Perhonen

Mistä johtuneekaan mutta heitä on nyt paljon, 7 tuossa asteripuskassa ja 3 pienemmässä asterissa

Syksy on ja kesä on pois, talvea odotellaan… Haikea olo jo nyt kun seuraavat perhoset näkee vasta ensi kesänä. Amiraali, herukkaperhonen ja gammayökkönen (mikäli se se oli) olivat helppoja kuvattavia. Eivät olleet moksiskaan, vaikka kännykkä oli 15cm päässä. Mielestäni muut lajit on olleet paljon arempia. 

Mikä perhonen?

Ei näkynyt kuvaa

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Dy näkyy kuva läppäril, kännys ei näkyny päiväl.
Ei millään pahal, toi ei oo Tesmaperhonen.
Toi o Metsäpapurikko, tai Tummapapurikko,  Ovat aika samannäköisiä. 

https://www.google.com/search?q=Mets%C3%A4papurikko&tbm=isch&ved=2ahUKEwiL2oPa6LDqAhWOuSoKHUuZCfIQ2-cCegQIABAA&oq=Mets%C3%A4papurikko&gs_lcp=CgNpbWcQAzIECCMQJzIECCMQJzICCAA6BAgAEBhQvSZY60ZgvUloAHAAeACAAXiIAYsIkgEDMy43mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=4gD_XovhIY7zqgHLsqaQDw&bih=694&biw=1242

https://www.google.fi/search?q=Tummapapurikko&tbm=isch&ved=2ahUKEwjBnu3xvrDqAhWCzyoKHVQhC2oQ2-cCegQIABAA&oq=Tummapapurikko&gs_lcp=CgNpbWcQAzIECCMQJzICCABQ7G5Y7G5gqHJoAHAAeACAAWaIAWaSAQMwLjGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZw&sclient=img&ei=CtX-XsHxDYKfqwHUwqzQBg&bih=589&biw=1024

Kuva on huono, kun perhonen ei viihtynyt pitkään kuvattavana ja oli lisäksi kirkas auringonpaiste.
Kiitos kaikille lajimääritykseen osallistuneille.

Minulla oli parina päivänä kylässä keisarinviitta. En ehtinyt kuvata. Kaunis kuin mikä ja olen iloinen, että viihtyi edes tovin. Tänä vuonna on ollut runsaasti kimalaisia ja erilaisia mehiläisiä, niistäkin olen iloinen, mutta mun mies pelkää pörriäisiä. :joy:

Vain muutama perhonen näkynyt tänä vuonna. Vielä ehtii jotain näkemään jos kelit on suotuisia.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Vain muutama perhonen näkynyt tänä vuonna., :w00t:
Auttaisiko optikolla käynti, :cool:
Mee jonnekkin kedolle, metsätielle, mis ei ole niitetty, missä on kukkia ym… Ainankin Nokkosperhosia on ollut paljon lennossa. 
Mä oon nähnyt tänä vuonna jo 4 Ritariperhosta, elämäni ennätys. 

Optikolla olen käynyt hiljattain ja erilaisissa kukkapihoissa ja se metsäaukiokin on tullut kasottua. Vielä kokeilen lähiaikoina niitettyä luonnonheinäaluetta. :grin::woman_fairy::butterfly:.

Keväällä oli useampi talvehtineitä, nyt muutama nokkosperhonen ei muuta.

Nyt niitä näkyy, perhosia ja ilman optikkoa. :slight_smile: Viikon verran ollut nokkosperhosia, sitruunaperhosia ja neitoperhosia.  :slight_smile:

Eilen sitten lenteli keisarinviitta. Yllättävää, luulin että se on kovinkin harvinainen.

Keisarinviitta A. paphia hävisi Suomesta lähes kokonaan 1962- huonojen säiden takia. Täälläkin se alkoi yleistyä 1980 luvulla, ja ns ilmaston lämpenemisen takia se on levittäytyt pohjois suomeen asti. Yritin viimeviikolla käydä pongaamassa sitä, mutta teiden reunat oli parturoitu sileäksi. Tulee mielellään Purtojuurelle.

Ensimmäinen suruvaippa leijaili sunnuntaina, nokkosperhosia ja sitruunaperhosiakin näkyy. Yhtään ritariperhosta en nähnyt, enkä haapaperhostakaan.

Minunkin pihallani oli lauantaina ilmeisesti keisarinviitta. Tuli monta kertaa sinipiikkiputkeen.  Sain siitä kuvakin, mutta nykyinen Oukitel puhelimeni on niin susi, etten pysty liittämään kuvaa tähän :worried:

Sinipiikkiputken vaiheilla meilläkin lenteli keisarinviitta.

Ensimmäinen amiraali näkyi tänään. Huonosti on perhosia taaskin.

Tämän päivän kuvasaalis: