jalomarja, ruostekukka se on. Harmaakäenkukka ja ruostekukka näyttivät olevan sitruunaperhosten suosikkeja.

Meillä lentelee vaan kaaliperhosia ja nokkosperhosia. Muutaman neitoperhosen olen nähnyt ja yhden sitruunan. Kaaliperhosten munien keräämistä ollaan harrastettu jos ei joka päivä niin melkein. 4 päivää kestää munavaihe, mutta aina joku rykelmä jää huomaamatta.

Amiraalikin poikkesi pihassa. Ei ollut oikein halukas poseeraamaan kuvattavana.

kuva

Valtavasti oli pajuasterissa, hirveä, ylileveä tureikko, lajeja tänään.

Neitoperhosta, isonokkosta, pikkunokkosta, virnaperhosta, joku verkkoperhoslaji, sitruunaperhosia lekotteli myös, vaikkeivät yleensä astereissa viihdy. Joku pieni päiväkiitäjä, joka kuten kuusamapäiväkiitäjät, päristeli kuuluvasti kukalla, mutta kukka niin kaukana siitä, missä olin, etten nähnyt,mikä laji oli kyseessä. Luulin ensin jopa että olisi kohmeinen gammayökkönen, mutta väärässä olin.

Kaikensortin kukkakärpäsiä.

Mulle täysin tuntematon pikimusta ampiainen,jonka siirsin kirjekuoreen, sen vien Luomukseen tunnistettavaksi.

Outo elikko, mutta nakersi suuhunsa kirvoja, jotka olivat nekin kovin virkeitä.

Mukava hyönteispäivä yhtä kaikki !

Olin tosi iloinen, sillä oletin, että perhosille käy huonosti tänäkin kesänä, kun on ollut niin kylmää ja koleaa.

Hyvältä kuitenkin näyttää :))

Tänään lenteli muitakin kuin kaaliperhosia :)

kuva

Sielläpäin onkin ollut nätti ilma lennellä - täällä oli sateista, ei perhosia. :frowning:

Joku hopeatäplä? Kuva otettu rapia viikko sitten. Kovasti näytti syysasteri maistuvan. Aika hailakka, keskiosa ihan selkeästi vihreä. 

kuva

Siipien alapuolesta ei ole parempaa kuvaa, kun tämä yksilö ei halunnut niitä näyttää. Oikea linssilude, ja päästi hyvin lähelle, kunhan pysyttelin siipien yläpuolella. 

kuva

kuva

Ketohopeatäplä, nyt vain keto-orvokkiniittyä kylvämään, toukat syö yllättäen orvokkia. Ja lentää elokuussa.

Katon tätä kännyst nyt

,mut toi ainankin näyttää ennemmin naaras Keisarinviitalta

Argynnis paphia.

.

.

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

No minä oon orvokkihullu, ja erilaisia sarvi- ja tarhaorvokkeja on piha täynnä. Keto- ja suo-orvokkia kasvaa paljon pihalla luonnonvaraisena. Kumpikin näyttäis olevan orvokkeihin mieltyneitä. Hyvät on eväät ollu, kun nuita on lennellyt tässä syyskuussa ihan mahottomasti. Oiskohan tuo keisarinviitta, kun lentoaika on syyskuu? Tuo vihreä keskiosa hämää… Ei ollu luontoportissa muilla sen värinen.

David on oikeassa, tämäkin siis on.kuva

Olisko tämä herukkaperhonen eli liuskaperhonen.kuva

Juu, olis. Kaunis.